Cerpen : Kisah hidup Aliana

24 March 2009  
Kategori: Cerpen

1,270 bacaan Jom bagi ulasan

Nama Pena : Raiini94

Namaku Nor Aliana..aku kini telah mencapai suatu kebahagiaan dalam hidupku bersama seorang
insan yang bernama Muhammad Razman.Aku bahagia sekali bila bersamanya..namun bayangan kisah
silamku sering kali mengundang rasa bersalah kerana terlalu bangga dengan kehidupan remajaku..
sekarang aku telah kehilangan maruh diri yang selama ini ku jaga hanya kerana seorang lelaki yang
tidak bertanggungjawab.

Nasibku sangatlah baik kerana masih ada lagi insan yang sudi menerima diriku yang sudah tidak suci ini lagi…

———–

…2006..

Ketika pulang sekolah..aku berjalan beriringan dengan Rina..
“Liana..!!!apa kata kita keluar malam ni g clubbing kau nak tak?”Tanya Rina kawan
karibku..
“Hm..ok jugak..lagi pun mama gan papa aku tak dak kat rumah diorang g balik kampong atuk aku
sakit..”balasku.
“Hm kalau macam tu malam ni kita jumpa k..ok la aku nak balik rumah dulu ah..nanti mak aku tu bising pulak..ok bye!”kata Rina.
“Bye!!”

Malam itu aku memakai baru merah yang menampakkan sebahagian bentuk badanku dengan mengenakan seluar jean ketat berserta solekkan yang bergitu menggoda..rambutku yang panjang paras bahu sengaja aku lepaskan..
“Bik,saya nak keluar ni jap g kalau mama atau papa telefon kata je saya keluar g rumah Rina k!”pesanku kepada Siti pembantu rumahku..
“Baik!non Liana..!”

Aku menuju ke tempat yang di janjikan..ini merupakan kali pertama aku menjejakkan kaki di tempat
maksiat itu..
“Isy..!mana Rina ni..?bisikku dalam hati
“Hye!Liana..sory lambat..tadi susah tol nak keluar sebab mak bapak aku ada kat rumah..ni pun aku
keluar ikot pintu belakang..hahahaha”kata Rina..
“ekeleh kau ni selalu macam ni tau..hehehehe”
“hm apa kita tunggu lagi kat sini jom ah masuk..”kata Rina.
“ok! jom..”

Dengan alunan muzik yang bergitu kuat membuatkan aku rasa bergitu seronok..aku dan Rina menari
dengan bergitu asyik sekali tanpa mengetahui ada mata yang memandang..
“Eh,Rina kau tengok tu apasal mamat tu dok tengok kita je dari tadi..”kataku
“Mana?”balas Rina.
“Tu yang dekat sebelah sana tu”
“Oo…dia tu Zack..aku kenal dia,dia pun kawan aku hehe…”kata Rina.
“Hm patut la aku tengok dia dok asyik tengok kita je..”balasku.
“Hm pe kata aku kenalkan kau kat dia..jom!”kata Rina sambil menarik tanganku..menuju ke arah
lelaki tersebut….
“Hye!Zack! U sorang je ke hari ni?”Tanya Rina.
“Yup!I sorang je..hm ni sapa?”Tanya Zack kepada Rina sambil menunjukkan jari telunjuknya ke
arahku…
“Oh ya!I kenalkan ni kawan I Liana namanya”kata Rina..aku dan lelaki bernama Zack itu berjabat
tangan.

Beberapa hari kemudian..

Nada deringan lagu Ku Ingin Kamu by Romance Band berdering..tanda ada panggilan masuk..
“Isy!sapa la pulak call aku malam2 buta ni….!!”bisikku dalam hati..
“Hello!”sapa ku.
“Hello!boleh saya bercakap dengan Liana..?”suara seorang lelaki yang tidak aku kenali..
“Ok..Liana bercakap..sapa ni?”tanyaku.
“Hye!tak kan tak ingat saya dah kowt..nama saya Zack”
“Oh ya..yang kawan Rina tu ek?hm..macam mana awak dapat no fon saya?”tanyaku
“Rina yang kasi..hehe”
Malam itu aku berbual panjang dengan Zack..Zack nampak macam seorang lelaki yang baik dan
peramah..aku amat menyenangi keadaan tu..walaupun Zack mempunyai raut wajah yang kacak
dia tetap selalu merendah diri..Zack merupakan seorang anak Pengarah Syarikat besar di ibu kota..

Waktu rehat dekat sekolah sangat sesak sampaikan nak beli makanan pown kena berebut-rebut..huh!

