Novel : Suami yang Kubenci 8, 9

21 September 2011  
Kategori: Novel

46,881 bacaan 26 ulasan

Oleh : E-man Sufi

BAB 8

“Assalamualaikum…Mak!”
Sarimah yang sedang menjerang air di atas dapur bergegas membuka pintu dapur bila mendengar suara memberi salam di luar rumah.

“Uwais? apa hal pagi-pagi lagi dah terjengul kat sini?”

“Dari surau tadi mak..malam tadi Uwais tidur di rumah Tuk Ayah..” beritahu Uwais.Dia tidak mahu berterus terang yang sebenarnya dia tidur di pondok semasa menunggu buah durian gugur.

“Dari surau? tapi..dari mana pulak kau dapat buah durian ni?”

“Err..malam tadi,Uwais ikut abang Din pergi tunggu buah durian gugur mak..”

“Pulak? ada-ada ajalah kau ni…hah,tu nak ke mana?” Sarimah bertanya bila melihat Uwais bergegas meninggalkan ruang dapur.

“Salin baju mak..”
Uwais masuk ke biliknya.Selepas menyalin pakaian dia ke dapur semula.

“Adik mana mak? tidur lagi?” Uwais membantu maknya menggoreng cekodok pisang.

“Hmmm..lepas subuh tadi tidur balik agaknya,biasalah…Anis tu pukul 2 pagi baru tidur..study sampai ke pagi..tau ajalah,STPM tinggal berapa bulan aja lagi..”

“Mak tak ke pasar ke pagi ni? biar Uwais hantarkan…” Kebiasaanya setiap Ahad,ibunya akan ke pasar membeli barangan basah.

“Nak juga..eloklah kau datang ke mari..mak pun terfikir nak telefon kau tadi…ni,yang kau datang sorang aja kenapa? menantu mak mana? takkan tak sudi menjengah ke teratak buruk mak ni…” Uwais menarik nafas.Apa yang patut dia jawab.Maknya dah mula menyindir.Bukan sekali dua maknya bertanyakan Hannah..tapi dia selalu saja berat hati untuk mengajak Hannah ke rumah itu.Entah Hannah mahu atau tidak..sedangkan dia selalu dihina inikan pula tempat tinggalnya yang sememangnya hanya sebuah rumah papan separuh batu.

“Dia tak berapa sihat mak…”jawapan itu terkeluar.

“Tak sihat? hai…dah berisi ke?” Sarimah mengerut dahi.Pelik? kahwin baru dua minggu dah mengandung? ish..ntah-ntah anak aku ni “Pak Sanggup” tak? sebab itulah beriya sangat Tan Sri Idris tu nak kahwinkan cucu dia dengan anak aku yang Cuma jual burger ni? Dari awal lagi dia curiga dengan kesungguhan Tan Sri itu..apatah lagi bila mengatakan cara itu saja yang akan membalas segala budi baiknya melangsaikan hutang pinjaman pelajaran anaknya dan juga hutang lintah darat..

“Ke situ pulak mak ni…berisi apanya mak..kami kahwin baru 2 minggu..lagipun,Hannah belum bersedia lagi mak..” Uwais segera mereka alasan..mustahil Hannah akan mengandung kalau mereka tidur berlainan bilik.Lagipun,usahkan nak pegang..nak duduk dalam satu kereta pun bertekak sampai nak hilang suara..dia teringatkan kata-kata Hannah malam tadi..

“ieee..saya tak ingin nak tidur satu katil dengan awaklah..” Uwais rasa sedih memikirkan rumahtangganya yang tidak seperti orang lain itu.

“Tak bersedia? ewah..muda sangat ke dia tu sampai tak bersedia? dah nak masuk 25 tahun.Elok sangatlah kalau jadi mak orang…kenapa? sibuk sangat dengan jawatan dia tu..apa ke namanya? CAO? huh..”

“CEO lah mak…”Uwais sempat ketawa.

“Whateverlah! sama aja bunyinya..”

“Uisk..mak dah pandai cakap omputih erk? sejak dapat menantu dari UK ni,dah maju ye?”Usik Uwais.

“Ada la sikit…”Kerling Sarimah.Dia tersenyum.

