Cerpen : Awak Bukan Pilihan Saya

12 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh: SOPHIA IRDINA Suasana dirumah mewah ini cukup memberi ketenangan, Zaraa bagaikan tidak percaya bahawa dia akhirnya kembali lagi kesini. Tidak banyak yang berubah pada rumah ini, taman-taman diluar rumah ini masih terjaga rapi seperti dulu. Kalau ada pun yang berubah mungkin sesuatu yang sukar dijangkakan. Lamunannya terhenti sebaik sahaja suara Faris kedengaran. “Terima kasih awak, sebab sudi... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Tali Hati

12 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh: therf “Sekolah menengah? Lupalah. Saya memang tak ingat satu habuk pun tentang sekolah menengah. Cikgu nama apa? Kelas keberapa? Yang saya ingat hanyalah keputusan PMR dan SPM.” “Buat apa nak ingat sekolah menengah? Ada apa dengan sekolah menengah? Hm nama sekolah pun saya lupa.” Begitulah setiap kali orang bertanyakan aku tentang sekolah menengah. Lupa? Hm, tidak sebenarnya. Aku ingat... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Cempaka Berdarah

12 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh: eizwan kaisara CEMPAKA BERDARAH Dahlia membiarkan angin menampar lembut pipinya. Suasana petang itu sungguh tenang. Terlalu kontra dengan hatinya yang gundah gelana. Jiwanya meronta meminta belas dunia. Jahatkah dia? Kejamkah? Mengingat nasihat Sakura pagi tadi membuatkan dia berasa tidak puas hati. “ Aku tak sukalah perangai dia,” laju saja pesanan ringkas dihantar ke telefon bimbit Sakura.... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Hello Mr. P

12 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh: n_eda HELLO MR. P ‘Eh,macam kenal je mamat ni?’kata hati Amisya. “Assalamualaikum,still remember me??Sya?” tanya seorang jejaka yang agak familiar bagi Amisya. “Waalaikumusalam.Muka awak macam pernah nampak.Kita pernah berkenalan ke?” tanya Amisya kepada jejaka tersebut. “Tak sangka awak tak ingat kat saya lagi.Saya la,Sya or I could call you Miss Q??” balas jejaka tersebut. ‘Kejap,Miss... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Cinta??

12 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh:Qairah’S ” Seorang sahabat yang aku tidak pernah menghargainya sebagai seorang sahabat. Tuhan datangkan dirinya untuk menyedarkan aku tentang sesuatu yang sangat berharga. Tetapi aku tidak pernah menyedarinya selama ini. Kini Tuhan telah mengambilnya kembali pada-Nya buat selama-lamanya…” ****** Effa meraup wajahnya setelah selesai membaca doa. Dia merenung sayu perkuburan... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Bestfriend Pun Boleh Jadi Suami Tau!

12 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh:Qalisya Imani Alhamdulillah. Sampai jugak aku kat Malaysia” Aku mendepakan tangan. “Mana pulak lah dia ni. Kata nak ambil aku. Sampai sekarang batang hidung pun tak nampak. Inilah janji Melayu. Erghh.” “Baby!” Namaku diseru. Aku menoleh. Wajahku sudah merona merah tanda menahan amarah. Aku menarik beg menjauh dari ‘dia’. “Baby. Come on. Takkan lambat... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Menghidupi Jiwa Yang Mati

12 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh:AZRUL HAZIQ MENGHIDUPI JIWA YANG MATI OLEH: AZRUL HAZIQ PETANG itu cukup indah. Suasana yang agak damai dan menenangkan hati bila melihat tumbuhan hijau memenuhi ruang taman itu. Berbaju lusuh serta berseluar pendek, dia berjalan menelusurinya dan lihat ramai orang sedang beriadah. Langit petang sungguh cerah serta terikan sinar mentari yang menyilaukan. Dan ketika menelusuri alam yang indah... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Semua Tentang Kita

12 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh:FITRI al-BEBIRI “Dyra!” Ku Yana sepantas mungkin berlari mengejar Dyra yang sudah pun meninggalkan perkarangan sekolah. Dyra sudah pun duduk menunggu kedatangan bas untuk pulang ke rumah. Sementah menanti Ku Yana sampai. Dia hanya terseyum dengan gadis comel itu. “Dyra!” Sekali lagi namanya di panggil. Kini Ku Yana berada di hadapan matanya dengan nafas yang tercungap-cungap. Dyra melihat... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Cinta Hati Cikgu Yasmin!

12 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh:Cahaya Gemilang “Awak faham tak apa saya rasa?Ish geramnyaaaaaaa’ ‘Faham’ ‘Awak faham apa?EEEEEIIIIII geramnyaaaaaaaaaaaa..Ni lah lelaki..Awak sama macam guru besar saya yang tak guna tu’,kata Yasmin dengan linangan air mata lalu mengelap air matanya menggunakan tisu yang disediakan restoran 24 jam itu. Azlan hanya diam.Dia sambung minum air teh yang dipesannya itu lalu menonton cerita... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Sahabatku

12 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh: Quinn Rozel Bukan semua manusia yang hidup di dunia ini boleh dijadikan sahabat. Dan bukan semua sahabat itu boleh dipercayai. Sebagai manusia biasa, kita juga pernah buat kesilapan juga apabila menjadi sahabat kepada sahabat yang lain. Amelia. Nama seorang sahabat yang tersemat dalam ingatanku. Kami berdua mula rapat semasa di tingkatan enam bawah. Aku lupa apa yang menyebabkan aku mula rapat... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Perfect Wife

