Novel : Love You Mr. Arrogant! 6, 7

2 March 2011  
Kategori: Novel

72,068 bacaan 47 ulasan

Oleh : Aliesha Kirana

Bab 6

Zaara segera menghampiri Irham yang sedang menunggunya di taman itu, sambil bersandar pada keretanya, jejaka itu melepaskan pandangannya pada tasik yang membiru.

“Apa lagi yang awak tak puas hati dengan saya hah? Saya cuma berhutang dengan awak, bukannya menyakitkan hati awak. Kenapa sanggup awak buat macam-macam pada hidup saya?” Zaara melepaskan segala isi hatinya yang terbuku saat menghampiri jejaka itu.

Irham yang tiba-tiba mendengar suara Zaara mengomel, segera membuka kaca mata hitamnya seraya memandang Zaara tanpa perasaan.

“Tak boleh bagi salam dulu ke? Macam ribut.” Irham kembali memandang tasik. Zaara jadi bengang, jejaka dihadapannya itu masih dengan sikap dinginnya dan tidak ada sekelumit rasa bersalah.

“Orang macam awak ni tak perlu nak beri salam.”

Irham memandang Zaara semula.

“Kau fikir aku kebulur sangat dengan salam kau tu. Tak ingin pun.” Irham membentak sebelum berpaling menghadap tasik semula.

“Awak ni dah tersampuk hantu tasik ke? Asyik pandang tasik je, saya tengah cakap dengan awak ni. Soalan saya awak masih tak jawab.”

Irham pandang wajah Zaara dalam-dalam.

“Sebab tasik tu menenangkan aku, tapi kau menyerabutkan aku.”

Zaara segera menghadap Irham, tidak memberi peluang untuk Irham memandang tasik semula.

“Saya tak kira, awak kena jawab soalan saya. Sekarang, kenapa awak mengaku dengan keluarga saya yang awak ni kekasih saya? Lepas tu cakap yang awak nak meminang saya. Apa motif awak ni Irham?”

“Sebelum tu, kau jawab dulu soalan aku ni. Kau dah sediakan ke lima ribu yang aku mintak tu?”

Zaara menelan liur.

“Be… belum. Tapi…”

Irham menjeling dengan pandangan sinis.

“Aku dah agak.”

“Tapi, kalau awak bagi saya tempoh sebulan lagi, mesti saya mampu kumpul lima ribu tu,” Zaara seakan merayu.

Irham menggeleng-geleng.

“Tak perlu. Dah terlambat.”

“Dah terlambat? Jadi apa yang awak nak buat dengan saya? Apa lagi fitnah yang awak nak lemparkan pada saya?”

Irham merenung Zaara yang kelihatan seperti hendak menangis.

“Aku takkan buat macam tu lagi. Cuma satu je yang aku nak dari kau.”

“Apa?” Zaara jadi kurang sabar.

“Kahwin dengan aku.”

“Apa kahwin?” mata Zaara membulat mendengar jawapan dari Irham.

“Yelah, kahwin.”

“Awak dah gila ke?”

“Tak, aku serius.”

“Takkan.. takkan sebab lima ribu tu aje saya kena kahwin dengan awak?” Zaara tidak puas hati.

“Itu harga yang awak perlu bayar sebab tak kotakan janji. Sekarang jangan banyak cakap, kahwin dengan aku. Titik.”

Zaara merengus. Tidak puas hati dengan kehendak Irham yang tidak masuk akal itu.

“Kalau saya tak nak, apa awak nak buat?”

Irham memandang Zaara dengan pandangan nakal.

“Aku boleh buat lebih dari apa yang aku buat dulu. Aku boleh musnahkan hidup kau.”

“Mm..maksud awak?”

“Aku boleh buat kau betul-betul mengandung.”

“Awak gila!!!” Zaara menjerit sekuat hati sambil menjarakkan dirinya dari Irham. Seram mendengar kata-kata Irham itu.

Irham ketawa semahunya, lucu melihat gelagat Zaara yang ketakutan.

“Kalau awak cuba buat macam tu pada saya, saya buat laporan polis.” Zaara cuba melawan.

Irham menjeling Zaara tanpa rasa takut.

“Kau fikir dia orang akan percaya ke? Mak kau sendiri akan jadi saksi yang kita ni memang pasangan kekasih. Kan? Takkanlah bakal menantu mak kau ni sanggup nak apa-apakan bakal isteri sendiri.”

