Novel : Eksperimen Cinta 3, 4

26 September 2011  
Kategori: Novel

18,435 bacaan 17 ulasan

Oleh : anjell homosapien

BAB 3

“Lepas lah!” marah Damia pada Tengku Aaron.

Tangan ditarik kasar. Buat malu jer perempuan bertudung berpelukan dengan lelaki bukan muhrim. Jatuh maruahnya.

“Thanks, sayang.” Tengku Aaron dah balik seperti asal.

Sayang kepala lutut hang!! Banyak la kau punya sayang. Aku tangan jugak mamat ni! Biar mulut tu senget empat puluh darjah. Huh!

“Apa yang awak maksudkan sebenarnya?” soal Damia serius.

“Yang mana satu, ya?” Tengku Aaron buat bodoh.

Arghh.. tension Damia dibuatnya. Malang betul dia hari ni. Jumpa pula buaya darat tersesat kat sungai.

“Try to loose yourself, or you will lose this project,” ajuk Damia. Sebijik macam Tengku Aaron gayanya. Tergelak Tengku Aaron mendengarnya. Lawak jugak minah ni.

“Oh, yang tu! Cuba lepaskan diri atau awak akan hilang projek ini.”

Damia menahan rasa. Sabarlah wahai hati!

“Saya tahulah. Tak payah nak translate. Maksud saya, yang tersirat. Faham tak? Yang tersirat.”

Sengaja nak putar belitkan fakta. Orang tanya maksud, bukan suruh translate ayat tu. Dia ingat aku ni tak sekolah ke? English SPM aku A1,ok!

“Nak jadi isteri saya tak?” seakan-seakan nak bagi tawaran bekerja je gayanya Tengku Aaron bertanya.

“Gila.” Sah lelaki di depannya ni gila!

Damia dah malas layan. Rasa berasap jer punggungnya kalau lama-lama berdiri dengan lelaki ini. Tak pasal-pasal ada pulak keluar berita dalam Buletin Utama malam ni, “CEO syarikat penerbangan terkenal maut, jatuh bangunan lima puluh lima.”

“Terima kasih atas kerjasama Tengku.”

Finish! Damia berjalan keluar. Tak pandang belakang dah.

“Dasar anak raja gila! Dia ingat dia tu siapa? Hampagas betul. Keturunan jin tanah. Adik beradik dengan lanun hutan,” bebel Damia entah apa-apa lagi.

“Wei, kau pe kehal? Tau la baru balik jumpa Tan Sri, takkan la dah jampi serapah macam ni kot ya pun nak jadi menantu Tan Sri,” Suraya menegur. Tension mengalahkan extension dah dia tengok muka kawan dia sorang tu.

“Aku tak nak dah jumpa mamat tu. Gila macam tiga hari terlepas Hospital Bahagia.”

Suraya betul-betul tak faham.

“Tan Sri gila?”

“Bukan Tan Sri. Aku pergi jumpa anak dia tadi… Gatal tahap kena ulat bulu sepuluh ekor.”

“Handsome tak?” cepat Suraya bertanya. Dia sengih.

Rasa nak luku jer kapala member sorang ni! Tak padan dengan dah ada pak we, gatal tak sempat-menyempat. Kalau bergandingan dengan Tengku Aaron ni, memang macam pinang kena gelek trailer. Pantang Damia jumpa lelaki, pasti ditanya handsome atau tak.

“Kalau handsome perangai macam iblis penyangak buat apa!”

“Wow, Damia dah berapi.”

“Memang. Main ugut-ugut orang pulak.”

“Dia mintak kau kahwin dengan dia ke?” Suraya ketawa.

Damia dah malas layan. Kalau dia jawab ya, agaknya mati keras Suraya sebab terkejut.

“Dah la. Aku nak buat kerja ni. Kau dipersilakan keluar. Pintu keluar sebelah sana ya,cik.”

Suraya ketawa lagi. Macam-macam kawan aku sorang ni. Dia keluar.

Huh! Memang la kena hantar spesis berkromosom XY kalau nak berurusan dengan mamat tu. Sepatutnya aku biar jer si Raju yang deal dengan Tengku Aaron. Agaknya kalau Raju pergi,jadi macam kes dia tak? Kalau ya, memang la Tengku Aaron kena mendi bunga belakang jamban la.

Arghh… Damia dah malas ingat dah. Buat habis energy. Buat sakit cereberum dia je. Baik buat kerja yang menyenangkan hati. Main game dalam Facebook ke? Bila lagi nak bankrupkan syarikat ni? Heh!

