Cerpen : Hanya satu malam

2 October 2010  
Kategori: Cerpen

6,555 bacaan 18 ulasan

Oleh : qie_lala

7am
Makcik!jangan nak jadi kan saya ni hamba makcik!!sudah la..saya ni bukan mat bangle,makcik boleh control saya 24 jam..untung saya nak tolong makcik,sudah lah bayar tak seberapa..semberono pulak cakap..kalau macam ini lah sifat makcik sampai bila-bila perniagaan makcik tidak akan Berjaya!!…”aku terus menendang engkol motor ku,kali pertama tidak berjaya..(muka cuak)..kali kedua aku menyetat..”cis celaka motor ni”kali kedua start baru nk hidup enjin..”aku berlalu pergi dalam keadaan yang amat marah serta terkilan yang aku tidak dapat bayangkan lagi pada waktu itu..”tak sedar diuntung!!!huh!!”..rintih aku di dalam hati..

*******

“Sunyi ku rasakan pada hari ini ini..ku pandang ke luar jendela..hujan seakan memahami hati ku ketika ini..betapa sedih nya diriku apabila kasih yang aku semai selama 3tahun hilang dalam masa sehari..cinta yang aku pupuk dengan niat akan berlanjutan ke satu tahap yang boleh buatkan diriku seperti pasangan yang lain hancur hanya dalam kiraan 24jam..tidak tahu di mana silap ku..”huh,,cinta taik!!..”kriuk…aduh..time ni pulak ko sound nak makan..”

7.30am
“aku memandu laju dalam keadaan yang penuh dengan kemarahan…terasa diriku ditoca..dianiyai..rembesan air mata ku semakin laju menitik…(konon je menangis ni..padahal hujan..)niat hati ku ingin menolong..niat hati ku hanya untuk melihat keluarga si dia bahagia..ingin melihat sinar kegembiraan mereka terukir kembali,tapi apa yang aku dapat??..(makan memang la aku dapat..)mungkin bagi pihak mereka gembira..di pihak aku pulak bagaimana..gara-gara aku terlalu obsess untuk menolong keluarga nya..diri aku tidak terjaga..segala pembayaran yang aku patut lunaskan..aku terpaksa tangguh..mak aku..aku abaikan..aku seperti dirasuk oleh satu perasaan yang aku tidak dapat gambarkan dengan kata-kata..bagaikan terhalang dek timbunan kapas yang ringan tetapi berat untuk ditolak..aku keliru dengan perasaan ku..”desis hati ku..”

830am
Sesampai nya di rumah sewa ku..bala yang aku alami semakin kelihatan..surat daripada tuan rumah yang menyatakan aku terpaksa berpindah keluar dalam masa 24jam..meruntun kan lagi semangat jiwa ku..aku semakin hilang arah tujuan..aku semakin terdesak memahami cara kehidupan ku..aku termanggu kesorangan..”ah..apa ni!!..”ak mencapai telefon bimbit ku..aku mendail seseorang yang mana beliau juga adalah penyewa di rumah yang aku duduki sekarang ini..panggilan tidak berjaya..rakan ku itu mungkin sedang bekerja..”aku memujuk hati ku..”setahu aku..duit rumah semua aku dah bagi dekat malik..kenapa owner rumah ni nak halau aku pulak..”aku berbalah di dalam hati,dan mula mengesyaki sesuatu…”Ah..karut betul lah!!tak abis-abis!..”

9.30am
Aku biar kan perasaan marah itu berlalu dengan sendiri nya…diri ku dan perasaan ku serta minda ku..penuh dengan kekusutan hari ini..aku merebahkan badan ke tilam sambil memikirkan segala persoalan yang bermain di dalam minda ku….dalam keadaan lampu yang malap…aku tidur dalam tangisan seorang lelaki yang penuh dengan penyesalan……

12pm
Pintu rumah ku diketuk kuat dari arah luar..aku terjaga”ermh…gumam ku”..aku membuka pintu,dalam keadaan diri ku yang agak kusut…krekk…bunyi pintu dibuka…
“ye bang..kenapa?huahhh…”aku bertanya sambil mulut aku menguap…”

kamu ni penyewa rumah ni ke?..”aju pakcik tu memulakan pertanyaan..”

err..kenapa bang?..”aku membalas..”

eh..budak ni boleh buat tak tau pulak??..hei..kau tahu tak dah berapa bulan korang tak bayar sewa rumah ni..aku tahu,harini sebelum pukul 6 petang aku nak kau dan kawan-kawan kau keluar dari rumah ni,no excuse-excuse lagi..faham?!..

tapi pakcik..err..”kelu lidah ku”

“apa tapi-tapi..jangan banyak alasan dengan aku lagi!!”..herdik pakcik itu kepada ku.

pakcik itu memotong percakapan aku..”aku tahu sebelum pukul 6!!..