“Assalamualaikum…Mak Mah..” tiba-tiba ada suara memberi salam di luar rumah.Ketika itu cahaya fajar sudah kelihatan.

“Siapa pulak tu,kau pergi tengok Uwais.
Segera Uwais ke pintu dapur.Dia senyum bila susuk seorang gadis bertudung yang berbaju kurung berdiri di muka pintu.

“Oh..Cikgu Batrisya rupanya..nak jumpa mak ya? masuklah..” pelawa Uwais.

“Takpelah abang,Sya Cuma nak hantar baju yang Mak Mah tempah ni..dah siap jahit.Sya nak cepat ni,nak pergi pasar..”

“Pergi sorang aja?”

“Ha’ah..mak dengan ayah pergi dusun kutip buah durian..”

“La..Sya rupanya,apasal tak ajak masuk Uwais? mari masuk Sya?” Sarimah muncul di sebelah Uwais.

“Dah mak..dia yang jual mahal” Uwais sengaja mengusik.Memang dari dulu lagi dia suka mengusik guru muda itu.Sebenarnya,dari dulu lagi maknya memang berkenan dengan Batrisya untuk dijadikan menantu tapi mungkin dah takde jodoh..dia pun tak tahu apa perasaan cikgu itu padanya..

“Mana ada,pandai aja abang Uwais ni..Mak Mah,Sya nak hantar baju ni hah..nak cepat ni,nak pergi pasar..”

“Dah siap jahit ya? Kalau iyapun,masuklah dulu…kita sarapan sama-sama..lepas tu boleh kita pergi ke pasar tu bersama..kami ni pun nak ke sana..”

“Sya drive sendiri Mak Mah..”

“Iyalah..tak sudi naik kereta buruk Uwais la tu mak..” Uwais tayang muka cemberut.

“Apalah abang Uwais ni..Sya suka apa kereta tu,comel..macam kereta Mr.Bean..nasib baiklah tuannya handsome” sempat pula Batrisya membalas usikan nakalnya.

“Sudah,tak payahlah kau nak mengusik dia Uwais..bukan main lagi kau usik anak dara orang pagi-pagi ni ya? nampak dek isteri kau baru tahu langit tinggi rendah..” Sarimah sudah menarik lengan Batrisya.

“Alamak..Sya lupalah,abang Uwais dah kahwin…” Batrisya menutup mulutnya.Macamana aku boleh lupa ?

“Eh..memanglah,tapi abang ada tiga kuota lagi tau..” Uwais sengeh.Dapat isteri garang macam Hannah,entah macamanalah dia nak bahagia…dah nasib aku agaknya..

“Iee..gatal!!” Batrisya masuk juga ke dalam rumah tapi dia tak nampak pula isteri lelaki itu.Bertuahlah perempuan tu dapat bersuamikan abang Uwais yang handsome dan baik hati pulak tu..kenapalah dia tak pinang aku dulu? nak buat macamana..takde jodohlah tu..maklumlah,isteri dia lagi cantik..kaya pulak tu.

________________________________________________

“Morning guys…” sapa Hannah sebaik saja dia turun untuk bersarapan.Tapi dia masih tak nampak kelibat Uwais sedangkan adiknya Putera Baihaqi sedang menikmati sarapannya.

“Morning Along…”jawab Mastura yang sedang menyapu jem pada roti.

“Putera..bila balik? bukan malam tadi pergi dusun ke?”

“Dah balik subuh tadi lagi..”jawab Putera acuh tak acuh.

“Oh..err,tapi Along tak nampak abang Uwais pun? Putera tak balik dengan dia ya?”

“Balik dengan dialah…itulah Along,bangun lewatlah tu sampai suami pergi solat kat Surau pun tak tahu…”

“Ewah…suka-suka kau aja cakap Along macam tu ya?” Hannah mencubit pipi Putera.Sekarang baru dia tahu,rupanya Uwais solat di surau..mungkin singgah di rumah ibu mertuanya barangkali.

“Tuk Ayah mana? tak turun lagi? Hannah menarik kerusi.Dia memandang hidangan di atas meja.Inilah yang dia malas nak balik ke rumah itu..apa tidaknya,kalau sarapan aja mesti nasi lemak..tak pun..mee goreng..roti..buah-buahan seperti strawberry,kiwi atau epal langsung tiada..

