Cerpen : Kahwin paksa tapi bahagia

13 March 2009  
Kategori: Cerpen

28,130 bacaan 31 ulasan

Nama Pena : Nur

“mama x kira!!!mama nak Sya kahwin jugak dgn Ikmal 2!!jerkah mama padaku..
“tp mama Sya masih belajar lgi..Syasya xnak kahwin!”balasku..aku xfhm btul la dgn mama nie tetiba
je suh aku kahwin..dia x ingat pe yang aku nie baru nk ambik SPM tahun nie xkan aku nk kahwin dalam masa
yg terlalu muda nie kowt…arrrrggghhh!!!!xmungkin! x muuuunnngkkkinn…!!!!

Aku btul2 tertekan dgn kata2 mama semalam..apa yg harus aku lakukan tuk elakkan semua nie terjadi.
Xkan aku nk berkahwin dgn org yg aku sendiri x kenal..nk mintak tolong papa..huh!hampeh..sama saja dgn
perangai mama 2..huh!

“Hoi!Sya?ko tngh fakir psl pe 2?jauh tol mengelamun aku tengok,aku dok panggil dari tadi g..ko buat bodo
je”kata Husna iaitu Kawan baik aku la…dia nie la sorg2 kawan aku yg paling rapat..mana tidaknya ramai org
xsuka dgn sikap Aku nie yg kasar mengalahkan lelaki..hehehe.. hnya Husna saja yg mahu berkawan dgn
aku..aku bersyukur sgt2.
“o..pocot mak engkau..eh ko nie Hus.x reti2 nk bg salam ke?tergejut aku tau..”kataku pda Husna.
“hehehe..sorry..”jawab Husna sambil menampakkan giginye yang x tersusun 2..hahahahahaha..
“hm ko nie nape ek dri tdi aku tengok mengelamun jauh je…?”Tanya Husna.
“Hus?aku rasa tertekan sgt2 skrng nie.mama aku paksa aku kahwin dgn anak kawan dia..aku pening sgt2 skrng
ni..nape la mama nk sgt aku kahwin..aku still belajar g…”jawabku.
“ha???apa??mama ko suh ko kahwin biar betul…”tergangga mulut Husna akibat terkejut dgn berita yg aku
sampaikan itu..
“btul la..xkan aku nk main2 kowt dlm hal macam nie..”
“habis ko terima la..?”Tanya Husna.
“nak buat macam mana g mama dah paksa aku..ko tahu2 je la perangai mama aku 2..kalau 2 yg dia nak dia
pasti akan dapatkan jugak..

“pe2 pown ko bersabar ya Sya..aku akn sentiasa bersama ko”kata Husna.
Aku hanya mengangguk..

—————

“aku terima nikahnya Nur Syasya Amira Bt Muhd Faizal dgn mas kahwinya 80 ringgit tunai”
dengan sekali lafaz sahaja aku sah menjadi isteri kepada Muhammad Ikmal Arif Bin Mohd Rizal.aku x dpt nk
menahan air mata ini lagi.aku betol2 sedih mengapalah mama buat nie semua kt aku?apalah salah aku?…

Selepas selesainya majlis persandingan, aku masuk ke kamarku yg telah dihias cantik dgn warna bilik yg
serba pink..ini semua merupakan pilihan mama..nk aku yg pilihkan jangan harap la…!!!bukan aku yg teringin
sgt nk kahwin..

“Hey pompuan!!!ko jgn ingat aku dapat terima ko..!!ko ingat eh..aku sikit pown xteringin dgn ko, aku kahwin
dgn ko pown kerana terpaksa saja.. so, kalau ko rasa ko xsuka dgn aku 2 lantak ko la!!!”kata Ikmal..
“ko pown jgn ingat aku nie teringin sgt dgn ko 2..setakat muka macam ko nie..bersepah kat luar 2 tau x!!!”
balasku. ‘ceh!dia ingat dia sorg ke kena paksa kahwin..aku pown kena paksa gak la wei!kalau x aku pown
x teringin nk kahwin dgn ko la!!!’bisik hatiku.
“bagos la kalau macam 2 x payah la aku dok susah2 nk bagitaw ko..!!”kata Ikmal sambil berlalu pergi keluar
dari bilik..dengan senyuman yg sinis.

