Cerpen : Bini Aku Tomboy Lagi Ke?

17 October 2010  
Kategori: Cerpen

16,384 bacaan 41 ulasan

Oleh : Arisa Eriza

ubahsuai daripada novel Bini Aku Tomboy Ke? dengan m”gunakan nama watak yang sama harap maklum

Text message

wei mangkuk putih. kau watpe? hidup lagi ke tak ? dah lama aku tak dengar cerita kau? kau tukar nombor lain kali bagi tau aku. patut aku cari kau tak dapat-dapat.

Uit, siapa kau ni? tau-tau nak bebel bagai kat aku? kalau ye pun, bagi la salam dulu, sengal!

Salam, ini aku la Zack. kau ni lupa daratan betul! jom jumpa. ini geng ajak pergi open house. koau dapat tak? rumah Arin esok tengah hari

laa kau ke? sori la aku bukan apa. aku busy sangat2 sekarang ni. memacam hal beb bukan aku nak lupa kan kau. ehh yeke? ok je kalau esok. aku free

ok set. ko datang amik aku ok tak? aku punya kereta problem arr. hee tenkiu :) pukul 12.30 depan rumah aku. aku nak kau tpacak depan rumah aku sharp ok? see u later then!

end of text msg

ciss mangkuk hayun ni. suka hati dia je nk paksa2 aku pacak2 depan uma dia sharp2 pulak tu. haih zack2, kau memang tak pernah berubah dari dulu

**

” hai! ini adik aku. kalau kau lupa la. nama dia Maria :) comel tak?”

” eh, adik? maria? kau sapa pulak?”

” weh, kau ni memang la mangkuk tingkat everlasting mangkuk tingkat jugak kan? ini aku la siot. zack!”

” hehe ko ke ni? kenapa ayu sangat sampai aku dah tak kenal?”

” ko ni, relax arr beb. aku dah insaf sekarang hehe. jom! aku dah lapar dah ni. karang ko pun aku dah nmpak macam ayam panggang haha”

” jom. masuk. weh duduk depan ar. apa ko duduk belakang pulak? ingat aku ni drebar ko ke??”

” hehe mintak maaf cik azim. kereta ko ni macam sempit pulak aku nak duduk depan. aku dah ayu weh, kena la jaga keayuan aku ni. mana boleh terpegang ko. mana tau kan, in case..”

” weh takde masa aku nak pegang2 kau plak!”

” aku kata IN CASE! in case, paham tidak? bukan nya aku kata ko sengaja gatal2 nak pegang aku la! dah jom gerak! lewat2 karang memang sah aku makan ko je!”

” yela2. ko ni memang kuku besi!”

” haha ko jangan tak tau. ayu2 aku pun, aku tetap macam dulu. nothing gonna change my love for u.. u oughta know how much i love u.. haha.” gurau zack

” ciss! dah la malas gaduh dgn ko.”

” mana biskut ko?”

” biskut? ada kena bawak biskut ke? kenapa ko tak beritahu aku? ko ni spoil betul la”

” yela biskut. nanti ada main tukar2 biskut kat sana. sapa suruh ko tak tau?”

” ko ni biar benar weh?? aku mana tau nak tukar2 biskut pulak! tak pernah di buat orang dow!”

” yela, memang takde, bengong! ini biskut la. biskut!”

” ohh, biskut? girlfriend aku dulu tu? dia dah tinggalkan aku, kahwin dengan oranglain.”

” yeke, sori la aku tak tau. weh ko jangan nangis beb!”

” ciss apa kes aku nak menangis? takde maknanya. ko gila agaknya kot?”

” yela, mana la tau dulu ko lari nangis2 kat cikgu ngadu aku letak kumbang hitam dalam pencil box kau. sedap aku kena cuci tandas! ko ar punya pasal!”

” ala, itu masa sekolah rendah beb. ini kita dah 27, takkan la nak menangis kot? aku sedih sikit2 ada la. sampai nak menangis tu tak la. tak macho arr bengong. lagipun bunga bukan sekuntum, tak gitu maria?” usik azim melihat pada maria yang sibok dengan handphonenya itu

” aaa? ha”ah.”

” masuk simpang sini. haa, situ, situ.. jom, dik. dah sampai ni.”