“Tuk Ayah dah keluar..biasalah,pergi jogging..lagipun hari ni kan kita dah planning nak memancing” jawab Putera yang sudah selesai sarapan.Dia mahu menyiapkan beberapa kerja sekolah yang diamanahkan gurunya.

“Mak Awa, salad buah-buahan saya mana? Mak Awa tahu kan,saya tak makan makanan berat macam ni waktu pagi..nanti rosaklah diet saya…” keluh Hannah.Mak Awa,pembantu rumah yang sudah bertahun berkhidmat dengan Tuk Ayahnya itu bergegas datang dari dapur.

“Maaflah Hannah..buah-buahan semua dah habis..buah durian adalah..”

“Ish..ada ke Mak Awa nak suruh saya makan buah scary tu? untuk sarapan pulak tu..takpelah,nanti kita pergi pasaraya..”

“Alah Along ni..Mas ni hari-hari makan nasi lemak..tak gemuk pun? tetap maintain aja..”

“Mas lain..as a student..banyak aktiviti di sekolah..Along ni lain,kerja sampai malam..menghadap computer..meeting..tu semua kan duduk aja? mana ada masa nak riadah atau pergi gim..kalau Along tak control diet..habislah!”

“Along kan dah memang cantik..lagipun,bukan Along tak kahwin lagi..dah dapat suami handsome pun..buat apa nak risau sangat?” Mastura menghulurkan sekeping roti pada Hannah.Diambil juga huluran adiknya itu.Kemudian dia menuang susu Anlene ke dalam mug.Kenapalah Mastura sibuk nak kaitkan Uwais dengan dietnya? langsung takde kena mengena..Handsome tapi jual burger buat apa? isteri seorang CEO tapi suami? penjual burger….ibarat buah epal diletakkan di sebelah buah durian..kan tak sesuai tu?

Tapi pagi tadi? ya…dia teringatkan peristiwa pagi tadi..sebelum dia tersedar dari tidur.Itulah tidurnya yang paling lena selepas kemalangan ngeri yang meragut nyawa kedua ibubapanya..tidurnya yang sentiasa dalam terang kerana dia takut pada kegelapan..dia bermimpi,tapi bukan mimpi biasa yang dia alami..biasanya dia akan mimpikan arwah mama dan papa..dia akan mengigau dan bangun dalam keadaan berpeluh.Malam tadi..dia lena dan dia mimpi sesuatu yang dia tak pernah inginkan dalam alam nyatanya..dia berjalan berpegangan tangan dengan Uwais di satu kawasan padang yang hijau..dipenuhi taman-taman bunga dan pokok-pokok rending..Yang peliknya,dia nampak gembira dan mesra dengan lelaki tu..hinggalah bila Uwais mengucup dahinya..dia rasa tersentuh..dia rasa selamat..dia rasa satu perasaan yang dia tak pernah rasa sebelum ni..rasa memerlukan Uwais dalam hidupnya..dan bila dia terjaga..dia masih dapat rasakan kehangatan ciuman itu di dahinya tapi tiada sesiapapun di bilik itu..hanya dia sendirian..ternyata dia hanya bermimpi..Dia tak sukakan perasaan tu…Benci! benci!benci! kenapa boleh mimpi macam tu pulak?? bye the way ..nasib baik mimpi aja..tak rela aku kena cium dengan Si Penjual Burger tu..Never!

_______________________

“Perlu ke kita singgah kat sini Mak Awa?” Hannah bertanya sebaik sahaja dia memakirkan kereta Mercedez Benz di hadapan pasar Tani yang terletak berhampiran Stadium Darul Makmur.Mak Awa meminta dia singgah di situ sebelum pergi ke pasaraya untuk membeli beberapa keperluan.

“Mestilah..Mak Awa nak kena beli ayam,daging,ikan..kalau tak,Hannah dengan keluarga nak makan apa nanti? takkan Hannah nak makan ikan di kolam Tan Sri tu?”

“Di pasaraya kan ada?”

