Novel : Calon Menantu Mak 42

5 November 2011 
Kategori: Novel

9,726 bacaan 25 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib Sepanjang hari ini, jantung Daim asyikkan berdegup kencang. Keja reda lepas tu dia datang balik. Lepas tu reda balik, kemudian datang balik perasaan itu. Yelah! Orang nak bertemu dengan buah hati tersayanglah katakan. Jumpa pulak tu kali pertama secara rasminya sejak-sejak dah bertunang ni. Tapi kalau di ikutkan kira kali kedualah. Nak jumpanya esok tapi hari ini dah mula dah perasaan... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 41

24 October 2011 
Kategori: Novel

9,675 bacaan 18 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib Daim berjalan dengan penuh gaya kelakian tapi penuh berbunga-bunga serta riak wajah yang berseri tak terkata. Rentak bahasa badannya pun sudah semakin menarik. Senyuman tak pernah lekang dikuntum dari bibirnya. Benar-benar hebat penangan panahan asmara ini ya rupanya? “Hai! Tuan. Sejak-sejak bertunang ni, bukan main berseri wajah?” usik seorang pegawai bawahan Daim. “Alamak!... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 40

15 October 2011 
Kategori: Novel

7,700 bacaan 35 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib “Kau kena senyum, Daim. Wajib senyum. Walaupun hati kau terluka, terguris dan terpilu yang amat. Kau tetap kena senyum. Bukannya kau tak kahwin langsung. Kahwin tapi bukan pilihan kau, pilihan mak kau,” Daim cuba mempositifkan diri semenjak balik dari kursus semalam. Ikutkan hati mahu saja Daim ambil cuti hari ini. Terasa sengal-sengal dibadan. Tapi apa boleh... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 39

10 October 2011 
Kategori: Novel

6,303 bacaan 24 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib Hari berganti hari. Bergitu juga bulan. Terus berlalu tanpa menoleh ke belakang. Masuk hari ni, sudah masuk 3 bulan usia pertunangan mereka, tapi Dhia dan Daim masih belum saling bertemu apatah lagi berhubung. Daim sibuk dengan pelbagai mesyuarat yang perlu dihadiri dan Dhia dengan urusan kursus yang tak pernah selesai. Kesibukan yang melampau kononnya menyebabkan masing-masing... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 38

1 October 2011 
Kategori: Novel

6,640 bacaan 8 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib Ahli rombongan saling berpandangan dan tersenyum kepada ahli keluarga Dhia yang berada dihadapan mereka sekarang ini. Kak AD jadi terkagum dan sedikit cemburu melihat Dhia sempat menyediakan pelamin mininya. Tiba-tiba hatinya terasa geram dengan orang disebelahnya. Siapa lagi? Mestilah Dr. Aiman! Di berikan satu jelingan maut kepada Dr. Aiman. Dr. Aiman hanya mengangkat kening tanda... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 37

24 September 2011 
Kategori: Novel

5,911 bacaan 7 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib Maka, tanggal 4 Jun tiba jua akhirnya. Hari ini merupakan hari paling bersejarah buat Dhia dan Daim. Dua insan yang tak pernah bertemu apatah lagi bersua tapi dengan berani memilih untuk bertunang atas pilihan keluarga. Daim dengan paksaan keluarga. Dhia dengan kemelut kerjaya dan jua impian keluarga untuk melihatnya mendirikan rumahtangga. Wah! Dah macam cerita hari ini dalam sejarah... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 36

17 September 2011 
Kategori: Novel

4,248 bacaan 6 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib p/s : berlaku sedikit ralat bagi episod kali disebabkan tajuk CMM bab 35 tertaip 36 jadinya akan terdapat dua kali CMM bab 36. sorry sangat ye..selamat membaca… Dirumah Opah Dhia, semua sanak saudara dah pun berkumpul. Masing-masing ke depan ke belakang membuat kerja. Mana yang masak, masak. Mana yang mengemas, mengemas. Mana yang urusan perhiasan lagi. Barang hantarannya... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 35

12 September 2011 
Kategori: Novel

5,618 bacaan 14 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib “As’salamualaikum. Wah! Diam-diam ubi berisi kau kan? Tau, tau je dah nak kahwinkan? Apa-apa pun, tahniah Bro,” panggilan telefon daripada Jefry lewat petang itu menyentakkan Daim. Mahu tak tersentak? Balik-balik je jogging terus kena serang macam ni dengan Jefry. Ton suara Jefry pula seakan suara orang merajuk je. Kadang-kadang Daim sebenarnya tak faham dengan Si... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 34

7 August 2011 
Kategori: Novel

4,718 bacaan 12 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib “Tak sangka ye jumpa jugak kita akhirnya, ya?” tangan Mak Cik Kesuma Dewi dan Mak Dhia saling bertaut. “Ha’a. Tak sangka beno. Meh jemput masuk meh,” ajak Mak Dhia. Rombongan meminang Mak Cik Kesuma Dewi akhirnya sampai juga di Melaka seminggu kemudian. Selepas Dhia akhirnya menyerahkan segalanya kepada keluarganya. Orang yang paling gembira mendengarkan... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 33

30 July 2011 
Kategori: Novel

4,537 bacaan 9 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib “Dhia?” Mak Cik Kesuma Dewi merapati Dhia. “Dhia Kamu ok ke? Pucat je ni. Ok ke?” Mak Cik Kesuma Dewi menyentuh bahu Dhia yang masih tercengang. Masih hilang kata-kata. Dhia hanya memandang Mak Cik Kesuma Dewi dengan raut muka yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Tapi yang pasti mukanya terasa sejuk dan tangannya mengigil. Badannya juga terasa semacam... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 32