“Wei!Liana…kau macam mana dengan si Zack tu sekarang..?”Tanya Rina..
“Ops!isy!apa la kau ni nasib baik tak jatuh air ni…”kataku ketika berjalan sambil memenggang
makanan dan minuman.
“Hehe..sory..ala aku tanya kau ni macam mana kau dengan si Zack tu sekarang ni?”
“Macam mana ape?”balasku acuh tak acuh.
“Isy!kau ni lembab sangat la..poyo siot..ha la kau kan dah kenal rapat gan si Zack tu so, pe perasaan
kau kat dia sekarang ni?”
“Hm ntah le..nak kata suka tak..nak kata tak suka pown tak..aku dah keliru sekarang ni tau”balasku
“Ee..aku pelik la gan kau ni..aku rasa la kan kau ni dah jatuh cinta kat dia kowt”teka Rina.
“Isy!ada2 je kau ni..dah la aku dah lapar ni aku nak makan sekarang..kau tak nak makan ke?”
“Tak nak la..aku tengah diet..hehehe..cuba kau tengok badan aku ni..dah nak jadi gundi dah..”kata
Rina.
“Ekeleh!badan keremping macam ni kau kata gemuk!!e..pelik la kau ni!”balasku..

————-

…2007…

Umurku kini sudah pown menjangkau 18 tahun..keputusan SPM yang aku perolehi tak la bergitu
bagus sangat..tapi sekarang ni aku tengah tunggu untuk mendapat tawaran belajar..hubunganku
dengan Zack semakin rapat dan Zack kini merupakan teman lelaki ku..

“Sayang?u cinta kan I tak?”tanyaku pada Zack.
“Mesti la honey!I sayangkan u!..u lah segala-galanya bagi I tahu..”kata Zack sambil mencuit
hidungku..
“hehe..sakit lo..”kataku manja..

Zack kini sudah pandai memengang tanganku,memelukku,menciumku..bagiku semua itu tak penting
sekarang kerana cintaku hanya untuknya..sehinggalah di suatu malam…

“boleh la Liana..ala nanti I janji yang I akan kahwini u jugak so,please!honey..”pinta Zack..
“tapi I takut la…”balasku..
“u tak perlu takut I kan ada I akan sentisa menjaga u k…but please!honey!I mintak sekali ni je..”kata
Zack..
Demi seorang lelaki yang amat aku cintai aku telah mengadaikan maruahku untuknya di sebuah hotel di Ibu kota..aku tidak tahu kenapa aku sanggup lakukan semua itu..

Kini sudah 2 bulan Zack menghilang aku pown tak tahu mengapa..setelah kejadian itu dia telah
menjauhkan dirinya dariku, aku berasa sangat sedih dan kecewa kerana maruah dan harga diriku telah diambil oleh seorang lelaki yang tidak bertanggung jawab..aku amat menyesali kesilapanku
yang terlalu mempercayai lelaki.apalagi setelah aku mendapat tahu yang aku kini hamil..itu lebih membuatkan aku sedih dengan semuanya..masih adakah insan yang sanggup menerima diri ini??..bisik hati kecilku..

————–

…2008..

Aku amat bertuah kerana masih ada insan yang sudi menerima diriku ini..
“Man tak kisah dengan kisah silam Liana..Man janji yang Man akan terima Liana seadanya..dan
man juga sanggup terima anak Liana..please terimalah Man…”rayu Razman padaku..
Dengan keikhlasan Man aku menerima lamarannya…kerana aku juga amat mencintainya…

—————

..2009..

“Hye!sayang..pe yang sayang menungkan tu?”Tanya Razman sambil memeluk pinggangku..
“Tak ada apa la bang saja je tengok pemandangan yang indah ni..”kataku sambil tersenyum melihat
pemandangan yang bergitu indah dari balkoni..
“Abang,terima kasih kerana sudi menjadikan Liana sebagai isteri abang..”kataku..
“Hm ok..dan abang pown nak ucapkan terima kasih kat sayang kerana sudi menerima abang..”kata
Razman..
aku kini bergitu bahagia dengan kehidupan aku sekarang kerana mempunyai suami yang baik dan anakku Mohammad Fahmi Adha..iaitu anak pertamaku,dan Razman dapat menerimanya seperti anaknya sendiri..tambahan pula dengan orang baru yang akan lahir tidak lama lagi..AKU BERGITU
BAHAGIA..

=TAMAT=

————–

Ini merupakan percubaan saya dalam mengarang cerpen..harap maaf ya..sekiranya cerpen ini
mempunyai banyak kelemahan..almaklumlah saya budak baru belajar..dan cerpen ini juga tidak ada kena mengena antara yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia..sekian..^_^




k l i k  i k l a n  m e n a r i k

Jom jadi pengulas

Apa pandangan anda terhadap karya ini. Ulasan dan komen yang membangun akan memperbaiki, membentuk penulisan dan seterusnya melahirkan penulis yang terbaik didalam dunia penulisan. Pengulas yang aktif memberi ulasan dan komen yang membangun akan memenangi hadiah sebuah Novel.

Daftar di gravatar untuk paparan gambar anda di sudut ulasan / komen

"Penerbit KaryaSeni"      "Penerbit Penulisan2u"      "Penerbit Fajar Pakeer"