“Tak fresh…”

“Okeylah…tapi Mak Awa jangan lama-lama tau..panas dalam kereta ni..” Hannah terpaksa bersetuju.Dia tak dapat bayangkan betapa mualnya kalau terpaksa memakan ikan air tawar itu.

“Eh,marilah kita masuk sama…temankan Mak Awa..Takkan Hannah nak tengok Mak Awa bawa barang-barang berat tu sorang-sorang..biasa tu, Mastura yang tolong..” ajak wanita separuh umur itu.

“Bukan tak nak Mak Awa..tapi,pasar tu busuklah…Hannah geli la tengok tempat basah,hanyir macam tu..lagipun,ramai orang..rimaslah..” Hannah segera menolak.Untuk datang ke tempat itu pun dia separuh rela,inikan pula nak kena masuk dalam pasar tu?

“Bukan lama,sekejap aja…ya? pujuk Mak Awa.Dia memang faham perangai cucu Tan Sri Idris yang seorang ini..memang cerewet dan berbeza sekali dengan adik-adiknya.

“Okey..tapi sekejap aja tau?” Hannah kasihan juga bila memikirkan wanita tua itu bersendirian membeli barang keperluan.

“Iya..” Jawab Mak Awa sambil keluar dari perut kereta.Hannah turut keluar.Mujurlah dia berpakaian santai saja pagi itu.Hanya memakai t-shirt dan jeans serta berkasut snikers.

Dia dan Mak Awa segera masuk ke dalam pasar.Bunyi bising mula kedengaran.Hannah menutup sedikit hidungnya bila bau hanyir darah mula melekat pada hidungnya.Dia sekadar memerhatikan Mak Awa memilih beberapa ekor ketam dan udang.

“Beli ayam cik? seekor 18 ringgit aja..nak potong berapa?” Tiba-tiba dia ditanya oleh seorang pemuda di gerai bersebelahan.Lelaki yang lebih kurang sebaya dengannya itu mengukir senyum. Hannah buat tak tahu sahaja.Bila masa pulak aku nak beli ayam?
Matanya memandang sekeliling.Ramainya manusia buat dia mula rasa rimas.Nak berjalan pun susah bila lantainya berair dan kotor.

“Jom kita pergi beli ikan kat belah sana?” ajak Mak Awa setelah selesai membayar belian ketam dan udang.Hannah terpaksa ikut juga.Entah berapa kali dia bersigung bahu dengan orang lain.For Got sake,inilah kali terakhir aku masuk tempat macam ni!

“Mak Awa..cepatlah…” rengeknya sambil menarik sedikit baju wanita tua itu.Mak Awa senyum saja.Dia baru saja hendak memilih ikan.Susah betul kalau ke pasar dengan Hannah..kalau Mastura tentu sudah sibuk bertanya itu dan ini..jenis ikan dan sayuran.Hannah pula sebagai isteri sepatutnya belajar cara belian sebegitu,tapi iyalah..dah lama sangat tinggal di negara barat sana.Bau hanyir sebegitu pun sudah tidak boleh ditahan.

“Iya..tinggal nak beli daging dengan ayam saja..lepas tu sayuran kampung..adik-adik Hannah suka semua tu..”

“Whateverlah Mak Awa,yang penting kita cepat dapat barangan tu semua..saya dah rasa nak termuntah bau hanyir kat sini..” Tungkas Hannah.Matanya terpandang seseorang yang dia memang kenal.Berjalan bersama seorang wanita hampir sebaya Mak Awa..tak lain suami yang dibencinya..Uwais Ukasyah dan Ibu Mertuaku? alahai…macamana boleh terserempak kat sini pulak?

Hannah memerhatikan Uwais yang sedang mengambil bakul dari tangan seorang gadis bertudung.Berkerut-kerut dahinya..Hai,rasanya itu bukan Anisah? dah perempuan mana pulak ni? Uwais begitu mesra dengan gadis itu.Bukan main lagi bergelak ketawa,sekali dengan mak mertua aku pulak tu…yang aku ni pulak,apasal rasa semacam aja..takkanlah aku…cemburu? dengan perempuan kampung macam ni? takde sebab aku nak cemburu..nak pulak pasal Uwais..please!!