“aku terpinga-pinga..Hanya lirikan mata ku mampu melihat kelibat pakcik itu beredar tanpa sebarang ucapan salam..kebetulan amin,yang juga penyewa rumah bersama-sama aku itu pulang..

“halo riz..kau ada kat rumah pulak harini..?

“amin..menegur aku..sambil melabuhkan pungung nya di sofa..

hurm..aku balik semalam..aku nak tanya ko ni..rumah ni lan ada bayar sewa tak?”aku membalas,sambil tangan ku memutar pili paip..”

“Eh..aku tak tahu la riz…aku dah bayar duit rumah dekat lan minggu lepas..aku rasa aku tak pernah pulak tak bayar duit rumah ni..balas amin kepadaku”..

“otak aku mula ligat berfikir,tak kan lan tak bayar duit rumah pulak..”gumam aku sendirian..mungkin mereka berdua ni ada niat masing-masing..”

“Tak pe lah min..aku nak kemas barang ni..owner tu suruh clear rumah ni before pukul 6..kataku kepada amin..”

“ha??!!nape pulak macamni??..amin terkejut lalu berdiri dan terus menerpa ke arah ku..”

“aku tak tau lah..ko tanya la lan..korang berdua je yang selalu ada kat rumah ni..aku malas nak cakap apa dah..”

6pm
Tepat jam 6 aku keluar dari rumah tersebut sambil menggalas sebuah beg..tidak ku tahu mana lagi tempat harus ku tuju..memang saudara mara aku bersepah di kl ni..tapi bagi aku,biarlah aku hidup dengan bertulang kan diri aku sendiri..tidak mahu aku menyusah kan sesiapa lagi..mana aku nak letak muka ni kalau diaorang tahu aku ni gelandangan dengan tiba-tiba..ye lah,aku memulakan hidup di kl ni dengan hasil kerja ku sendiri dan mereka pun tahu..ini semua gara-gara aku terlalu kesian dan sayang akan kelurga yang mana aku tidak sepatut nya berhak untuk menerima mereka sepenuh nya di dalam hidup ku..aku menghidup kan enjin motor ku..kaku aku di situ..ligat aku berfikir,mana lagi tempat untuk aku tujui..hari pula makin beransur gelap…

7.30
Hurm..aku menempat kan diri ku sementara di kedai mamak..bertemankan,teh o ais..aku melihat keadaan sekeliling ku..erm..mengeluh aku sendirian,bukan aku tidak mempunyai rakan untuk meminta tolong,tapi aku rasa aku mungkin tidak mampu membalas jasa mereka jika mereka menolong diri ku ini,sedangkan hidup ku dari kecil lagi sentiasa menyusahkan orang lain dan aku tidak mahu lagi untuk jadi seperti diri aku yang lama..”secara tidak sengaja aku terlihat pekerja di kedai mamak itu menggaru pongong..hampeh..kotor sial..eeee…tergelak aku sendirian..”aku melihat jam di dinding kedai mamak tersebut..hampir jam 2 pagi..tidak sedar sudah 6jam aku duduk termenung di kedai itu..lalu aku membayar harga air ku,dan aku meneruskan perjalanan ku..aku masih tidak tahu lagi..arah ku pada malam ni….

3.10am
Hey budak!bangun!ikot suka hati ko je kan nak membuta dekat sini..kau ni tak ada rumah ke??..”jerit seorang pemuda ke arah ku..”

aku mendesah..”ye,bangun la ni…”pak guard poyo itu menunjukkan muka yang amat bengis..”eleh,macam aku takut je,bukan nye aku buat hal tidur dekat sini,lagipun aku tak sedar pun aku tertidur..”bisik aku di dalam hati..”