**

” hai. azim! ko apa khabar? datang sorang je ke?”

” tak lah. aku datang dengan zack.”

” zack? mana?”

” ni haaa sebelah aku ni. ko pun dah tak kenal dia?”

” hai2, arin. sedap arr ko punya maruku ni hehe.” tangan penuh dengan maruku sambil masuk2kan dalam mulut sekali banyak. gile gelojoh!

” ehh korang kahwin tak ajak aku pun? sampai hati.”

” uhuk! air2!” zack yg mendengar terkejut sampai tcekik maruku. itu la. makan je yg dia tau. sampai masuk rumah orang pun org tak sedar. mahu tak nya, masuk2 je terus meluru ke meja makan

” haha kitorang mana ada kahwin weh. ini pun aku baru je jumpa dia balik lepas dah lama tak jumpa.”

” itu la ko, kak. makan tak beringat. lain kali salam dulu tuan rumah.” bebel maria pada zack

” ahh diam la ko. aku lapar, ko tau apa? aku lapar tahap cipan dah ni!”

” haha, ko makan la dulu, zack. sila2.” sampuk arin

” wei mangkuk putih! jom makan!”

” makan la dulu. aku jap lagi je.”

” silap la ko wei. ko jangan tanya mana ayam golek sekor ni nanti kat aku. ni, nanti aku akan tunjuk dah ada dalam perut aku dah. tata. maria, ko ambikkan kek tu utk aku. aku nak 3 slices ok? tenkiu!” ujar zack sambil mengambil beberapa potong ayam golek & diletak dalam pinggannya & segera mnuju ke kerusi yang ada. arin & azim geleng dari jauh.

” itu la dia. tak berubah2.”

” ko dah kawen, rin?”

” dah. dah ada baby sorang. tengah tidur kat bilik. ko makan la zim. ada orang baru datang tu. makan ok. buat macam rumah sendri.”

” ok no hal.” azim menapak ke arah zack yang makan sampai tak kisah dah org sekeliling

” ko ni makan macam ko sorang je kat dunia ni!”

” suka hati aku la. ada aku kacau ko? tak kan?”

” yela tak kacau. aku risau ko tu tak kawen je nanti. laki seram tengok cara ko makan.”

” kesah pulak aku kan kawen ke x? yang ko tu makan sopan2, ramai sangatla org nak kat ko? tak jugak. biskut pun tingalkan ko kan?” amik ko! sibok je nak bising2

” itu lain. ini lain.”

” tak de lainnya. sama je. kalau laki tu nak kat aku, nak jela. tak nak sudah. aku pun tak kesah weh.”

” hai ko ni memang la zack kan.”

” memang aku zack pun. weks!” jelir lidah pada azim

geleng2 azim mendengar jawapan zack

” makan ar, wei.”

” ok la, aku makan.”

**

“dah lama tak jumpa ko. makin comel aku tengok.” tegur azim di luar selepas mereka habis makan. maria di buaian masih dengan hp nya.

” ahh, blah la ko. ayat ko tak mnjadi dgn aku. no feeling at all haha.”

” life ko camne skrg? bila ko nak kawen?”

” aku ok je. oh, lupa nak bagitau, aku dah tunang.”

” tunang?? biar benar? dengan siapa? bila? aku kenal tak?”

” adoi, sakit la, mangkuk!” azim mengusap belakang kepalanya yang dicepuk zack

” satu2 la mangkuk. ini sume ko nak bantai tanya. dapat sekehan perdana aku pulak karang!”

” yela2. dengan siapa?”

” ada la mamat sorang tu. tah aku pun tak tau sapa. anak kawan papa. doktor ezzairy.”

” doc?” padanla dgn ko, zack. anak orang kaya. hati azim sayu tiba2.

” yea. papa nak jodohkan aku dgn dia. dia tua 3 tahun daripada aku.”

” ko tak pakai cincin tunang?”

” aku pakai, kat sini.” zack mencapai rantai di lehernya dan mnunjukkan cincin emas bertatah ruby disangkut di rantai itu

” kenapa ko tak pakai kat jari?”

” aku saja letak dekat sini. dekat di hati bak kata tv9. huhu. yela, mana tau kalau makin dekat dgn hati, aku makin senang nak terima dia.”