“Hannah?? kenapa tercegat lagi? Jom kita ke bahagian sayur..” ajak Mak Awa.Dia turut memerhatikan arah yang dipandang gadis itu bila panggilannya tidak bersahut.

“Eh..itukan Uwais? Puan Sarimah pun ada…” Mak Awa terus sahaja mendekati mereka tanpa sempat Hannah nak menghalang.Sebolehnya dia tidak mahu Uwais tahu dia di situ.Malangnya,Mak Awa dah pun menegur ibu mertuanya dan terpaksalah dia memainkan wataknya sebagai menantu terbaik..

“Mak pun ada kat sini?” Hannah tanpa berlengah memeluk Sarimah kejap.Itupun bila ibu mertuanya itu sudah perasan kewujudannya di situ. Uwais hampir tak percaya Hannah boleh datang ke pasar itu? kira hebat jugalah Mak Awa sampai boleh buat isterinya itu “mencemar duli”.

“Hannah..kenapa tak ikut Uwais balik ke rumah? katanya tak sihat? ini kenapa pulak datang ke pasar ni…kan elok berehat aja..” Sarimah merasa terharu bila menantunya itu mencium dan memeluknya tadi.

“Abang tak cakap pun nak pergi rumah mak..lagipun,Hannah cuma penat aja mak.Hmm..abang ni memang suka tinggalkan Hannah sorang-sorang mak..” Hannah spontan memukul perlahan lengan Uwais.Lelaki itu seperti terkejut dengan jawapannya.Apa? ingat aku suka nak panggil kau abang? terpaksa tahu tak?

Uwais berasa begitu kagum dengan lakonan Hannah.Memang sedikit pun tidak kelihatan cacat celanya.Senyuman mesranya bahkan tuturkata bukan main manja lagi…macamlah aku ni suami kesayangah kau kan Hannah?

“Hannah..berbual la dengan mak kamu ni,Mak Awa pergi beli sayur kejap ya?” Mak Awa terus sahaja berlalu.

“Mak nak beli apa? Mak pilih aja..biar Hannah bayarkan..” dia cuba mengambil hati mertuanya itu.

“Ish..mak dah belipun,dah nak balik pun hah..Cuma temankan cikgu Batrisya ni beli sayur..”

“Cikgu Batrisya?”

“Lupa pulak nak kenal..ini Batrisya, anak kawan mak…dia ikut temankan mak ni..”

“Ohh..hai..”Dia bersalaman dengan gadis itu.Dia mengerling Uwais yang sedari tadi hanya diam sahaja.Apahal dengan Uwais ni? dari tadi tak bercakap pun..marah pasal malam tadi kut..

“Mak..jomlah kita balik,lagipun..Sya dah siap beli sayur..” ajak Uwais.Malas dia nak melayan lakonan Hannah yang kononnya begitu mengambil hati ibunya.Kalau dah aku kau benci..mesti mak aku pun kau tak suka kan? detik hatinya.

“Mak balik dulu ya Hannah? nanti kalau senang..datanglah rumah mak..”

“Iyalah mak..” Hannah membalas senyuman wanita itu.Dia rasa sebal pula bila Uwais seperti acuh tak acuh dengannya.Mentanglah ada cikgu tu..ingat aku kisah?

“Balik dulu Hannah…” Batrisya menuruti langkah Uwais yang sudah jauh.Hannah memerhatikan mereka pergi.Gedik pulak aku tengok cikgu tu…yang sibuk mengekor suami aku tu kenapa? Argghh!! apasal aku fikir macam ni? lantak dioranglah…dia betul-betul tak suka dengan perasaan yang dia rasa sekarang…cemburu!

BAB 9

Hannah sekadar memerhatikan sahaja pemuda yang memakai sut lengkap yang berdiri di hadapan layar lebar itu.Bilik mesyuarat hanya kedengaran suara lantang arkitek senior yang tekun membuat perbentangan.

Melihat tak semestinya mendengar..dan mendengar tak semestinya faham..apatah lagi bila fikiran jauh melayang..

Hannah sebenarnya tidak langsung memberi tumpuan pada perbentangan yang sedang berlangsung.Dia sedang memikirkan kemusykilan yang bermain di fikirannya..tentang Uwais Ukasyah. Kenapa aku asyik teringat kat dia aja? dalam banyak-banyak perkara yang aku kena ingat,apasal penjual burger tu juga yang aku asyik fikir? pelik ni…ntah-ntah, aku dah kena guna-guna kut? ish…takkan kut, mengarut aja semua tu..takkanlah dia nak buat macam tu?

