Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 20

29 October 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 20 “Luka lama tidak berdarah. Parut terkesan malah membekas.” “Ibu, nak letak semua barang ni kat mana?” soal Zulqarnain yang baru sahaja pulang daripada pasaraya kerana membeli keperluan dapur. “La…Nine pergi beli barang dapur ke? Tadi kata nak pulangkan baju pengantin.” Wardah langsung tidak menghiraukan Zulqarnain. Selagi Zulqarnain tidak menyelesaikan... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 19

1 October 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 19 “Jejak terkesan di permukaan, lalu ku selam ke dasar dalam meninggalkan daratan.” “Wardah,” jerit Nina dalam nada gembira. Dia baru sahaja tiba. Wardah yang mengenakan baju kurung moden berwarna biru langit tersenyum melihat rakannya itu. Timbul pula perasaan resah di hati Wardah. “Tahniah Wardah.” Wardah dan Nina saling berpelukan dan mereka berlaga... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 18

28 August 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 18 “Kaki ini cuba mengatur langkah, kerana ku mahu seiring dengan bayangmu.” Zulqarnain hanya mendiamkan diri di serambi. Dia sengaja berada di ruangan itu. Rasanya tidak manis jika dia berada di dalam rumah. Kejadian petang tadi benar-benar mengejutkan seisi rumah itu.. Dia langsung tidak bertanyakan hal itu kepada Wardi. Zulqarnain tahu akan cerita itu melalui... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 17

13 August 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 17 “Waras fikiran terletak pada akalnya, hati yang menggila apa ukurannya?” Zulqarnain menarik nafas perlahan-lahan. Terasa segar udara itu masuk ke setiap rongga pernafasannya. Petang itu kelihatan tenang seperti selalu. Sejak dia berada di situ, fikirannya tidak berserabut. Lupa seketika tentang masalah yang dia tinggalkan beberapa hari yang lepas. Tangan Zulqarnain... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 16

24 July 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 16 “Ingin ku padam ukiran di pasir, namun sang ombak datang menerpa. Ingin ku lenyap dendam di hati, namun ku tahu ada sukarnya.” “Macam mana boleh jadi macam ni Mahmood? Majlis tu dah nak dekat. Pengantin lelaki pula buat hal? Kau ingat perkahwinan anak aku ni macam main masak-masak ke?” Nada Datuk Ramli kedengaran seperti tidak berpuas hati. “Ramli, aku... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 15

16 July 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 15 “Jalan bercabang dua terbentang di hadapan, jalan mati terhampar di fikiran.” Bentuk tubuh lelaki yang berada di dalam kanvas diperkemaskan lagi. Bagi Inderawan, lelaki di dalam lukisan itu melambangkan seseorang dalam kehidupan realitinya. Insan tersebut seharusnya menjadi insan yang paling rapat dengan dirinya selepas ibunya. Tetapi apa yang berlaku sebenarnya... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 14

19 June 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 14 “Bayu pagi segar dihirup, sang mentari muncul mengubah hidup.” Matanya perlahan-lahan terbuka dengan sendirinya. Dia mengambil telefon bimbit yang terletak di sisi bantal. Skrin menunjukkan pukul 7.16 pagi. Zulqarnain bangkit dari baringnya lalu membuka tingkap bilik yang ditumpangnya itu. Bunyi kicau burung berterbangan jelas di gegendang telinganya. Dia menghirup... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 13

5 June 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 13 “Tepis dihunus tombak, tabah menempuhi badai. Jika takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai.” Bahu Zulqarnain terhincut-hincut mengeluarkan segala isi yang ada. Dia pun tidak pasti masih ada lagi isi di dalam perutnya yang boleh dia keluarkan. Tekaknya terasa masam. Wardah yang berdiri di sebelah hanya menggelengkan kepala. “Adik, masuk kali... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 12

30 May 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 12 “Jauh dari pangkal mahu meredah hatimu. Tanpa sengaja sudah dalam ku menyelami jiwamu.” Zulqarnain menyelak sedikit pergelangan kemejanya. Jam tangan berjenama Nixon The Unit berwarna hitam tersemat kemas itu dipandang seketika. Waktu sudah melepasi pukul 5 petang. Setelah itu, tangan kirinya dimasukkan ke dalam poket seluarnya. Dia berjalan perlahan menuju... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 11

22 May 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 11 “Masakan singa gah di hutan, mencari sang semut di pinggiran?” Terbeliak biji mata Amsyar apabila mendengar kenyataan Inderawan. Mulutnya sedikit ternganga. Matanya juga langsung tidak berkerdip. Ternyata dia tidak mampu membendung perasaan terkejut itu. Benarkah kenyataan yang keluar daripada bibir itu? Masakan Inderawan, si pelukis jalanan punya hubungan... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 10