” ko terpaksa?”

” tak. aku terima dgn rela hati. just aku nak cuba lebih sayangkan dia sekarang. kitorang tak bcinta walaupun dah tunang. aku jumpa dia baru 2 kali, itu pun masa meeting famili. dia kata better bercinta lepas kawen, n aku pun rasa macam tu jugak!”

” emm, melepas la aku gini..” ujar azim, berlawak. namun masih juga mengharap apa yang di dengar itu hanya lah mimpi semata. tak tahu kenapa, berjumpa dgn zack kali ni hati nya menyatakan zack adalah suri hatinya bukan gadis lain

” haha yang ko dok frust tak tentu hala kenapa? bunga bukan setangkai katanya. ehh sekuntum.”

” kak, jom balik! aku nak jumpa kawan kejap lagi.”

” ala, ko ni spoil la dik. ko jumpa esok takkan tak boleh?”

” jom la kak. akak tu datang jela bebila masa pulak nanti ke sini kalau nak bersembang lagi. boleh ye, kak?”

” ahh ko ni memacam la. zim, jom balik. budak ni menyusahkan hidup betul. haa muncung2! aku cium karang, muncung sampai lusa!” bising zack melihat muncung adiknya itu

” alaa akak ni!”

” dah2. jom, zim. aku jumpa Arin jap, ko sekali, maria. jom”

**

” tenkiu, bang azim. jumpa lagi nanti. tata. akak aku turun dulu ar” ujar maria.

” ye dik. zim, selamat hari raya. minta maaf zahir batin kalau aku selalu usik ko hehe. aku tak bermksud pun sebenarnya. sebab ko ni sekepala dengan aku tu ar aku suka usik ko. nah.”

” aik, duit raya? ko memang pemurah, zack. haha tenkiu. ye ar, selamat hari raya. aku pun sama, mintak maaf zahir batin. aku doa kau bahagia di samping yang tsayang.”

” aku pun doa yang sama. ok la, aku blah dulu. save num aku tu ok? bengong batak betul ko! bestfren pun lupa! ok bro, babai! assalamualaikum!” zack keluar dari kereta menuju ke halaman rumah sambil melambai pada azim. so sweet.. bisik azim. hatinya berat meninggalkan zack, meninggalkannya pada jejaka lain. mungkin dia bukan jodoh aku

**

azim membuka sampul yg diberi zack setibanya dia di rumah. not rm50 2 keping diletakkan di dalamnya. azim sengih sambil menggeleng. terselit juga 1 helai kertas berbau wangi di dalam sampul itu. dengan pantas azim membuka. bertaburan bedak powder daripada kertas tersebut. azim sengih lagi. kuno betul budak ni haha sah2 tak pernah hantar surat cinta kat orang!

azim,

ko apakhabar? aku harap ko sihat. aku dah lama nak bagitau ko pasal ni tp aku takut dgn penerimaan kau. dulu, masa kita selalu bersama, aku rindu sgt masa2 tu. ko tau tak? walaupun aku suka usik ko, kacau ko, tp sebenarnya aku suka kan ko. ko senang. nak ajak buat apa pun, ko ok je. aku usik ko, ko gelak, ko senyum. ko tak marah aku panggil ko mangkuk putih. tapi aku mula rasa aku dipinggirkan lepas ko kenal dgn biskut. ko selalu kata kat aku ko sayang biskut, ko tak boleh hidup kalau biskut takde. aku mula rasa takut nak bersama dgn ko lagi macam dulu2, yela sebabnya aku takut aku sayangkan ko lebih lagi kalau kita masih macam dulu. dan yang penting aku tak nak buat ko gaduh dgn biskut sebab kita rapat sgt. mula daripada tu aku cuba buang harapan utk bsama ko. haha mungkin lawak tapi tu la kenyataannya. masa kita masuk U skali, aku sedar aku perlukan ko.