Zaara terkedu.

“Kalau kau tak nak itu semua terjadi, baik kau kahwin dengan aku. Aku janji aku takkan apa-apakan kau kalau kita kahwin. Boleh?” Irham menyambung.

“Awak memang gila Irham. Gila!”

Zaara terus berlari ke keretanya semula. Rasa takut menyelubungi dirinya. Takut dengan tindakan yang boleh Irham lakukan jika mereka berduaan lebih lama. Baik dia angkat kaki segera.

“Hujung minggu nanti aku datang bawak rombongan. Ingat, jangan tolak pinangan aku, atau teruk akibatnya,” Irham sempat berpesan saat melambai dengan selamba ke arah Zaara.

——————————————————————-

Majlis pertunangan secara mendadak itu berlansung dengan meriah sekali, kedua-dua belah pihak rombongan memenuhi ruang tamu rumah Haji Zaidi.

“Kami datang bawak hajat, nak memetik bunga di laman,” berpuitis sungguh Tan Sri Zahir memula bicara. Sayangnya ayat itu sudah stereotaip.

Zaara yang diam di dalam bilik, menjenguk ke luar sedikit.

‘Eh macam pernah kulihat pakcik itu, tapi di mana ya?’ Zaara memikir sendiri sambil mengintip keadaan di luar.

Fiz yang berada disisinya sejak tadi, cuma diam memerhati Zaara tanpa mampu berbuat apa. Sudah ditanya pada Zaara, kenapa tiba-tiba saja mahu bertunang dengan jejaka yang baru dikenalinya itu, namun Zaara masih belum mahu membuka suara. Dari tingkah laku Zaara, Fiz rasakan seolah sahabatnya itu di dalam ketakutan.

“Panggil Zaara,” suara Haji Zaidi yang berdegar membuatkan Zaara tidak perlu dipanggil sesiapa lagi kerana dia sudah mendengar. Perlahan Zaara melangkah keluar dari biliknya.

“Zaara, mereka ni datang nak meminang kamu, jadi di depan semua orang, ayah nak tahu, seikhlas hati, sudi ke kamu terima pinangan mereka ni?” Haji Zaidi menyoal dengan serius.

Zaara telan liur. Kata-kata Irham masih terngiang di telinganya.

Saat Zaara mengangkat pandangan, dia ternampak Irham di luar rumah sedang memerhatikannya dengan pandangan tajam, seolah memberi isyarat supaya menerima pinangan itu.

“Sss…sudi…” dalam takut-takut Zaara membalas, walaupun keikhlasan tiada dalam hatinya.

Rombongan lelaki kelihatan ceria, saat mendengar jawapan dari mulut Zaara. Irham yang sedang memerhati dari tadi turut tersenyum, sinis.

“Ok, mamanya, cepat sarung cincin tu.” Tan Sri Zahir kelihatan gembira berbeza dengan Puan Sri Maryam yang monyok dari awal lagi. Dalam keterpaksaan, dia menghampiri Zaara yang sedang duduk di atas kusyen empuk khas untuk majlis pertunangan itu.

Saat Puan Sri Maryam selesai menyarung cincin, Zaara segera mencium tangan bakal mertuanya itu, namun Puan Sri Maryam cepat-cepat menarik tangannya, enggan berlama disalami Zaara.

Zaara tergamam. Belum berkahwin pun Puan Seri itu bukan main sombong dengannya, entahlah apa akan terjadi bila dia benar-benar menjadi menantu dalam keluarga itu.

“Nasib baik kau terima, kalau tak…” Irham sempat berbisik pada Zaara saat rombongan lelaki sedang bersiap untuk berangkat pulang.

Zaara mengetap bibir. Geram kerana dipaksa, namun pada masa yang sama, takut untuk melawan.

“Lagi dua minggu kita nikah, masa tu kau jangan tolak pulak. Kalau tak, nahas kau aku kerjakan.”

“Tahulah!” Zaara membentak sambil menjegilkan matanya pada Irham. Irham ketawa kecil sebelum berlalu ke arah kereta Audi S4 berwarna biru, anak mata Zaara mengekori langkah jejaka itu dengan pandangan sayu.

Geram dan sedih bercampur baur menjadi perasaan yang sukar digambarkan lagi, tidak menyangka zaman bujangnya bakal berakhir dalam waktu terdekat, dengan lelaki yang berhati kering macam Irham.

