Novel : Imam Mudaku Romantik! 1

24 December 2012  
Kategori: Novel

14,619 bacaan 7 ulasan

Oleh : Izzah Haneefa

BAB 1

“KAMU tak nak kahwin, Faqih?” Orang tua itu memecah kesunyian ketika tangannya sedang rancak menganyam ketupat sate.

Muhammad Faqih meneguk liur. Gulp… soalan cepu emas! “Hmmm… kahwin, pak? Belum lagi kut. Siapalah nak kat Faqih ni?” Pasrah saja bunyinya. Jari-jemarinya yang berhenti seketika tadi kini menari-nari semula menganyam daun kelapa.

Pak Itam tersengih sinis. Kalau diikutkan hati, mahu saja dia sekeh kepala anak muda di hadapannya ini! “Kenapa cakap macam tu pulak? Meluat bapak dengar. Hmmm… Faqih, Faqih… perempuan rabun aje yang tak nak kat kamu!”

“Astaghfirullahalazim… kenapa pulak, pak?” Mengucap panjang si Faqih. Suka-suka hati saja bapak dia ni mengatakan anak dara orang rabun!

“Yalah. Ada ke patut orang hensem macam anak bapak ni tak ada perempuan nak? Sebab tu bapak kata diorang rabun!” Pak Itam begitu tegas menegakkan benang yang tidak basah. Memang hakikatnya pun anak bujangnya itu hensem!

“Pak… semua orang nak pasangan yang terbaik dalam hidup. Apa gunanya hensem kalau tak boleh bagi kebahagiaan pada pasangan? Lagipun, hensem tu bukan boleh bagi makan anak bini.” Faqih menarik nafas panjang. Nasihat yang mungkin sedikit berguna untuk membetulkan pemahaman bapaknya iaitu lelaki hensem mesti disukai oleh semua perempuan.

Pak Itam tidak membalas selepas itu. Entah dengar ke tidak, atau lelaki tua berusia awal lima puluh-an itu semakin khusyuk membuat kerja menganyam ketupatnya atau pun… sengaja buat-buat tak dengar.

Faqih menjeling sekilas bapaknya itu. Aih, diam tiba-tiba? Dia ada salah cakap, kah?

“Faqih, lepas ni tolong hantarkan sarung-sarung ketupat ni pada Mak Senah,” pinta Pak Itam. Perlahan betul nada suaranya. Merajuk, kah?
Garu kepala seketika anak muda berusia dua puluh tujuh tahun itu. “Hantar sarung macam ni je, pak? Tak payah letak beras lepastu rebus sekali ke?”

“Tak payah. Mak Senah mintak kita buat sarung aje. Masuk beras semua tu dia buat sendiri,” jelas Pak Itam. Ekor daun yang telah siap dianyamnya ditarik untuk mengemaskan lagi struktur sarung ketupat sate itu. Lalu dicampak saja sarung ketupat itu ke dalam bekas plastik di sebelahnya.

Faqih hanya mengangguk selepas itu. Selesai satu sarung dianyam, lagi sehelai daun dicapainya. Sesekali bila sendi-sendi terasa letih, dia akan menggeliat kecil
diselang-selikan dengan lafaz tasbih. Moga-moga ada kekuatan untuk dia meneruskan kerjanya ini.

MOTOSIKAL Honda C70 itu berhenti betul-betul di perkarangan rumah Mak Senah. Enjin serta-merta dimatikan. Tidak sempat memberi salam, kelibat Mak Senah sudah terjengul di muka pintu.

“Haa… semua dah siap, Faqih?” Mak Senah menyarung selipar lalu menuju ke arah Faqih yang baru hendak menanggalkan topi keledar.

“Alhamdulillah, semua dah siap. Seratus lima puluh biji kan, Mak Senah?”

“A’ah. Cukuplah kut nak jamu orang makan malam ni,” gumam Mak Senah. Terpancar riak keletihan di wajahnya. Mungkin penat membuat persiapan untuk majlis doa selamat malam ini.