1 hari, lepas kita grad, papa kata dia nak kenalkan aku dgn anak kawan dia. doktor. hensem and baik. bukan kaki perempuan. dia pun tak kisah aku macam ni, jadi katanya dia nak kawen dgn aku kalau aku setuju. malam tu, aku contact kau. nak bagitau yg aku sebenarnya sayang kau, aku nak tanya kau, kau nak tak kawen dgn aku, sebab aku dah dirisik org lain. sebab aku tak tau macam mana dgn doc ni. boleh ke dia time aku yang makan gelojoh, cakap macam laki apa semua. tapi aku contact ko bagai nak rak, tak dapat2. aku tanya ramai orang tapi sorang pun tak tau number ko sampai tadi baru aku dapat daripada arin . aku tak tau esok aku jumpa kau macam mana. masih ada ke sisa sayang aku tu pada kau. masih berdebar ke kalau aku jumpa ko. apa pun sekarang, aku cuma mengharap pada takdir. mungkin kita takde jodoh. mungkin jodoh ko memang dgn biskut. jodoh aku dgn doc ni yg mana aku dah pun terima dia sebagai tunang aku. aku tak tau samada aku masih harapkan ko atau tak. aku keliru. ko nak gelak pun, ko gelak la ok. yang penting aku dah bagitau ko apa yg aku rasa. terpulang pada kau. aku jugak tak berani nak kata adakah aku akan terima ko dan tinggalkan doc tu kalau ko kata ko nak kawen dgn aku. hihi kelakar nye aku sebut pasal kawen dgn ko. ok la ko jangan cerita kat orang tau aku bagi ko surat ni. malu dow, macam perigi cari timba pulak. tapi ada aku kesah? hehe ko bagitau jela kat sapa2 pun, aku TAK KESAH sebab aku memang sayangkan ko hehuuu.

ok la. aku rasa tak payah la aku bagitau ko apa ko perlu buat kan lepas ko baca surat ni. ohh duit 100 tu sebagai gantirugi untuk ko kalau aku ada tersekeh ko tanpa sedar dulu2 hehe. moga ko bahagia kalau ko dah kawen. doakan aku juga. tanx :)

**

ZAcK sayangkan aku?? kenapa awal sangat kau bagitau pasal ni, syg?? cepat2 azim mencapai hp nya dan menaip msg

zack, aku pun sayangkan kau. aku tak sedar dulu, tapi apa yg aku tau sekarang kau la yg aku tunggu2 sebenarnya. mintak maaf. aku t”abaikan kau dulu. aku ikhlas, aku janji aku tak kan sia2kan kau lagi. marry me?

ko da terlewat i guess. tapi kalau ko betul2 sayangkan aku, ko buatla apa yg ko rasa ko patut buat ok? kalau ko sanggup nak tempuh segala macam kesusahan, sila lah call papa aku cakap apa2 yg patut dgn dia. jap lagi aku hantar number dia kat ko. kalau ko tak nak, well, apa aku boleh kata kan. apa pun aku akan tetap anggap ko kawan baik aku yg tbaik selamanya hehe *knp aku romntik tiba2?*

bussiness card received

” salam uncle. saya azim, saya nak kawen dgn anak uncle, boleh? dgn sofi zarill??”

” haa??” dato muhd telan air liur.

apa kes budak ni??

” jumpa ai malam ni pukul 8 di rumah ai.” azim telan air liur. wahh, dato muhamad.. seramnya suara. gigihkah aku nak datang?? zack.. TOLONG AKUU!!!

the end**

watak azim bukan anak dato seperti dalam novel. harap maklum. cheers geng!




k l i k  i k l a n  m e n a r i k

Komen dan ulasan karya

41 ulasan untuk “Cerpen : Bini Aku Tomboy Lagi Ke?”
  1. tyrah says:

    hee . okay larr :) cerpen nihh okay , tapi , novel dye lagi best , novel yang paling saya suka .

Jom jadi pengulas

Apa pandangan anda terhadap karya ini. Ulasan dan komen yang membangun akan memperbaiki, membentuk penulisan dan seterusnya melahirkan penulis yang terbaik didalam dunia penulisan. Pengulas yang aktif memberi ulasan dan komen yang membangun akan memenangi hadiah sebuah Novel.

Daftar di gravatar untuk paparan gambar anda di sudut ulasan / komen

"Penerbit KaryaSeni"      "Penerbit Penulisan2u"      "Penerbit Fajar Pakeer"