Cerpen : Hati Untuk Dijual

17 June 2012 
Kategori: Cerpen

31,215 bacaan 117 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya HANI SAFIYA menekan-nekan kertas yang tertampal di pintu kaca Rosette Florist itu. Puas! Dengan senyuman lebar, dia melangkah masuk menuju ke kaunter pembayaran. “Kau dah gila ke, Safi?” Juliana di kaunter bertanya dengan kedua-dua belah kening hampir bertaut. “Ha’ah. Memang aku dah gila. Orang waras tak buat macam aku ni,” balas... [Teruskan bacaan]

Novel : Tak Mahu Memilih! 3

12 June 2012 
Kategori: Novel

680 bacaan Catat Ulasan

Oleh : Hany Nafisya BAB 3 TUNGGU I datang. I miss you, baby. Pesanan ringkas itu kubaca berkali-kali. Perlu ke dia menyuruhku menunggunya sedangkan aku memang sentiasa di sini? Tidak ke mana-mana. Kalau diikutkan hatiku, aku sebenarnya malas hendak membalas tetapi, disebabkan aku memang sudah tidak ada kerja lain hendak dilakukan, aku balas juga. Okey, I tunggu you. ... [Teruskan bacaan]

Novel : Tak Mahu Memilih! 2

29 May 2012 
Kategori: Novel

821 bacaan 1 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya BAB 2 SUDAH lima hari aku terpaksa tidur seorang diri di hospital. Bosan! Aku mahu pulang! Mahu tidur di bilik sendiri. Mahu selongkar segala laci dan almari di bilikku bagi mencari bukti siapa teman lelakiku. Dan yang paling penting, mahu makan masakan pama! Pama? Papa dan mamalah! Aku suka tengok bila papa dan mama memasak bersama. Mereka sangatlah sweet bersama. Kalau mama potong... [Teruskan bacaan]

Novel : Tak Mahu Memilih! 1

21 May 2012 
Kategori: Novel

712 bacaan 3 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya BAB 1 KEPALAKU terasa berdenyut-denyut. Makin lama, makin kuat denyutannya. Mengapa? Bunyi suara terjerit-jerit memanggil namaku membingitkan telinga. Kacaulah! Aku mahu tidur pun tak senang! Perlahan-lahan aku buka mataku. Auch! Sinar mentari serta-merta menusuk mataku. “Alya! Rina!” Kedengaran suara silih berganti memanggilku. Ya, sekejap! Sekejap!... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Dia Gadis Bertudung Merah

17 April 2012 
Kategori: Cerpen

26,662 bacaan 75 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya “HEI!” Terasa ada tangan menepuk bahu kiriku. Dingin. Lekas-lekas aku menoleh ke kiri. Seorang lelaki sedang terkekeh-kekeh mentertawakanku. Kurang asam jawa sungguh! Aku mengetap bibir kegeraman. Tangannya kutepis. “Apa yang kau menungkan di dalam gelap tu? Sedang menunggu ‘seseorang’ ke?” Dia bertanya sambil mengangkat kening. “Tak adalah. Nak... [Teruskan bacaan]

Novel : Nani ke Dani? 14

16 March 2012 
Kategori: Novel

2,679 bacaan 9 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya BAB 14 “TAHNIAH, Dania, Idlan.” “Selamat pengantin baru.” “Terima kasih.” Kubiarkan Abang Idlan mengucap terima kasih kepada mereka. Aku pulak sekadar mengukir senyuman. Sudah penat rasanya. Ramai juga tetamu yang hadir walaupun ada di antara mereka yang baru sahaja menerima jemputan pada minggu lepas. “Dania!” Kedengaran suara... [Teruskan bacaan]

Novel : Nani ke Dani? 13

5 March 2012 
Kategori: Novel

1,897 bacaan 7 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya BAB 13 JARUM jam bergerak perlahan-lahan. Saat demi saat. Terasa panas punggung ini apabila duduk bertentangan dengan papa. Hari minggu begini Abang Idlan tidak ada pulak di rumah gara-gara dia terpaksa meninggalkan kerjanya ketika kedatangan papa kelmarin. Aku langut melihat jam di dinding. Jarum panjang masih menunjuk angka 7. Bermakna, baru beberapa saat sahaja... [Teruskan bacaan]