“Insya-ALLAH, cukup Mak Senah.” Faqih memberi jaminan. Bakul yang berisi sarung ketupat di tempat pembonceng diturunkannya. Sebuah buku nota tiga lima dikeluarkan dari kocek seluarnya. Tiba masa untuk meminta haknya… apalagi kalau bukan bayaran.

Mak Senah memerhatikan anak muda itu beberapa ketika. Tidak berkelip matanya… Sah! Ada sesuatu yang berlegar-legar di mindanya.

“Disebabkan Mak Senah mintak sarung je, so setiap satu cuma lima puluh sen. Semua ada seratus lima puluh. Jadi… tujuh puluh lima ringgitlah ya, Mak Senah. Errr… Mak Senah?” Berkerut-kerut dahi Faqih sebaik terperasankan Mak Senah memandanganya dengan mata yang tidak berkedip. Mak aih… seram-sejuk dibuatnya! Kalau boleh dikiaskan, pandangan Mak Senah mungkin sudah menembus tubuhnya.

Faqih mengetap bibir. “Mak Senah?”

Mak Senah meleretkan senyuman pula. “Kamu tak nak jadi menantu Mak Senah, Faqih?”

Apa? Apa yang Mak Senah cakap? Dia tidak salah dengar, kan? Berkelip-kelip kelopak mata Faqih. Ini kali kedua dalam hari ini orang bertanyakannya soal kahwin. Tadi
pula bapaknya. “Ermmm… Mak Senah, saya dah lambat ni. Saya ada hal lepas ni.”

“Faqih, kalau kamu kahwin dengan anak Mak Senah, si Nana tu, tujuh hari tujuh malam Mak Senah buat kenduri,” luah Mak Senah. Tinggi benar pengharapan orang tua itu terhadap anak muda bernama Muhammad Faqih ini.

Faqih melepaskan keluhan kecil. Tipulah kalau dia tidak letih asyik dihujani soalan yang sama. Entahlah… dia belum punya jawapan yang konkrit untuk soalan itu.

“Siapalah saya Mak Senah kalau nak dibandingkan dengan anak Mak Senah?” Hanya itulah jawapan ‘klise’ yang mampu diberikan setiap kali ditanyakan soalan sebegitu.

“Faqih, Mak Senah dah lama berkenan kat kamu sebenarnya. Mak Senah selalu harap yang kamu ni nanti jadi menantu Mak Senah.” Lagi sekali Mak Senah membuatkan si teruna serba-salah.

“Mak Senah, saya belum sedia nak kahwin. Ada jodoh, adalah.”
Mak Senah tidak lagi menyambung cerita selepas itu. Selesai saja membuat bayaran, terus dia mengangkat bakul yang berisi sarung ketupat yang ditempahnya lalu menuju ke dalam rumah.

Faqih meramas-ramas tengkuk. Tidak tahulah di mana silapnya…

“Abang Faqih…” Ada suara menegur. Manja benar suara itu.
Lagi sekali Faqih tidak tentu arah. Terpusing kepalanya memandang si empunya suara yang cukup manja dan menggoda itu. “Nana? Errr…”

“Itulah, Abang Faqih. Nana ajak kahwin tak mahu!” Gadis bertudung putih itu memuncungkan bibir. Kepala motosikal Faqih diusap-usapnya tanpa rasa segan-silu.
Faqih hanya membisu. Tidak tahulah kenapa tubuhnya seram sejuk setiap kali berjumpa dengan Nana, anak Mak Senah yang baru selesai pengajian dari Universiti Sains Malaysia ini. Majlis doa selamat malam ini diadakan pun kerana hendak meraikan kejayaan si Nana inilah… yang baru bergelar graduan dalam bidang farmasi.

“Abang Faqih… Nana sebenarnya dah lama suka kat abang. Dari Nana sekolah menengah lagi tau! Tengok, lama tak Nana tunggu abang? Takkan abang sikit pun tak ada rasa nak
menghargai cinta Nana ni?” Lanjut Nana. Nadanya adakala kedengaran menggoda… adakalanya seperti meminta simpati. Tetapi yang pasti, Nana memang tidak malu hendak menguar-uarkan perasaannya kepada jejaka itu. Orang dah kemaruk… begitulah.