Dah tu, langsung tak nak bercakap dengan aku tu apa kes? marah sangatlah konon pasal malam kat rumah Tuk Ayah tu..Eleh,aku yang tak suka kat dia ni pun kira baik apa masih jugak nak bertegur sapa..walaupun asyik bergaduh aja dengan dia,okeylah tu daripada tak bercakap langsung..ini tak, tiga hari tak bercakap..nampak aku pun buat-buat tak nampak aja? tak rindu ke nak bertengkar dengan aku ya? apa dia ingat aku kisah sangat ke dia buat macam tu? takpe..aku nak tengok,sampai bila dia nak puasa bercakap dengan aku..ingat aku ni apa? tugu negara? tiang bendera?

“Puan Hannah? are you okey?” suara garau kedengaran.Mematikan lamunannya.

“Yup? Oh,dah habis ya?” Dia terus membetulkan kedudukannya.Ikram angguk.

“Dah puan..sebab tu saya tanya ,apa pendapat puan dengan pembentangan proposal saya tadi?
Alahai…dia ada tanya ke? aku nak jawab apa ya? aku bukan dengar pun..

“Emm..saya belum boleh buat apa-apa komen atau persetujuan lagi dengan proposal awak ni..”

“Tapi puan,kan tadi saya dah…”

“Kan saya dah cakap,saya belum boleh buat keputusan sekarang..lagipun,saya kena teliti dulu proposal awak ni..nanti hantarkan hard copynya ke meja saya ya?”

“Kalau macam tu,apa gunanya saya buat presentation ni puan kalau puan masih tak boleh putuskan apa-apa..” Ikram kelihatan kecewa.Kalau boleh,dia mengharapkan proposalnya akan tersenarai dalam salah satu projek mega syarikat itu.

“Hey! sekarang ni,awak atau saya CEO di syarikat ni? Saya habiskan masa saya untuk duduk dalam bilik mesyuarat ni pun dah cukup baik tau? awak patut fikir,di sini saya ada 20 orang arkitek senior yang lebih bagus dari awak…kalau awak terpilih untuk buat presentation di depan saya..itu tak bermakna awak boleh tunjuk pandai dengan saya ya? dah bagi muka nak tunjuk belang pulak..” Hannah segera bangun dan mengisyaratkan Aisyah ,setiausahanya membawa semua dokumen ke biliknya.Suasana bilik sunyi sepi,tiada siapa yang berani buka mulut.Masing-masing hanya mampu memandang simpati pada Ikram yang baru sahaja dimarahi.

Hannah masuk ke biliknya dengan wajah serius.Aisyah mengekorinya dari belakang.
“Aisyah,saya dah takde apa-apa appointment kan?”

“Takde puan..Cuma ada beberapa cek yang perlu puan tandatangan..Pagi tadi,sebelum Puan pergi site Puan Maira ada tinggalkan beberapa keping cek yang perlukan tandatangan puan..”

“Esok sajalah…saya nak balik ”

“Puan tak sihat ke?”

“Takdelah..” Hannah geleng.Dia mencapai beg tangannya.Kemudian terus keluar dari bilik.
Hannah memandu dalam kelajuan sederhana.Dia berkira-kira untuk singgah di East Coast Mall sebelum pulang ke rumah.Dia masih ada beberapa tempahan pakaian yang belum diambil dari butik.Entah apa silapnya,sesampai sahaja di kawasan China Town, keretanya sedikit bergegar.Dia memberhentikan kenderaan di petak parkir.Rupanya,tayar keretanya pancit!

“Dekat sini jugak kau nak buat hal? nama aja kereta mahal..” Hannah mencekak pinggang.Apa aku nak buat ni? bawa kereta aku tahulah..tapi kalau bab tukar tayar ni memang takde orang lain,mekanik ajalah yang boleh settle.