Zaara melepaskan pandangan pula pada beberapa orang ahli rombongan pihak lelaki yang sedang memasukkan dulang hantaran yang dibalas pihak perempuan ke dalam bonet kereta, masih belum mampu percaya yang hari ini ialah majlis pertunangannya.

Keluhan berat Zaara lepaskan, cuba menyingkirkan sedikit beban yang berselirat dalam hatinya.

Bab 7

“Beb, ceritalah kat aku. Takkanlah tiba-tiba aja mamat berlagak tu berkenan kat kau,” Fiz yang tidak puas hati asyik mengulang ayat yang sama. Zaara menggeleng-geleng, serabut rasanya nak bercerita.

Mug berisi air nescafe yang sudah separuh dihirupnya diletakkan kembali di atas meja. Cincin emas bertatah tiga butir berlian yang berkilauan di tangannya dibelek-belek dan dimain-mainkan.

“Susah la nak cakap.”

“Ish kau bukannya gagap, apa susahnya nak bercakap.”

Zaara pandang wajah Fiz yang buat muka tak bersalah. ‘Sempat pulak dia ni main-main. Ish ish.’

Zaara bangun dari duduknya di laman rumah sewanya itu. Pandangannya dilepaskan ke luar yang kelam malam itu. Lagi seminggu majlis perkahwinannya bakal berlansung namun dia masih belum bercerita apa-apa pada Fiz. Persiapan perkahwinan pun dia tidak ambil kisah, biarlah Irham sendiri yang fikirkan. Dah Irham yang nak kahwin cepat-cepat sangat, biarlah Irham yang uruskan segalanya. Kalau tak ada baju pengantin, pakai baju tidur kelawar pun Zaara sanggup sebab malas hendak memikir lagi.

“Aku tengok kan, sejak kau kenal Irham ni, kau asyik termenung saja, lepas tu tup-tup nak kahwin dengan Irham. Kau jangan cakap sebab lima ribu tu kau kena paksa kahwin…” Fiz menduga.

Zaara tersentak, segera dia berpaling pada Fiz dengan pandangan terkejut. ‘Cepat tangkap pulak Fiz ni, selalu blur je.’

“Eh takkan betul kot?” Fiz juga ikut terkejut.

Zaara hanya diam. Orang cakap, diam tanda setuju.

“Zaara, takkan kau nak ikut saja kata-kata mamat tu? Ini tak adil.”

Zaara memeluk tubuhnya sambil melepaskan keluhan.

“Dah nasib aku Fiz. Aku tanggunglah. Memang aku yang salah pun.”

“Ish ish ish. Sanggup betul kau ni… Hal kecik camtu pun sampai boleh kahwin dengan mamat tu. Entah-entah kau memang dah tangkap cintan dengan dia kot.”

“Ish mana ada. Tak kuasa aku.”

“Eleh, dalam hati cakap lain, mulut cakap lain.”

“Aku cakap betullah. Siapa yang boleh jatuh hati dengan mamat hati kering tu? Berlagak je lebih.”

“Kaulah.”

“Eii merepek!”

Fiz ketawa geli hati.

“Sekarang ni kalau kau tak jatuh hati pun, kau kena jatuh hati jugak, dia dah nak jadi suami kau.”

“Ala suami terpaksa aja.”

“Suami terpaksa pun tetap suami kau jugak kan?”

Zaara mencebik.

—————————————————————-

“Cepat turun.” Itu saja ayat yang keluar dari mulut Irham di corong telefon di hujung sana.

“Turun, turun mana?” Zaara terpinga-pinga. Macam mana pulak Irham tahu yang Zaara tengah panjat kerusi, sebab nak ambil fail paling atas kat rak ni? Pelik-pelik.

“Awak suruh saya turun dari kerusi ni ke?” Zaara menyambung sambil sebelah tangannya menggapai fail itu.

“Bila masa pulak. Turun ke bawah ofis ni cepat.”

“Bawah ofis? Nak buat apa?”

“Cepatlah! Aku bagi masa seminit je ni.”

“Tapi nak buat apa?”

“Jangan banyak tanya boleh tak?”

“Tapi…”

“60, 59, 58…” Irham mengira tanpa mempedulikan kata-kata Zaara di corong telefon lagi.

“Alamak!!!” Zaara terjun dari kerusinya lantas terkocoh-kocoh berlari ke pintu keluar.