“Nana… saya kena pergi dulu. Assalamualaikum.” Faqih tergesa-gesa meminta diri. Lekas dia menaiki motosikalnya dan menghidupkan enjin. Dia tidak mahu berhadapan dengan Nana… entahlah. Sebenarnya dia memang takut bersemuka dengan perempuan. Bukan dengan Nana saja.

Mungkin sebab itukah dia tidak berkahwin lagi? Hmmm… ada jodoh, adalah.

“Eiii… Arghhhhh!!!” Nana membentak-bentak geram. Bengkak sungguh hatinya mengiringi motosikal yang sudah lesap entah ke mana itu. Hanya sisa-sisa kepulan asap yang kini memenuhi ruang pandangnya. Memang betullah… masuk angin keluar asap! Faqih langsung tidak memberi respon pada kata-katanya. Dah buat gaya manja-manja pun, lelaki itu macam tiada perasaan saja. Bernafsu songsangkah dia?

Nana mengomel-ngomel seorang diri. Dia tidak peduli… dia tetap mahukan jejaka bernama Muhammad Faqih!
Tanah di halaman rumahnya dipijak-pijak, bersungguh-sungguh. Tidak ubah seperti kanak-kanak riang yang tidak mendapat mainan.

“YALAH, sayang. Nanti saya datang ya? Bila? Malam ni kan?” Lelaki yang berbaring menelentang di atas sofa panjang di ruang tamu rumah teres dua tingkat itu menongkat kepalanya pula. Wajahnya berseri-seri saja dengan senyuman yang tidak pernah luntur semenjak kebelakangan ini.

Faqih sedang memegang dua biji cawan berisi kopi panas ketika dia melangkah keluar dari pintu dapur. Tidak jadi dia meneruskan langkah… melihat lelaki di atas sofa itu masih melayan perasaan. Biarlah dia jadi pemerhati dulu.

“Okey, sayang. I love you, sweetheart. Bye bye.” Lelaki yang berbaring di atas sofa itu mengucup skrin telefon bimbitnya. Lalu menelentang semula dengan wajah yang
senang hati.

“Bukan main bersayang-sayang kau ya? Meluat gila aku dengar!” Tiada angin, tiada ribut, Faqih meluahkan rasa menyampahnya kepada rakannya yang sedang berbaring di atas sofa itu.

Lelaki itu terduduk serta-merta. Terkebil-kebil dia menyedari Faqih merangkap teman serumahnya itu sudah muncul di depan matanya. “Haha. Kau jeles ke?” Cawan kopi di tangan Faqih disambar tanpa segan silu. Dia tahu memang Faqih bancuhkan untuknya.

“Tak ada maknanya aku nak jeles. Aku menyampah lagi adalah!”

“Hmmm… suka hati kaulah, Faqih. Yang penting, aku bahagia.”
Faqih merengus perlahan. Susah mahu cakap dengan orang yang belum ‘mendapat petunjuk’ sebegini! Kopi panasnya dicicip dahulu sebelum menyambung kata. “Tak elok kau buat orang macam ni, Taufiq. Kau tak rasa kesian sikit pun ke pada perempuan-perempuan yang jadi mangsa kau ha?”

Lelaki bernama Taufiq tersebut berubah wajah. Penuh kerutan ‘tidak senang’ terpamer dengan kata-kata rakan serumahnya itu. “Aku bukannya buat apa kat dia orang pun. Siapa suruh diorang rela hati jadi bahan mainan? Aku sapu ajelah. Hehe…”

“Memang badan kau tak buat apa-apa. Tapi mulut kau yang buat apa-apa! Sebab mulut manis kau tulah perempuan-perempuan tu sanggup jadi mangsa kau. Hmmm… kau dah besar kan? Aku rasa kau dah boleh fikir mana yang baik, mana yang buruk.” Faqih hanya menggeleng kepala selepas itu. Entah sudah kali ke berapalah nasihat itu berputar di bibirnya. Namun… dia memang tidak tahu hendak berkata apa lagi terhadap Taufiq yang kerjanya suka mengayat perempuan, mengikis duit perempuan dan meninggalkan perempuan sesuka hatinya itu. Benarlah, hidayah itu milik ALLAH. Moga-moga ALLAH membuka pintu hati Taufiq untuk tidak memain-mainkan perempuan dengan wajah ala-ala korea dan mulut manisnya itu selepas ini!