Mekanik mana pulak yang aku nak panggil? bukan aku ada contack pun..Seingatnya,inilah kali pertama kereta itu pancit tayarnya.Entah benda apalah yang dilanyaknye sampai hilang semua angin dalam tayar itu.

Hannah terpaksa menebalkan muka bila ada mata yang memandang.Bukan nak tolong pun diorang ni..Dia memandang sekeliling.Kalau tak salah, gerai burger Uwais bukan jauh sangat dari kawasan itu.Dia memutuskan untuk membuat panggilan ke talian suaminya itu.

“Assalamualaikum..” Suara Uwais kedengaran.

“Ehem..Walaikumussalam…” Hannah berdehem seketika.lega bila Uwais jawab panggilan.Apasal aku rasa berdebar aja ni? sebab aku dah 3 hari tak bercakap dengan dia kut..

“Hah..ada apa apa awak call saya ni?” sungguh tidak mesra suara Uwais ketika itu.Geram pula hatinya,ingat aku nak sangat ke call kau?

“Awak kat mana?”

“Kat tempat kerja sayalah…”

“Gerai burger tu ya?”

“Iyalah..takkan kat menara KLCC pulak..”

“Emmm…sebenarnya..saya..” berat betul mulutnya nak minta tolong.Kalau dengan orang lain aku boleh terima tapi dengan dia ni apasal susah sangat ya?

“Sebenarnya apa? cepatlah! saya ramai pelanggan yang tunggu ni..awak lainlah,duduk kat tempat ada aircond,buka aja mulut arah itu ini..semua pekerja awak boleh uruskan..
Hannah ketap bibir.Ai? sempat pulak dia bebelkan aku ya?

“Macam ni,errr..kereta saya..”

“Hah? kenapa dengan kereta mahal dan cantik awak tu? takkan kena tarik kut..”

“Awak dengar dulu boleh tak? dah la saya tengah berdiri kat tempat panas ni.. jangan awak pulak nak panaskan hati saya ni..”

“Okeylah Hannahku sayang…ada masalah apa dengan kereta awak? Suara Uwais kedengaran lembut. Hannah tersenyum.Hah..kalau macam ni kan bagus..tapi, apasal pulak aku suka ni? siap senyum pulak lagi..nasib baik dia tak nampak..

“Tayar kereta saya pancit…” beritahu Hannah.

“Dah tu kenapa? kalau pancit tukar ajalah!”

“Awak ni kan,kalau saya boleh tukar sendiri takdelah saya nak call awak mintak tolong” Hannah tak sedar yang dia sudah terlepas cakap juga akhirnya.

“O… nak mintak tolong ya? ish…ish…ish…kesiannya, dah takde duit nak mintak khidmat mekanik ke?” perli Uwais.

“Awak nak tolong ke tak? banyak cakaplah awak ni..”

“Tak nak!!..awak buatlah sendiri..saya busy!”
Tut..tut…tu..
Talian dimatikan.

“Hallo..Uwais?? Hallo!!”
Hannah melepaskan nafas berat.Kenapalah aku dapat suami macam ni? langsung tak prihatin! rungutnya.Langsung dia tak sedar yang selama ini dialah yang tidak pernah memperdulikan Uwais.Dia tidak melihat mahupun memikirkan hidup sebagai suami isteri bukan sekadar satu perkongsian tetapi juga saling memerlukan.Pendek kata…bahagianya sebuah rumahtanga bukanlah kerana material semata-mata.

++++++++++++++++++++++++++

Uwais melihat jam di dinding. Sudah hampir pukul 7 malam.Hannah masih belum pulang.Dia mula dipagut rasa risau. Menyesal pula kerana bertindak tidak memperdulikan Hannah siang tadi.Dia sendiri arif dengan perangai Hannah yang tidak pernah meminta darinya.Kenapa petang tadi bila Hannah memerlukannya dia tegar tidak mempedulikan kesusahan Hannah? Suami jenis apa aku ni? kalau jadi apa-apa kat dia macamana? kalau ada orang nak ambil kesempatan ?

Kerisauan Uwais hilang bila Audi A4 muncul di perkarangan rumah mewah yang dihadiahkan Tan Sri Idris kepada mereka berdua itu.Uwais segera keluar.Derapan kasut Hannah kedengaran.Mereka bertembung di muka pintu.