12 May 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 10 “Diam ini umpama dendam. Biar di luah agar tiada lagi yang terpendam.” Wardah sedang menonton televisyen ketika itu. Terasa lega dapat berehat pada malam itu selepas lebih 24 jam bekerja. Mata Wardah fokus terhadap siaran berita itu, namun telinganya tidak mendengar berita yang disampaikan oleh penyampai berita itu. Fikirannya melayang memikirkan lelaki itu.... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 9

18 April 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 9 “Bukan niat mengundang bencana, hati tak rela kerana dipaksa.” “Ayahanda tak boleh buat keputusan ni sendiri. Ini soal kehidupan Nine. Nine tak setuju.” “Ayahanda tak pernah minta pendapat kau. Ini muktamad.” “Again and again. Dato’ Mahmood nak tunjuk kuasa. Boleh tak dalam satu hari ayahanda jangan jadi orang yang pentingkan diri sendiri? Cukuplah... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 8

13 April 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini   BAB 8 “Bak angin mengubah haluan, sekelip mata tidak searah hati dan fikiran.” Haqimi berdiri di hadapan meja penyambut tetamu Hotel Hyatt Regency itu. Dia sedang menguruskan pendaftaran bilik untuk Zulqarnain dan Wardah. Mahu atau tidak, Haqimi sebagai pembantu peribadi terpaksa menuruti apa sahaja arahan anak Dato’ Mahmood itu. Setelah apa yang berlaku... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 7

3 April 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 7 “Silap kata sukar diundur, silap langkah layu tersungkur.” Irama lagu antarabangsa kedengaran kuat di pendengarannya. Gegendang telinga Wardah sakit ketika berada di tempat itu. Lampu yang menyala mewarnai suasana yang gelap. Masuk kali ini, sudah dua kali dia terpaksa menemani majikannya berada di kelab hiburan tersebut. Kelihatan seorang lelaki dan seorang... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 6

24 March 2014 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 6 “Namamu indah, namu harum. Hati menjadi gundah lalu tersenyum.” Zulqarnain bersiul kecil apabila melangkah masuk ke dalam banglo itu. Hatinya riang tak terkata apabila berjaya memiliki kereta idamannya selama ini. “Amboi seronok sangat nampaknya si mamat Italy ni. Orang masuk rumah bagi salam. Dia bersiul pula,” tegur Dato’ Mansoor yang sedang menonton... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 5

11 November 2013 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 4 “Turut kemahuan kerana terdesak, turut kehendak kerana terpaksa.” Mulut Zara Alisha ternganga luas. Dia menguap panjang. Kepalanya masih lagi terasa berat. Pandangannya masih kabur memandang sekeliling. Dengan keadaan separuh sedar dan mamai, dia menuruni tangga rumahnya menuju ke dapur. “Bibik Sal, buatkan Alice air limau suam,” arah Zara Alisha kepada... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 4

30 October 2013 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 4 “Turut kemahuan kerana terdesak, turut kehendak kerana terpaksa.” Mulut Zara Alisha ternganga luas. Dia menguap panjang. Kepalanya masih lagi terasa berat. Pandangannya masih kabur memandang sekeliling. Dengan keadaan separuh sedar dan mamai, dia menuruni tangga rumahnya menuju ke dapur. “Bibik Sal, buatkan Alice air limau suam,” arah Zara Alisha kepada... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 3

11 October 2013 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 2 “Biar berdentum guruh di langit, bumi tak akan hancur sebelum kiamat.” Matanya seperti terpukau melihat kertas lukisan itu. Pandangannya seolah-olah terpaku dengan apa yang ada di dada kertas itu. Halus, kreatif dan penuh dengan jiwa. Itu yang terbit di fikirannya. Lukisan seorang lelaki sedang berjalan sendirian sambil memandang langit terbentang luas yang... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 2

1 October 2013 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 2 “Biar berdentum guruh di langit, bumi tak akan hancur sebelum kiamat.” Matanya seperti terpukau melihat kertas lukisan itu. Pandangannya seolah-olah terpaku dengan apa yang ada di dada kertas itu. Halus, kreatif dan penuh dengan jiwa. Itu yang terbit di fikirannya. Lukisan seorang lelaki sedang berjalan sendirian sambil memandang langit terbentang luas yang... [Teruskan bacaan]

Novel : Encik Pendekar dan Mr. Keju 1

12 September 2013 
Kategori: Novel

Oleh : Nia Qurratun’aini BAB 1 “Bangkai sang belalai ingin ku tutup, namun baunya ada walau hidung terkatup.” Bunyi deraian puluhan tapak kaki di lapangan terbang langsung tidak memberi kesan kepada telinga itu. Hatinya sedikit terganggu. Cuba menjangkakan perkara yang akan berlaku sebaik sahaja insan itu tiba. Lengan baju yang panjang disingsing sedikit untuk melihat jam yang berada dipergelangan... [Teruskan bacaan]