Taufiq diam. Agak lama… adakah kali ini nasihat Faqih menjadi untuk menimbulkan rasa sedikit keinsafan dalam hati rakan serumahnya itu?

“Taufiq, sebagai saudara seIslam, aku cuma menyampaikan. Aku minta maaf kalau kau terasa.” Faqih pula yang serba-salah. Mungkin nasihatnya terlalu pedas sampai Taufiq terdiam kerana sakit hati?

“Ehem… hum… hum. Hahahaha…” Ketawa Taufiq berderai tiba-tiba. Entah apa yang menggeletek hatinya untuk tiba-tiba ketawa daripada diam yang agak lama tadi.
Hampir-hampir air kopi yang sedang dicicip oleh Faqih tersembur… terkejut mak datuk dia disergah dengan hilai tawa Taufiq yang tak makan saman itu! Nampaknya harapan untuk melihat Taufiq ‘mendapat petunjuk’ berkubur lagi.

“Faqih, kadang-kadang aku kesian gila pada kau. Kau penat-penat habis air liur bagi ceramah kat aku. Hmmm… macam nilah, Faqih. Apa kata aku pulak ajar kau macam mana nak jadi macam aku? Mana tahu kau pun dapat ‘hidayah’ lepasni sebab dah faham situasi aku. So, mungkin lepas tu kau pun akan banyak fikir sebelum kau habiskan air liur kau nak bagi ceramah free pada aku. Amacam?” Taufiq memeluk bahu Faqih, agak kasar.

Faqih memicit dahi. Tidak tahulah kata-kata Taufiq itu adakah benar-benar serius atau sengaja mahu menyindir. Sudah diagak… susah nak kata dengan orang yang belum ‘mendapat petunjuk’ sebegini.

“Kalau nak hidup senang memang kena macam ni, Faqih. Kau tolonglah faham!” Tegas Taufiq. Sekali membawa maksud agar kelakuannya tidak dipersoalkan lagi. Dia tahu apa yang dilakukan. Ini hidupnya.

Faqih hanya mengangkat bahu selepas itu. Biarlah masa yang mengubah jejaka bernama Taufiq ini.




k l i k  i k l a n  m e n a r i k

Komen dan ulasan karya

7 ulasan untuk “Novel : Imam Mudaku Romantik! 1”
  1. irah says:

    nok wat gane ah nok tengok sambungan cerita…xtahulah…bleh bace yg mule2 je…help me :(

  2. vampire says:

    Best…nak lagi..

  3. Nara says:

    Cerita yg best! keep it up!!

  4. Ain says:

    Alamak…kalau Di filemkan , nak Jadi heroin laa…take note producer semua …hahaha
    Btw , memang best !!!

  5. jue says:

    dah diterbitkan atau belum nie?? xsabar nak beli..

  6. ahmad says:

    bgus mmberi pndedahan yang bek

  7. Nur Hannisha Athilla says:

    Bgii smbung smpai habis bab ,, mahu baca lagii

Jom jadi pengulas

Apa pandangan anda terhadap karya ini. Ulasan dan komen yang membangun akan memperbaiki, membentuk penulisan dan seterusnya melahirkan penulis yang terbaik didalam dunia penulisan. Pengulas yang aktif memberi ulasan dan komen yang membangun akan memenangi hadiah sebuah Novel.

Daftar di gravatar untuk paparan gambar anda di sudut ulasan / komen

"Penerbit KaryaSeni"      "Penerbit Penulisan2u"      "Penerbit Fajar Pakeer"