Novel : Nani ke Dani? 12

21 February 2012 
Kategori: Novel

2,269 bacaan 8 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya BAB 12 SEJAK tadi Abang Idlan tunduk memandang lantai. Papa pulak tidak sudah-sudah membebel. Ah, itu semua pun berpunca daripada Abang Idlan sendiri. Siapa suruh dia tidak mahu berterus-terang dengan papa sejak dulu lagi? “Cuba cakap betul-betul dengan papa, Lan. Kenapa Lan kahwin tanpa memberitahu papa terlebih dahulu? Apa papa ni dah tak wujud ke di dalam hidup Lan?”... [Teruskan bacaan]

Novel : Nani ke Dani? 11

3 February 2012 
Kategori: Novel

3,170 bacaan 21 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya BAB 11 HARI ini aku cuti. Cuti sakit, kononnyalah. Semuanya kerana Abang Idlan. Tidak kusangka bahawa dia begitu cemburu pada Encik Naeem. Aku tekan butang alat kawalan jauh berkali-kali. Tidak ada satu rancangan pun yang menarik minatku. Akhirnya, kutekan butang off. Habis cerita. Kujeling jam di dinding. Baru pukul 10 pagi tetapi, aku sudah tidak tahu apa hendak dibuat.... [Teruskan bacaan]

Novel : Nani ke Dani? 10

15 January 2012 
Kategori: Novel

2,106 bacaan 9 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya BAB 10 HARI ini Abang Idlan pulang awal. Pukul 7 dia sudah terpacak di depan pintu rumah. Wajahnya serius. Sepatah perkataan pun tidak keluar dari mulutnya. Kelihatan seolah dia marah sangat padaku. Dia melewatiku yang sedang tunduk memandang lantai. Satu-persatu anak tangga dipanjat tanpa sekalipun berpaling ke belakang. Aku pun diam. Tidak berani hendak menegurnya. Pukul 7.30,... [Teruskan bacaan]

Novel : Nani ke Dani? 9

30 December 2011 
Kategori: Novel

1,616 bacaan 4 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya BEBERAPA hari selepas itu, ayah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Aku cuba berlagak kuat di hadapan tetamu yang hadir kerana aku tahu mereka gembira dengan berita tersebut. Sebenarnya, kematian ayahku memberi impak yang besar kepada mereka. Hendak tahu mengapa? Jika ayahku sudah tiada lagi di sini, bermakna aku juga sudah tidak ada sebab untuk terus menetap di sini. Lagipula,... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Pelik Bin Ajaib

23 December 2011 
Kategori: Cerpen

19,304 bacaan 84 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya AUNI FADZILLA memeluk lutut. Sambil itu, sebelah tangannya menguis-nguis pasir di kaki. Terbayang-bayang senyuman sinis Idayu ketika Najmi memilih gadis itu dan bukannya dia. Sungguh menyakitkan hati! Selama dua tahun dia setia terhadap Najmi. Selama dua tahun juga dia berusaha agar tidak melakukan perkara yang bakal mengundang rasa tidak senang dan kemarahan Najmi. Tetapi, apa... [Teruskan bacaan]

Novel : Nani ke Dani? 8

15 December 2011 
Kategori: Novel

2,415 bacaan 9 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya BAB 8 SEMBILAN hari selepas itu, Seperti yang telah dirancangkan oleh ayah, tibalah detik-detik yang mendebarkan jantungku. Entah bagaimana, Abang Idlan dengan mudah sahaja mendapatkan kebenaran perkahwinan kami berdua dalam masa seminggu. Selalunya, ia perlu dibuat dua bulan sebelum tarikh pernikahan. Ujian HIV juga sudah dibuat. Serba-serbi dilakukan dalam masa seminggu tetapi,... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Chocolat au lait