BAB 4

Selesai meeting di tingkat lima puluh enam di KLCC dengan Datuk Aman, Tengku Aaron membuat keputusan untuk terus mengambil blazer yang ditempahnya di butik Dunhill yang terletak di salah satu kedai di tingkat G di Suria KLCC. Alang-alang dah datang. Kalau tak, alamatnya orang gajinya lah yang akan dijadikan mangsa untuk mengambil.

Tak sangka pula dia akan menyaksikan adegan mesra yang berlaku live di hadapan matanya sendiri. Tak perlu siaran ulangan dah!

Dengan kedua matanya sendiri Tengku Aaron asyik menonton pasangan bahagia tu. Amboi-amboi.. Bahagianya mereka. Berjalan sambil berpelukan macam KLCC ni mereka yang punya. Seri Husna dan Tengku Andrean Shah! Manusia-manusia pengkhianat! Tengku Aaron menggenggam penumbuk. Terasa marah dan tercabar.

Rasa bengang Tengku Aaron dibawa hingga pulang ke pejabat. Semua pekerja berasa gerun melihat wajah tegang bos mereka. Muka macam bawa hujan rebut petir menandakan ledakan gunung berapi akan berlaku bila-bila masa. Berkemungkinan juga akan berlaku gempa Bumi melebihi dua puluh skala Ritcher!

Beg kertas Dunhill dihempas kuat ke meja. Semua barang di atas mejanya ditolak ke tepi. Geram dan sakit hati. Muncul kembali segala dendam lama. Terasa cemburu bila melihat bekas teman wanitanya bahagia dalam dakapan adik kembarnya sendiri. Sampai sekarang rasa cintanya masih utuh untuk Seri walaupun dia sering menghina dan mencaci wanita itu.

Mendengar bagaikan barang jatuh dari dalam bilik CEO, Adam terus masuk ke dalam bilik Tengku Aaron. Menggeleng kepala dia saat melihat bilik yang berselerakan. Pastinya lelaki itu mengamuk. Aaron.. Aaron..

Arghh.. Kacau betul! Pastinya mereka gembira melihat aku menderita macam ni! Aku mesti buktikan yang aku pun boleh hidup gembira tanpa Seri. Ni Tengku Aaron Shah la! Aku takkan merana kerana cinta.

“Kau ni kenapa? Kena rasuk?” tanya Adam.

“Aku dah bosan tengok orang bahagia atas penderitaan aku. Aku benci tengok pengkhianat hidup senang,” marah Tengku Aaron lantang. Rambutnya diraup kasar.

Adam tak faham. Apa yang kawan dia merepek ni? Jangan-jangan..

“Aku nak kahwin.”

“Hah?” Adam tak percaya.

“Aku akan kahwin.”

Dah agak dah. Mesti pasal Tengku Andrean dengan Seri ni! Belum sempat Adam bersuara, Tengku Aaron dah berjalan keluar.

“Wei, Aaron! Aaron!” panggil Adam tapi Tengku Aaron buat bodoh. Hanya selamba berjalan ke bilik setiausahanya dan mengeluarkan arahan,

“Kemas bilik saya.”

Dan Adam tak mampu berbuat apa-apa bila Tengku Aaron dah keluar dari pintu masuk pejabat.

Dalam kereta, Tengku Aaron mencapai HTC Sensation miliknya dan dia menelefon seseorang. Tak sampai sepuluh saat, talian bersambut.

“Mummy, Aaron nak kahwin.” Selamba dia berkata.

Nasib baik tak terlepas gagang telefon antik di tangan Puan Sri Raja Haryati. Terkejut dengan kata-kata selamba putera sulongnya itu.

“Don’t be kidding, Aaron.”

“I’m deadly serious, mummy,” tegas Tengku Aaron.

“Aaron, hal kahwin jangan dibuat main. Aaron kan tau yang mummy tak terima sembarangan perempuan jadi menantu mummy. Jangan cakap Aaron nak kahwin dengan kekasih-kekasih Aaron yang entah apa-apa tu. Mummy tak setuju.” Puan Sri Raja Haryati cuba mengingatkan.

“Aaron tau, mummy.”

“Kalau tak pun, biar mummy carikan. Anak kawan-kawan mummy ramai yang cantik-cantik.”

Tengku Aaron dah mula bosan. Ni part yang dia paling tak suka!

“Aaron dah ada calon.” Talian terus diputuskan. Malas bersoal jawab lagi.