“Dah,blah..blah..ko ingat ni tempat tidur pengemis ke?suka hati kau je nak tidur kat sini?..dah..bangun!..”jerit pak guard tu kepada ku..

“hangin benar aku mendengar cacian sebegitu..”hei!ko ingat ko ni sapa?!..

buk!!!

..satu tumbukan ala halilintar,menyinggah muka si pak guard tu..”aduh,sakit juga tumbuk orang ni rupa nya..”bisik ku..”

“Tergolek ayam si pak guard apabila terkena tumbukan padu aku..

“beliau cuba bangun untuk membalas,tetapi aku terlebih dahulu menghentam kepala nya dengan helmet yang aku alaskan untuk tidur sebentar tadi..

“dush!!!..

“jatuh tersungkur pak guard poyo tu..”

“puas hati ku..(muka poyo nih)

“aku nak pesan sikit ni,cakap dengan manusia ada budi nya,dengan anjing kau nak pekik ke apa,tu suka ko..jangan ko jadi tuan anjing yang tak punya perasaan ok!..

“satu lagi tendangan padu aku selitkan sebelum aku melangkah pergi..

dush!!

“aiya!!..jerit pak guard itu..”huh,padan muka kau!!..

3.30
Aku berjalan mengelilingi tasik tersebut,di sebalik pandangan tasik itu,aku melihat ramai pemuda pemudi keluar masuk dari pub yang menawarkan keindahan syurga dunia..ralit aku berjalan,aku terdengar suara gadis menjerit meminta tolong..”

“aaaaaaaaa.tolong!!!jangan pukul aku!!!..sakit..sakit…”(jerit gaya seorang bapuk ok)..

aku berlari laju,..(flying dayak 2)

“dari jauh aku melihat seorang gadis dipukul tanpa rasa bersalah,setiba nya di situ,aku terus menarik pemuda tersebut..niat aku hendak meleraikan pergaduhan itu,tidak disangka pula satu tumbukan singgah di pipi kanan ku…tersasar aku di bawah pokok..

“huh!kurang ajar..kau tumbuk aku?!!..

“aku bangun lalu aku memberi satu tendangan kilas,tepat mengenai batang hidung nya..

“aku terus menarik tangan gadis itu,dan berlalu pergi..fuh..”

sekali aku pandang ke arah belakang,hanya hand bag yang aku Berjaya tarik..kelihatan gadis itu dalam keadaan yang mabuk teruk..tersandar di sebelah toilet..

“seingatan ku,aku bergaduh di depan toilet rupa nya..aku melangkah pergi ke arah gadis itu lalu aku memapah nya..

5.13am
Aku dan gadis mabuk itu lepak di atas bangunan rumah nya,lupa aku macam mana boleh sampai di sini..seram gila..tinggi siot..(muka takut)..

“gila ke apa gadis mabuk ni ajak aku lepak tempat tinggi-tinggi ni..”bisik aku di dalam hati”..

sapa nama awak ea,tak kisah lah nama awak sapa pun,terimakasih lah selamatkan saya tadi,tak sangka pulak macam dalam cerita tamil,tetiba ada hero datang selamatkan kita..”senyum gadis itu sambil berkata ke arah ku”

owh,benda kecik je..macam orang negro cakap..no matter..hahahaha..”balas ku sambil ketawa..”..(budak xtau english)..

hurm..susah kan dunia ni,sentiasa ada je halangan dan masalah,kita nak jadi seorang yang baik,tapi bila terserempak dengan yang jahat,terus tersekat..bukan apa,ilmu agama di dada tak cukup..saya ni,tah la..

secara tiba-tiba..”buark…muntah…”

ish..gadis ni..buruk betul perangai…muntah depan aku..”uish..ada sardine,mesti makan sadin gadis ni petang semalam..

“usik aku smbil tergelak..hahaha..awak ni kelakar la..”balas gadis tersebut kepada ku..

“erm..awak,saya dah tak ada masa depan,saya dirogol masa datang kl ni,orang yang selamatkan saya pun guna kan saya sebagai pelacur untuk penuh kan poket diorang..hurm..awk pulak selamatkan saya..tak tau la,apa niat awak kan..”kata gadis itu..