—————

“hai!pengantin baru macam mana malam tadi?hehehe”Tanya Farah..adikku yg sorg 2..
“hm biasa2 je”jawabku acuh x acuh …
“eh xkan xdak pe2 kowt”
“betul la xdak pe2 pown yg berlaku..dah la jom cepat pergi sarapan..perut akak dah bernyanyi dah
nie..hehe”kataku sambil berjalan beriringan dgn Farah….
Di meja makan aku tengok Ikmal buat muka selamba beruk je..aku pown malas la nk layan baik aku isi perut
aku yg tengah dok lapar nie tengok muka dia lama2 kang hilang lak selera aku..
“ha..Ikmal tambah la nasi goreng 2 penat je mama masak tapi Ikmal makan sikit je..”kata mama.. ‘huh!nk
tunjuk bagos la 2’bisik hatiku yg ditujukan kepada Ikmal..
“x pa la mama Ikmal dah kenyang la..”kata Ikmal sambil melihat aku dengan pandangan mata yg tajam..
Aku buat muka bodo je… ‘eleh !ko ingat aku takut ke..piigggiiiraaahhh!!’bisik hati kecilku..
—————————-

Sebulan kemudian

“mama?x boleh ke Sya tinggal dgn mama je..?”kataku seakan-akan merayu..
“kamu x payah nk mengada-gada Sya..skrng nie kamu dah berkahwin jadi kamu kena tinggal dgn suami kamu
faham..!! sampai bila kamu nk dok dgn mama lagi…”kata mama..
Dengan berat hati aku meninggalkan rumah dan pergi ke kondo Ikmal..

Di kondo Ikmal aku lihat rumahnya kemas sekali dan ini menunujukkan bahawa rumah itu selalu dikemas..
Aku dan Ikmal tido bilik berasingan..jgn harap la aku nk tido sekatil dgn dia..

—————–

Hari ini aku kembali kesekolah setelah lama aku tidak hadir ke sekolah..di sekolah hanya Husna yg
mengetahui ttg perkahwinan aku.

“Sya,ko ape cite?”Tanya Husna pdku
“huh!x dak pe yg menarik pown..”jawabku acuh x acuh je..
“xkn x dak pe kowt..?macam mana dgn suami ko?”Tanya Husna lagi..
“Husna?ko tau x suami aku 2 pown kena paksa kahwin jugak tau..”
“ha??kesian ko..mungkin nie takdir ko..aku harap ko tabah menerimanya ye..”kata Husna.
“terima kasih Husna..coz ko sanggup bg semangat kat aku..”kataku sambil tersenyum..

Ketika sedang berjalan pulang bersama Husna..Adam datang menghampiriku..
“Sya!leh x kita bercakap sebentar..?”Pinta Adam..
“kat sini saja x bolah ke?”balasku.
“tapi perkara nie sgt penting..aku nk kita cakap berdua je..please..!”pinta Adam.
“ok la..hm ..Husna ko balik dulu la ek..jap g aku balik..”kataku kpd Husna.
“ok..hati2 tau..k bye!”kata Husna.

“hm apa hal yg penting sgt yg ko nk cakap gan aku..?”tanyaku pada Adam.
“sya?sebenarnya aaa…aa..aku suka kat ko..”
“hah?ko gila pe?selama nie aku anggap ko sebagai kawan je tau..!”
“sya?aku suka kat ko sebenarnya sejak dari tahun lepas lagi..aku nk luahkan kat ko tapi aku takut..aku takut
cinta aku ditolak..”balas Adam..
“aku mintak maaf banyak2..aku x dapat nk terima ko..tapi kalau terima ko sebagai kawan aku pasti akan terima
aku mintak maaf sgt2 ya..”kataku sambil berlalu pergi..

———————–

Dirumah..

aku x dapat nak lelapkan mata kerana memikirkan kata2 Adam petang tadi..Adam merupakan kwn sekelas
aku tapi kami nie jarang bercakap kerana ramai yg x ska kawan gan aku so,nie semua untuk mengelakkan
gosip la katakan..hehehe..

Pagi ini aku menyediakan sarapan sebelum ke sekolah..maklumla..rumah Ikmal nie x dak org gaji..
setelah sarapan siap dihidangkan Ikmal pown turun..
“ha!hari nie aku balik lambat so,ko xpayah la masak tuk aku malam nie!faham!”kata Ikmal.
“hm..”balasku..malas la hari nie aku nak bertengkar dgn si Ikmal nie bukannye dapat pe pown..
dia balik lambat malam nie pown aku xkisah..aku tahu sgt yg dia 2 nk keluar dinner dengan siapa lagi..kalau
bukan dgn si Nadia la..girlfriend dia..geli hati aku bila tengok gelagat si Nadia 2..tergedik-gedik n mengada-gada mengalahkan ulat beluncas..eee…!!geli aku!!