Irham tersengih sendiri saat melihat susuk tubuh itu berlari selajunya ke arahnya. Dah macam kena kejar anjing saja lagaknya. Mata Zaara meliar mencari kelibat Irham.

“Awak nak apa?” Zaara bertanya setelah berdiri betul-betul di hadapan Irham dengan nafas tercungap.

“Lambat sepuluh saat, belanja aku makan.” Irham berkata selamba.

“Eh awak suruh saya turun bawah cepat-cepat macam orang gila, cuma sebab nak suruh saya belanja awak makan aje ke?”

“Tak. Itu nanti dah sampai baru kau tahu.”

Irham terus masuk ke dalam keretanya tanpa berpaling sedikit pun pada Zaara membuatkan Zaara terpinga-pinga.

Cermin di sebelah duduk penumpang segera Irham turunkan.

“Kau nak masuk ke atau nak aku tarik kau masuk hah!”

Zaara gumam, pantas dia membuka pintu kereta dan duduk di sebelah Irham tanpa banyak soal lagi.

Kereta Audi S4 berwarna biru itu meluncur laju di atas jalan raya.

“Saya baru nak keluar makan dengan Fiz tadi, kesian dia, tak sempat saya nak bagitahu yang saya keluar dengan awak.” Zaara bersuara.

“Ada aku kisah?”

“Huh!” Zaara mencebik. ‘Macam cakap dengan kayu, tak ada perasaan lansung.’

“Macam mana awak tahu mana ofis saya? Saya tak pernah beritahu pun?” Zaara bertanya lagi setelah seminit suasana hening.

“Adalah. Aku kan bijak, bukan macam kau.”

“Huh!” Zaara mencebik lagi.

“Kita nak pergi mana ni?” Zaara menyoal lagi selang seminit.

“Kau boleh duduk diam tak? Kau nak aku sumbat mulut kau dengan penumbuk aku ni ke?” Irham menunjuk buku limanya ke muka Zaara.

“Tak nak!!!” Zaara menjerit sebelum menekup mulutnya dengan tangan. Suasana hening terus menguasai sebab radio tak terpasang dari tadi. ‘Pakai kereta mahal, tapi tak nak pasang radio. Kedekut!’

Butik pengantin mewah itu segera dibolosi Irham tanpa mempedulikan Zaara yang membontotinya di belakang. Zaara tercengang melihat butik eksklusif yang tak pernah terfikir untuk dijejakinya itu.

“Saya nak cari baju pengantin.” Irham bersuara pada pekerja butik itu.

‘Eh boleh pulak cakap lembut-lembut. Huh!’ Zaara mengomel sendiri.

“Encik dan pasangan encik mahu baju warna apa?” soal pekerja berbangsa cina itu.

“Pink!” Zaara menjerit dari belakang Irham.

“Wei senyap lah!” Irham berpaling pada Zaara.

Zaara tekup mulutnya semula.

“Warna apa yang cantik amoi? Yang banyak ong ma!”

“Warna putih la bagus encik. Itu gaun labuh untuk wedding. Cantik-cantik.” Pekerja itu cepat mencapai baju gaun berwarna putih itu, fesyen berkemban. Terbeliak mata Zaara melihatnya.

“Oh cantik-cantik.” Irham memuji.

“Awak gila ke? Saya kan pakai tudung, takkan nak pakai macam tu. Chi sing ma ini olang!” Zaara membentak.

Irham pandang sekilas pada Zaara, lupa pulak yang bakal isterinya itu bertudung litup.

“Amoi, baju pengantin melayu punya mana ah?”

“Oh itu sebelah sana.” Pekerja butik itu segera menunjuk ke sudut kanan butik.

“Ok xie xie!” Irham membalas.

‘Ceh speaking Mandarin konon, padahal itu aje pun ayat yang dia tahu,’ Zaara merungut sendiri sambil mengekori Irham ke sudut baju pengantin melayu.

Sampai saja di rak baju pengantin itu, Irham terus menggapai baju pengantin berwarna hitam.

“Yaiks! Tak naik seri lansung!” Zaara menunjukkan wajah tidak suka.

Irham angkat pula baju berwarna biru terang.

“Ah silau mata!” Zaara buat-buat tutup matanya.

Irham angkat pula baju berwarna merah jambu kegemaran Zaara.

“Yes! Itu yang kita mahu!” Zaara berkata girang.