“oo..saya selamatkan awak sebab awak ni macam best je kena pukul,nak juga join..hahahaha”..(ketawa buat-buat)

pluk…tamparan manja hinggap di bahu ku..(romantic…)..malu..eeee….

“awak ni,tak abis-abis buat lawak..saya rasa saya dah tak nak teruskan hidup lagi sekarang ni..rasa yang macam mana kan,kalau saya terjun dari atas ni..(sambil berdiri..)

“eh!!!awak jangan main-main nak terjun..duduk balik..nanti-nanti boleh..”jawab ku..

“awak,hidup ni bagai air paip..tersekat bila ditutup,bebas bila keluar..orang tak tahu cara hidup kita..awak kena kuat..susah macamana pun..kena juga teruskan hidup dalam paip tu..(apa aku bebel ni)..

“awak,saya ni besar,mana muat dalam paip..balas gadis itu”..

“betul juga,awak duduk lah dalam tong..hahaha..ketawa ku disambut juga dengan seyuman daripada gadis tersebut..

“pluk…satu lagi tamparan manja di bahu ku..”..alamak,dia ni..manja-manja pulak..tebiat apa..kataku di dalam hati..”hurm..ngantuk nya…

“ramai nya gadis..seronok gila..eh,aku macam dah kaya pulak…diri aku bagai kan di awangan,di kelilingi kemewahan yang amat tidak dapat ku gambarkan oleh kata-kata..best-best..

pap!!..tiba-tiba seorang gadis menampar ku dan menyimbah ku dengan sebesen air(kuat minah ni angkat besen ada air)..
huh!!!la..mimpi rupa nya,sambil aku tergolek,dan bontot ku senak..sebab terkena divider di bangunan itu..”

..urm…gumam ku,tak boleh tengok aku mimpi best sikit..awak..awak kat mana?jerit aku mencari si dia..

“terdengar bunyi siren ambulans dan polis berkeliaran di bawah bangunan tersebut,aku bangun lalu berjalan turun..mungkin,gadis ni dah balik rumah kot..aku ni pulak,nak balik mana..hurm..mana-mana je la kan(garu ketiak..gatal gila)..ish,nak mandi kat mana la ni..

6.24am
Aku tidak mengendah kan keadaan di bawah ini,hampir semua orang bercakap-cakap..yang aku dengar,orang mati bunuh diri..kepala hilang..ngeri gila..(muka tak bersalah)..aku menyeluk poket..terdapat sehelai kertas..

“ah,kertas apa pulak ni..”lalu aku buang kan kertas itu di dalam tong sampah..mana lagi haluan ku ini…….

7am
Hidup satu ketentuan,takdir satu ikutan..
Kita hanya menentukan,hidup mati tidak patut dijadikan
Bahan mainan,ingat lah kawan..hidup ini sementara..pergi lah kamu dengan tenang nya..jika benar itu kamu..bebas lah..percikan air terbias dipukul kayu..hidup yang satu..hanya diri yang tahu….

Ikhlas…
_gadis mabuk_




k l i k  i k l a n  m e n a r i k

Komen dan ulasan karya

18 ulasan untuk “Cerpen : Hanya satu malam”
  1. zakiah says:

    ending die 2 xphm lah..,.,

  2. impirika says:

    erk…
    xphm loh..

  3. anis says:

    crita ni wat aku confius skit la

  4. ZAra says:

    sengal.. nak tulis betul2 la.. main2 pulak..

  5. eja says:

    nyesal baca :x

  6. :) says:

    mksud dy, gdis tu bunuh diri la…

  7. noni says:

    improve lg…gd try

  8. mila says:

    x faham la….

Jom jadi pengulas

Apa pandangan anda terhadap karya ini. Ulasan dan komen yang membangun akan memperbaiki, membentuk penulisan dan seterusnya melahirkan penulis yang terbaik didalam dunia penulisan. Pengulas yang aktif memberi ulasan dan komen yang membangun akan memenangi hadiah sebuah Novel.

Daftar di gravatar untuk paparan gambar anda di sudut ulasan / komen

"Penerbit KaryaSeni"      "Penerbit Penulisan2u"      "Penerbit Fajar Pakeer"