Setelah sampai ke sekolah aku berlagak seperti biasa saja..aku tengok hari nie Adam x hadir ke kelas
‘kenapa Adam x hadir ya..?adakah disebabkan aku?’bisik hatiku..aku menjadi serba salah dengan tindakkan
Aku yg terlalu cepat membuat keputusan tanpa memikirkan perasaannya..huhuhu

—————————–

“hye!honey!”jerit Nadia di hadapan pintu pejabat Ikmal..
“kenapa u dtng sini?nanti papa I nampak mampos I tahu..”kata Ikmal..
“ala u nie I dating sini pown bukannye pe I rindukan u la..”kata Nadia sambil buat2 merajuk..
“la kan nanti malam kita akan dinner bersama..”balas Ikmal..
“ala 2 malam kang la..”
“hm k la..apa kata u teman I luch nak?”Tanya Ikmal..
“la..u nie mesti la I nak..xkan nk tolak kowt ajakan boyfriend I nie..”balas Nadia tengan penuh kemanjaan..

—————————–

Ketika Ikmal sedang berjalan-jalan di sebuah pusat beli-belah untuk membeli hadiah sempena hari lahir
Nadia..tiba2 dia ternamapak Nadia sedang berdua-duaan bersama seorg lelaki..mereka begitu mesra sekali
lalu tanpa dapat menahan perasaan marahnya lagi..Ikmal menuju kea rah pasangan itu..

“hey!jantan!!berani ko kacau girlfriend aku..!!!nah rasa ko!!!”kata Ikmal sambil menunbuk muka lelaki yg
bersama Nadia itu..
“hye!Ikmal u nie nape ha???x malu ke???!!”kata Nadia..
“apa???kenapa ko bela sgt jantan nie ha???!!”balas Ikmal..
“punya suka I la nie boyfriend I!!u nie nak menyibuk nape??!!”kata Nadia..
“oo..!!jadi aku nie sapa pada ko ha???!!”
“ok..sekarang nie aku bg tau ko yg sebenarnye ko nie hanya diperbodohkan je..aku dekat dgn ko pown
bukan sebab aku cintakan ko tapi sebab duit ko je!!hahahahahaha!!kata Nadia sambil berlalu pergi bersama
lelaki tadi..
Aaaaaaaaaarrrrrrgggggggghhhhhhhhh!!!x guna punya pompuan!!!jerit Ikmal..

Ikmal mencampakkan hadiah yg baru dibelinya..lalu memecut laju keretanya..tiba2 kereta yg dipandu
Ikmal hilang kawalan lalu melanggar pembahagi jalan..

—————————–

Syasya bersama mama Ikmal bergegas ke hospital apabila mendapat berita kemalangan tersebut..walau pown
hati Syasya begitu sakit apabila mengingatkan tentang layanan Ikmal padanya..tetapi ntah mengapa rasa
sakit hati itu hilang dengan tiba2….mama Ikmal masih x henti2 menangis..

“doktor!macam mana keadaan anak saya ?tanya Pn. Marina iaitu mama Ikmal…
“keadaan anak puan dah stabil sekarang..”balas doctor lelaki itu dgn seyuman..
“terima kasih..dok”kata Puan Marina..dan “sama2 puan” kata doktor muda itu sambil berlalu pergi..

Setelah beberapa jam menunggu Ikmal masih belum sedarkan diri..”mama?pe kata mama pulang dulu
Ikmal biar Syasya saja yg teman kan ya..mama balik berehat ya..syasya risau la tengok mama macam nie”
Kataku..
“tapi Sya..mama nak tunggu sehingga Ikmal sedar..”balas Puan Marina..
“x pe ma..nanti Ikmal dah sedar Sya bagi tahu mama k..”kataku lagi..
Dengan berat hati mama meninggalkan aku dan Ikmal..

Selepas beberapa jam menunggu akhirnya Ikmal sedar juga..
“Sya?mama mana?”Tanya Ikmal..
“mama kat rumah jap g Sya call mama ..smalam mama nak tunggu Ikmal sehingga sedar tapi Sya suh
mama balik dulu sebab kesian tgok mama tunggu lama2..”balasku..
“o..hm Sya tolong ambilkan Ikmal air..Ikmal dahaga la..”pinta Ikmal..Dengan segera aku mengambil air
dan memberikan kepada Ikmal..

Petang itu mama datang dgn raut wajah yg ceria..mana xnye anak kesayangan dah sedar dan semakin sihat..