12 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh:yana liana ” NIA QALISYA !! ” JERITAN SUARA tersebut membuatkan Nia Qalisya yang sedang duduk di ruang tamu sambil menonton televisyen terperanjat. Kusyen kecil yang dipegangnya terpelanting entah ke mana. ” Yes bos ! Why you call my name? I know my name is so beautiful. ” gadis berusia 25 tahun itu menjawab tanpa memalingkan kepalanya walau sedikit. Matanya masih memfokuskan... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Hilangnya “Aku”

5 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh: Lantana “Please submit your assignment by next week.” “What?Madam? Another two weeks please?Kitorang banyak assignment for this week.” “No no no. I don’t want to know your problem. Apa yang saya tahu, 25 copy of assignment should be on my desk next week! Saya tak tahu kamu nak buat camana, apa yang penting hantar. Okay, selamat bercuti dan jangan lupa your assignment. Assalamualaikum!” “Cis,... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Bila Tuhan Berbicara

5 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh: : Mardhiah Zahra Saat dia berpaling, Dia sedar bahwa Tuhan yang Satu, Sedang berbicara dengannya, Hanya syukur yang terlafaz. ? Hanya ALLAH yang tahu hatinya. Aisya Humaira’ tersenyum dalam paksa. Semua saudara mengira jiwanya rela dan pasrah. Namun, air mata yang sekian lama tersimpan terus menjadi rahsia. Tahniah diucapkan bertalu-talu daripada semua yang hadir ke majlis ini. Sebuah akad... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Satu Garisan Nipis

5 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh: Gwen Mahdi Budak selekeh tu muncul di muka pintu kelas. Aku dan empat orang lagi member berhenti ketawa. Aku bangun dari kerusi. Dia melangkah laju ke arah aku tanpa melihat sekeliling. THUD! Buku limanya yang padu menghentam pipi kiri aku. Aku terdorong ke belakang. Nasib baik ada member-member aku yang tolong selamatkan aku dari terjatuh. “Woi! Kau dah kenapa, pompuan gila!” Darah panas... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Tanpa Dia Di Sisiku

5 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh:Quinn Rozel Takdir setiap insan yang lahir di dunia ini telah pun ditetapkan oleh-Nya. Apa pun yang terjadi dalam kehidupan ini, kita haruslah pasrah dengan takdir. Pada hari itu, aku sedang leka menaip karya yang ingin aku ketengahkan untuk dijadikan sebuah novel. Panggilan seseorang dari luar sengaja aku tidak endahkan. Aku teruskan saja kerjaku yang memerlukan penghayatan yang tinggi. Mungkin... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Cahaya Suci Dari Noda

5 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh: Cahaya Suci Dari Noda PENA KIDAL CAHAYA SUCI DARI NODA (PENA KIDAL) Suasana bising dan gamat mula menyelubungi ruang tamu rumah keluarga Mak Chik Hasnah. Kehadiran abang Puan Hasnah iaitu Pak Chik Zulkifli atau lebih dikenali dengan panggilan Zul Cari Jodoh mengamatkan lagi suasana malam itu. Pak Chik Zul amat arif dalam mencari jodoh untuk pasangan yang ingin mendirikan rumah tangga. Kebanyakan... [Teruskan bacaan]

Cerpen : “Saya atau Dia…?”

5 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh: Adaa “Saya atau dia…?” September, 2000 Satu pagi, aku buka mata. Terasa begitu berat. Mataku bengkak akibat terlalu lama membiarkan ia dibasahi air mata, dan sungguh, aku tidak mampu untuk menahan. Ia mengalir dengan begitu deras. Entah mengapa terasa begitu sedih dan pedih hati ini apabila tersedar rupanya hatiku selama ini sedang asyik dipermain. Engkau dengan gembira membiarkan aku... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Hakikat Sebuah Cinta

5 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh: Moniralily Cinta tidak berbalas “begini caranya aku patut pergi?” Rashid termangu seketika setelah cintanya ditolak mentah-mentah oleh Maimunah. Rashid tak dapat menerima hakikat bahawa dia gagal mendapatkan cinta Maimunah. Sedih dan rasa terkilan masih terpalit di jiwanya. Bukan mudah pencinta seperti Rashid mahu menerima hakikat yang cintanya ditolak. “Apehal kau sedih memanjang... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Separuh Hidupku

5 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh: rosellates Letih. Menyesal gila aku join benda alah ni. Tak pernah aku terbayang nak jadi AJK Majlis Anugerah Dekan. Sambut pelajar-pelajar yang berjaya dapat dekan untuk keputusan peperiksaan semester lepas. Dan alhamdulillah nama aku pun tersenarai. Kiranya, aku sambut diri sendiri..? Errr.. Actually, aku saja nak cuba jadi AJK. Tak tahulah pulak akan jadi sesibuk ini. Sekali dalam seminggu... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Setaman Mawar Hati

5 February 2016 
Kategori: Cerpen

Oleh: Perindu Sepi SETAMAN MAWAR HATI Mentari pagi mula menginjak tinggi di sebalik perbukitan yang tersergam indah di perkampungan Andaman . Cahayanya memancar tajam menerangi seluruh pelusuk desa Andaman. Sinar matahari pagi menerobos masuk ke dalam bilik Wak Saman melalui daun tingkap yang tidak bertutup rapat. Terkenyit-kenyit Wak Waman bangun sambil memisat-misat biji matanya. Matanya digosok... [Teruskan bacaan]

Mukasurat 1 of 2271234...1020...Akhir »