19 November 2011 
Kategori: Cerpen

20,080 bacaan 93 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya SEKEPING nota merah jambu melayang-layang dari hadapan dan jatuh betul-betul di kakinya. Danish mengutip nota tersebut lalu membacanya sekali lalu. Pemilik nota tersebut terus melangkah tanpa menyedari bahawa notanya sudah terbang ditiup angin. “Cik adik!” Laung Danish. Tiada balasan. Orang yang dipanggil tidak langsung menyahut. Dia melepaskan keluhan. Dia berdehem... [Teruskan bacaan]

Novel : Iklil Hafiya 30

1 October 2011 
Kategori: Novel

9,174 bacaan 38 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya BAB 30 AMEER Zafry menggenggam erat tangannya. Menerusi ekor matanya, dia dapat melihat Kamarul yang mengheret beg pakaiannya menjeling-jeling ke arah mereka berdua. Suaminya seolah-olah sengaja hendak menunjukkan kemesraan di antara mereka berdua di hadapan pemuda itu. Dia sendiri tidak pasti mengapa. Mungkin kerana hendak memberi amaran agar pemuda itu tidak mengganggunya. Adakah... [Teruskan bacaan]

Novel : Iklil Hafiya 29

24 September 2011 
Kategori: Novel

6,709 bacaan 16 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya BAB 29 HAYUNAN kaki Ameer Zafry terhenti di ruang tamu apabila matanya menangkap sekujur tubuh isterinya yang berbaring di atas sofa. Dahi isterinya itu berkerut-kerut seolah-olah menahan sakit yang amat sangat. Pipinya memerah seperti memakai pemerah pipi. Bibirnya pula kelihatan pucat. “Sayang, kenapa ni?” soalnya risau. Langkah kaki dibawa ke arah isterinya. ... [Teruskan bacaan]

Cerpen : ABN edisi Raya : Selamat Hari Raya, Bos!

18 September 2011 
Kategori: Cerpen

15,911 bacaan 39 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya Bayangkan cerita ini terjadi sekiranya identiti sebenar Kamelya (Kay) masih belum terbongkar dan hari raya jatuh ketika dia masih bercuti. * * * * * MELALUI ekor matanya, Chairil Ammar memerhati gelagat Kamelya dalam diam. Gadis itu kelihatan bertenaga sekali walaupun ketika itu sudah jam 6 petang. Dia berdehem kecil bagi menarik perhatian Kamelya. Kamelya segera berpaling... [Teruskan bacaan]

Novel : Iklil Hafiya 28

17 September 2011 
Kategori: Novel

5,157 bacaan 14 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya BAB 28 IKLIL Hafiya merenung suaminya tidak berkelip. Pandangannya beralih pada kedai makan yang terletak di tepi jalan raya. Sikap suaminya itu betul-betul menimbulkan tanda tanya di dalam dirinya. “Abang, apa kita buat di sini?” Akhirnya, dia membuka mulut juga untuk bertanya. Suaminya sudah membuka pintu untuk melangkah turun. “Makanlah, sayang.... [Teruskan bacaan]

Novel : Nani ke Dani? 7

16 September 2011 
Kategori: Novel

2,416 bacaan 7 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya LEBIH sebulan yang lalu, bermulalah detik-detik yang mengubah hidupku. Statusku bertukar daripada bujang kepada berkahwin. Kesemuanya atas permintaan arwah ayah sebelum dia menghembuskan nafasnya yang terakhir. “Idlan…,” panggil ayah dengan suara yang tersekat-sekat. Sesekali kedengaran ayah batuk-batuk. Penyakit ayah sudah semakin teruk. Ayah kata, ayah sudah... [Teruskan bacaan]

Novel : Iklil Hafiya 27

12 September 2011 
Kategori: Novel

5,246 bacaan 17 Ulasan

Oleh : Hany Nafisya BAB 27 “LAMBAT you masuk ofis, bos?” tegur Cindy sebaik dia melintasi meja gadis cina itu. “I hantar wife I ke kampus. Jalan pulak sesak tadi. Any call for me?” Dia menyoal kembali selepas menjawab pertanyaan setiausahanya. “Tak ada yang penting. Semua daripada KD. Bengang betul dia bila tahu you balik ke KL tanpa pengetahuannya. He’s... [Teruskan bacaan]

Mukasurat 1 of 51234...Akhir »