—————————–

Hari ini Ikmal pulang dari hospital..tapi hari ini juga aku perlu menduduki SPM..takut gilerrr..pada sebelah
Malam aku study n sebelah petang lak kena jaga Ikmal..huh!penat betol..

“Sya?abang nk minta maaf ya kerana selama nie abang selalu sakitkan hati Sya..abg tahu abg salah..maafkan
abg ya Sya..”kata Ikmal .. ‘eh!sejak bila pulak si Ikmal nie pandai berabg2 nie?pelik2!’bisik hati kecilku..
“x la sebenarnye Sya dah lama maafkan Ikmal dan Sya jugak nak mintak maaf sebab ada jugak sakitkan
hati Ikmal..
“terima kasih Sya coz sudi maafkan abg….hm Sya abg nk mintak sesuatu boleh x?tanya Ikmal..padaku
“boleh..hm.. pe dia?tanyaku..
“boleh x mulai sekarang Sya panggil abg dgn panggilan ‘abang’?pinta Ikmal..
“ha??hm..baaaa..baik la aa…abg…”kataku..Ikmal terseyum mendengar perkataan yg keluar dari mulutku
aku makin dapat merasai kebahagiaan dalam rumah tangganku..

—————————–

Hari ini aku mendapat keputusan SPM tp x la bagos sangat..hehehehehe..

Tengah harivitu aku menyediakan makan tengah hari untuk Ikmal..apabila makanan siap dihidangkan aku
merasakan tekakku terasa loya n cepat2 aku ke tandas..segala2 yg aku makan waktu sarapan tadi keluar balik..huh!sakit gilerrr..dgn pening kepala lagi..aku merasakan badanku begitu lamah..beberapa minit kemudian Ikmal pulang untuk makan tengah hari tetapi keadaan di dalam rumah kelihatan sunyi..Ikmal mencari Syasya..
“Sya!Syasya!”panggil Ikmal..namun panggilannya x di sahut..
Tiba2 hati Ikmal terasa ingin mecari Syasya di dalam bilik..Ikmal begitu terkejut melihat keadaan Syasya
seperti tidak bermaya padahal pagi tadi elok2 saja..

“Sya kenapa nie?”Tanya Ikmal
“ntah la bang kepala nie rasa pening2 la..”balasku
“kalo macam 2 jom abang bawa ke klinik..ya”kata Ikmal..aku mengganguk je..tanda setuju..

——————–

“taniah puan,puan akan menjadi ibu x lama lagi kandungan puan sudah masuk 2 bulan..”kata doktok muda
Itu..
“betol ke dok?”Tanya Ikmal seakan-akan tidak percaya..
“ya la..betol xkan saya nak main2 pulak..pe2 pun taniah ye..”balas dokter muda tersebut dgn seyuman..
“terima kasih sayang!”kata Ikmal kepadaku ketika dalam perjalanan pulang ke rumah..aku dapat melihat
kebahagiaan Ikmal dengan perkhabaran itu..

—————-

Beberapa bulan kemudian..

Kini aku telah selamat melahirkan cahaya mata pertama aku dan Ikmal..aku memberi nama Mohd Akmal
Syahril Bin Mohd Ikmal Arif buat cahaya mataku..
“Sya?terima kasih ya kerana sudi lahirkan zuriat untuk abang”kata Ikmal..
“la abang..Syahril pown anak Sya jugak so xperlu la nak berterima kasih..asal abang sentiasa ada disamping
Sya 2 Sya dah cukup bersyukur..”balasku..kini aku dapat merasai kebahagiaan yg teramat sgt..n sgt2 berterima
kasih pada mama kerana telah memperkenalkan aku dengan Ikmal..

~ TAMAT~




k l i k  i k l a n  m e n a r i k

Komen dan ulasan karya

31 ulasan untuk “Cerpen : Kahwin paksa tapi bahagia”
  1. Itha P. Sadegaa says:

    Saya setuju dengan cerita ini,apanya yang salah namanya juga Cerpen yaa harus pendek yang penting happy ending. Salam

Jom jadi pengulas

Apa pandangan anda terhadap karya ini. Ulasan dan komen yang membangun akan memperbaiki, membentuk penulisan dan seterusnya melahirkan penulis yang terbaik didalam dunia penulisan. Pengulas yang aktif memberi ulasan dan komen yang membangun akan memenangi hadiah sebuah Novel.

Daftar di gravatar untuk paparan gambar anda di sudut ulasan / komen

"Penerbit KaryaSeni"      "Penerbit Penulisan2u"      "Penerbit Fajar Pakeer"