“Hannah..saya minta maaf..”

“Tepilah! saya penat ni..saya takde hati nak bertengkar dengan awak”

“Hannah…”Uwais terdorong sedikit ke belakang bila Hannah menolaknya.Kasihan pula dia lihat Hannah yang kelihatan penat.Entah siapalah yang tolong tukarkan tayar keretanya.

“Saya minta maaf..saya ingatkan..”

“Ingat apa? ” Hannah mematikan langkahnya yang sudah di anak tangga.

“Saya cuma nak bergurau aja..tak,saya nak balas balik apa yang dah awak buat pada saya..saya Cuma nak awak rasa..macamana bila awak perlukan seseorang tapi awak tak dipedulikan..” Uwais berterus terang.Dia tahu dia tidak sepatutnya mengambil mudah perkara itu.Kerana dia terlalu marah dengan sikap Hannah beberapa hari lalu.Sikap pura-pura Hannah di depan ibunya, dan semua penghinaan yang akhirnya buat dia hilang sabar dan makan hati..hasilnya,dia mengambil peluang petang tadi untuk menyakitkan hati isterinya itu.Nampaknya,dia perlu lebih banyak bersabar kalau tidak,inilah padahnya..makin bertambahlah benci Hannah padanya.

“Nak balas dendamlah?” Hannah mencekak pinggang.

“Bukan…saya tak berdendam pun Hannah..” sangkal Uwais.

“Tak payah nak tunjuk baik okey..kesilapan saya hari ni sebab saya dah minta tolong dengan orang yang tak berguna macam awak..dan untuk pengetahuan awak..bukan awak aja yang wujud dalam dunia ni yang boleh berikan bantuan..” Hannah terus naik ke bilik.Sungguh dia tak pernah rasa menyesal seperti apa yang dia rasakan hari itu.Perasaan suka yang mula berputik dalam hatinya serta merta hilang dek kerana bencinya dia dengan perbuatan Uwais petang tadi.Mahu tak mahu dia terpaksa meminta bantuan Maira untuk menghubungi khidmat bantuan mekanik.Dia kecewa sebenarnya.Kalaulah Uwais datang…tapi dia tak pernah silap..lelaki tu memang tak berguna..Uwais memang layak dibenci!

Uwais menghela nafas berat.Satu lagi perkara yang telah memburukkan lagi hubungan mereka.Dia tersilap langkah kali ini.Kerasnya hati Hannah tak mampu dibentuk dengan mudah.Sepatutnya dia datang membantu Hannah petang tadi..itulah yang sepatutnya. Dan sekarang? peluang apa lagi yang dia ada? masa yang berlalu mustahil untuk diputar balik..dia mengharapkan,ada lagi peluang untuk dia buktikan..yang dia bukan seperti disangka Hannah..dia memang tak berduit tapi dia mampu membuat Hannah rasa lebih selamat di sisinya.Dia bukan lelaki tidak bergu




k l i k  i k l a n  m e n a r i k

Komen dan ulasan karya

26 ulasan untuk “Novel : Suami yang Kubenci 8, 9”
  1. hanis says:

    tak bergu?????

  2. fatimah6640 says:

    uwais! ape kamu dah buat ? knp tak tolong hannah?….abis…..

  3. farhana says:

    tak bergu?? ____na .. ^_^

  4. budak jiwang ^^ says:

    ^^ .. suka citer nie !!1

  5. Ellyka says:

    Tak beregu..hahahaha Best!! Tp bgI syA xslah tndakan Uwais tu..manusia ni slgi x terhantuk xkan sedar..hehehehe go2 Uwais!!! XD

  6. cik anon says:

    kalau buat drama best ni

Jom jadi pengulas

Apa pandangan anda terhadap karya ini. Ulasan dan komen yang membangun akan memperbaiki, membentuk penulisan dan seterusnya melahirkan penulis yang terbaik didalam dunia penulisan. Pengulas yang aktif memberi ulasan dan komen yang membangun akan memenangi hadiah sebuah Novel.

Daftar di gravatar untuk paparan gambar anda di sudut ulasan / komen

"Penerbit KaryaSeni"      "Penerbit Penulisan2u"      "Penerbit Fajar Pakeer"