23 July 2011 
Kategori: Novel

4,373 bacaan 15 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib “Apa? Ada orang masuk merisik Kak We? Mak tipukan?” Dhia bersuara kuat ditambah dengan kaget dan jugak terperanjat yang amat. Suara Dhia yang cukup kuat itu mengundang kejutan yang lain juga. “Apa kena pulak Kak We tu?” cuit Mak Andak. “Entah,” Chu Eida menjungkit bahunya. “Jom kita. Apa ke hal pula budak sorang ni menjerit macam halilintar,”... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 31

16 July 2011 
Kategori: Novel

3,961 bacaan 7 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib As’salam Daim, Aisyah bertolak ke Jepun awal pagi esok. Penerbangan jam 10 pagi. Mesej daripada Aisyah lewat malam itu mengerutkan kening Daim yang sedang menyiapkan sedikit tugasan terakhir. Jam tangan dipandang sekilas. Kemudian diari dicapai dari dalam beg galas. Tangan dengan pantas mencari ruangan kalendar. “10 Mac,” sebut Daim senafas. “Hai,”... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 30

2 July 2011 
Kategori: Novel

3,910 bacaan 5 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib Pak Salim masih menunggu jawapan dari Aisyah berkenaan pinangan sekali lagi daripada pihak Kamarul. Aisyah menarik nafas sebaris. Dia cuba mencari semua kekuatan yang ada. “Saya memang tak berkenan dengan Kamarul tu. Terus terang saya cakap dengan Abang,” sampuk Mak Tijah. “Ikutkan saya pun tak berkenan dengan perangainya Si Kamarul tu. Tapi faham-faham je le.... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 29

26 June 2011 
Kategori: Novel

3,530 bacaan 6 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib “Kau reti ke tidak nak minum air betul-betul ke Jefry?” kolar baju Jefry ditarik Daim. “Sorry, sorry. Aku terkejutlah,” tangan disusun menyembah Daim. “Eeii…kau ni. Padankan kawan aku je? Kalau tak dah lama dah kena makan dengan penumbuk tak berapa sulung aku ni,” Daim dah mengenggam penumbuknya didepan muka Jefry. “Daim,” sapa... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 28

18 June 2011 
Kategori: Novel

3,601 bacaan 10 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib Sampai di kem tepat pada azan Maghrib. Daim terus melangkah menuju ke biliknya. Dicampak beg baju ke katil, dicapai tualanya dah terus membersihkan diri dan kaki terus melangkah menuju ke Masjid. Di Masjid, orang dah masuk ke rakaat terakhir. Daim tanpa brlengah terus menunaikan kewajipan sebagai hambaNya yang kerdil. Usai solat, kuliah Maghrib bermula. Kuliah Mahgrib yang lebih... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 27

11 June 2011 
Kategori: Novel

3,536 bacaan 5 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib “Assalammualaikum, orang sakit,” sapa Daim sejurus sampai ke bilik yang Sulaiman dirawat. Sulaiman yang sedang menonton TV menjawap, “Wa’alaikumsalam. Hu, ramainya?” “Melawat orang sakit tu kan fadhu kifayah? Apa khabar? Ok dah?” soal Abang Zul sambil menghulurkan tangan kepada Sulaiman. “Oklah. Dah kurang sikitlah,” Sulaiman... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 26

4 June 2011 
Kategori: Novel

3,522 bacaan 9 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib Mujur malam ni tak payah temankan Sulaiman di hospital. Lega sikit. Boleh ringankan anggota badan. Dan amat bernasiblah juga Sulaiman awal-awal lagi dah cakap tak payah temankannya. Daim, Mejar Mustapa dan Kapten Mansur pun terus balik lewat petang itu selepas Solat Maghrib di surau hospital. Mereka sempat singgah sekejap di kedai makan untuk makan malam. “Nampaknya malam... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 25

28 May 2011 
Kategori: Novel

3,846 bacaan 5 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib Sepanjang perjalanan balik ke hotel, Daim lebih selesa senyap dan membatukan diri. Otaknya ligat berfikir apa yang dah terjadi sebenarnya. Adakah ini pertunjuk yang Allah nak berikan kepadaku? Adakah ini tanda jodoh aku bukan dengan Aisyah? Semakin difikir, semakin sakit kepalanya. Sampai di bilik hotel, Daim tanpa banyak bicara terus me’landing’kan dirinya diatas katil. “Kenapa... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 23, 24

21 May 2011 
Kategori: Novel

5,114 bacaan 12 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib “Dah sampai,” Sulaiman terjengah ke kiri dan kanan mencari parking kereta. bab 23 “Tak ada parkinglah pulak,” gomel Sulaiman. “Ha kat depan tu ada kereta nak keluar,” tunjuk Daim. “Mana?” melilau mata Sulaiman memandang ke arah yang ditunjukkan Daim. “Tu depan tu. Kereta Kancil tu ha,” “Ha ok,ok” Sulaiman terus... [Teruskan bacaan]

Novel : Calon Menantu Mak 22

14 May 2011 
Kategori: Novel

3,532 bacaan 4 Ulasan

Oleh : ezaitie nfib “Iyyyyaaaahhhh…siap jugak akhirnya,” jerit Daim sambil mengeliat. Daim yang asyik benar mengeliat mengejutkan beberapa rakan sekerja yang bergitu fokus dengan kerja masing-masing. Daim hanya tersenyum sumbing. Button ‘ctrl’ dan ‘p’ ditekan untuk mencetak laporan yang dah siap untuk dihantar kepada biro tatatertib sebelum bersidang. Selepas... [Teruskan bacaan]

Mukasurat 1 of 3123