Kereta dipandu tanpa arah tujuan. Sedar-sedar, Lexus IS-F hitamnya diparking di hadapan tasik Putrajaya. Terasa damai sedikit hatinya melihat tenang air tasik beralun lembut. Teringat kata mummynya tadi.

Nak jodohkan aku? Ingat ni zaman Hang Tuah ke? Takkan pernah terjadi menda mustahil tu. Kalau Andrean dan Seri tau, mahu tergolek mereka gelakkan aku. Kalau Tengku Andrean boleh berkahwin dengan pilihannya sendiri, kenapa tidak dia?

Tapi, siapa pulak yang nak dijadikan mangsa? Terbayang satu per satu wajah bekas-bekas kekasihnya dulu. Antara Didi, Maria dan Noni, mana satu yang sesuai? Sebab rasanya mereka bertigalah yang agak bersopan sikit kalau nak dibandingkan dengan yang lain meskipun perangai dua kali lima je dengan yang lain.

Adoi, payah juga! Kalau dibuka penyertaan mencari calon isteri kat mereka semua, memang berebut mereka semua rasanya. Sebab itulah alasan mereka berdamping dengannya. Nak jadi menantu kerabat diraja, dapat hidup senang, lepas tu goyang kaki. Dan end of the story, habis harta dia dikikis. Sekian.

Gila ke aku sebab nak kahwin? Tak… Lagi gila kalau aku tak kahwin. Kalau aku tak kahwin mesti orang ingat aku tak dapat lupakan Seri lagi. Mesti orang nampak aku tewas. Arghh.. Tengku Aaron bukan seorang yang tewas! Walaupun dengan kembar sendiri.

Tapi, siapa ya yang sesuai? Perkahwinan tanpa cinta ke? Atau kena jalani eksperimen cinta dengan orang yang aku tak cinta? Nama pun eksperimen. Mestilah kena berani amek risiko,kan? Tak bahagia bercerai. Mudah! Siapa calon yang sesuai ya? Buat kesekian kalinya dia bertanya soalan yang sama. Tiba-tiba terbayang seraut wajah ayu yang tenang dan selamba. Tanpa sedar, bibirnya menguntum senyuman.

Damia Farisha…

Tapi… nak ke dia? Soalan apa ni Tengku Aaron? Apala… Mestila dia taknak. Sebab kau tau cara-cara nak bagi dia setuju.

Bibirnya menguntum senyuman lagi bila terbayang wajah marah Damia bila disentuhnya. Anti betul! Yeah.. Damia Farisha.. She’s the most suitable one. The only one..

Damia.. Welcome to my experiment..

Kepalanya mengatur strategi untuk menarik Damia sebagai pembolehubah untuk menjalani ‘eksperimen’ ini. Hanya mempunyai satu tujuan tanpa mempunyai kesimpulan yang pasti.




k l i k  i k l a n  m e n a r i k

Komen dan ulasan karya

17 ulasan untuk “Novel : Eksperimen Cinta 3, 4”
  1. tina says:

    blog ada x?

  2. afzan azizan says:

    almost best..! dah dibukukn ke??

  3. wallla says:

    Bila nak terbitkan novel ni…..lamaaa dah tunggu…tak sabo nak baca

  4. aymie ayuni says:

    hi allzz.. jom ramai2 bc yang ni pulak
    http://www.penulisan2u.my/tag/indahnya-cinta-manisnya-rindu/

  5. are-iena says:

    bstnya cter niey……….
    cik writer ad blog x???
    xsbr nk tnggu nxt chapter..
    hehehehehehe….

  6. reena says:

    sya suka sangat baca novel ni, enjoy. Rasa bertuahnya jika di alam realiti dapat bersuamikan seperti aron yang romantik dan penyayang tu serta handsome gilers. tak dapat nak bayangkan muka siapa termasuk artis tanah air. Tiada tandingan rasanya. hehehe…

Jom jadi pengulas

Apa pandangan anda terhadap karya ini. Ulasan dan komen yang membangun akan memperbaiki, membentuk penulisan dan seterusnya melahirkan penulis yang terbaik didalam dunia penulisan. Pengulas yang aktif memberi ulasan dan komen yang membangun akan memenangi hadiah sebuah Novel.

Daftar di gravatar untuk paparan gambar anda di sudut ulasan / komen

"Penerbit KaryaSeni"      "Penerbit Penulisan2u"      "Penerbit Fajar Pakeer"