Irham letak balik baju tu di dalam rak.

“Ala…” Zaara mengeluh.

“Ada aku tanya pendapat kau? Tak ada kan? So sila diam.” Irham mengarah.

“Tadi suruh ikut, lepas tu tak bagi pilih pulak. Apa ke halnya?”

“Aku suruh kau ikut supaya orang tak cakap yang aku ni gila, pilih baju pengantin sorang-sorang!”

“Memang awak gila pun.”

Irham menjeling tajam pada Zaara sebelum membelek rak baju itu semula.

“Dah pergi cuba baju ni!” Irham hulurkan sepasang baju pengantin berwarna ungu lembut.

Zaara cuma mengikut, lantas mengorak langkahnya ke arah bilik persalinan.

“Irham! Apa you buat kat sini?” suara gedik-gedik manja itu sayup-sayup kedengaran di telinga Zaara. Segera dia memasang telinga dari dalam bilik.

“Err, I, I… I cari tuxedo! Ada dinner nanti.”

“Oh, I ingatkan you nak cari baju pengantin. Terkejut I tadi. Yelah, you belum masuk meminang I, takkan tiba-tiba nak kahwin pulak kan.” Suara itu ketawa mengekek.

Zaara menjenguk sedikit dari bilik itu. Gadis yang sedang berbual dengan Irham itu tinggi lampai macam model, bermekap tebal dan bergaun singkat. Seksi!

“You pulak buat apa kat sini?” Irham menyoal.

“Oh I jumpa pemilik butik ni tadi, bincang pasal business prospect.”

“Oh ok! See you later.”

“Eh macam nak menghalau I je ni.”

“Eh mana ada. You kan nak balik dah tadi. Balik lah dulu.”

“Hmm ok, nanti apa-apa hal, I call you tau!”

“Ok.”

“Ok baby. Tata…”

“Ta… ta…” Irham membalas lambat-lambat pada Sherry.

Hilang saja kelibat gadis itu dari pandangan Zaara, segera Zaara keluar dari bilik.

“Baby?” Zaara menyoal.

“Ish jangan sibuklah.” Irham membentak namun matanya tiba-tiba tertancap pada Zaara, lama.

Zaara menjuihkan bibir, ada sedikit cemburu dihatinya melihat gadis itu tadi. ‘Ah untuk apa aku cemburu dengan mamat sengal ni? Sah-sahlah dia memang playboy, anak orang kaya kan!’

“Ok tak baju ni?” Zaara menyoal acuh tak acuh, tanpa memandang Irham.

“Err.. oo..ok…” Irham tergagap.

“Awak ni kenapa tiba-tiba gagap pulak. Kena sampuk?”

“Ish mana ada! Dah cepat tukar, pakai baju ni pulak, untuk majlis rumah kau.” Irham menghulur sepersalinan baju pengantin berwarna merah jambu pada Zaara.

“Yay!” Zaara bersorak riang sebelum masuk ke bilik persalinan semula.

“Macam budak-budak!” Irham menggeleng.




k l i k  i k l a n  m e n a r i k

Komen dan ulasan karya

47 ulasan untuk “Novel : Love You Mr. Arrogant! 6, 7”
  1. anadz iyna says:

    citer yg mkin menarik,,,,moga2 cpt di terbitkn,,,^^

  2. mia says:

    already bought tis novel… best n worth it

  3. lin says:

    sebijik tiru bicara hati

  4. deeda says:

    really ?

  5. nurin says:

    Asal pendek sangat?

  6. fatimahzahra says:

    best novel ni…watak Irham kering giler….namun nasib baik die bijak menilai….yg Zaara ibarat langit dan bumi compare to Sherry…he he ngade2…
    kelakar bile bapak Irham suruh die lari dr majlis perkahwinan

  7. Zalila Zaharin says:

    best,lama2 baca novel nie nampak sanagt yang zaara manja….

Jom jadi pengulas

Apa pandangan anda terhadap karya ini. Ulasan dan komen yang membangun akan memperbaiki, membentuk penulisan dan seterusnya melahirkan penulis yang terbaik didalam dunia penulisan. Pengulas yang aktif memberi ulasan dan komen yang membangun akan memenangi hadiah sebuah Novel.

Daftar di gravatar untuk paparan gambar anda di sudut ulasan / komen

"Penerbit KaryaSeni"      "Penerbit Penulisan2u"      "Penerbit Fajar Pakeer"