Cerpen : Bila Hati Berdetik

17 April 2012 
Kategori: Cerpen

Oleh : Noraz Ikha SEPERTI biasa, setiap hari aku akan membuka akaun facebook milik aku. Eh… ada notification yang menarik perhatian. Nampaknya ada seseorang yang ingin berkenalan. Siapa agaknya ya? Hmm… aku cepat-cepat menekan tetikus komputer bagi melihat profile orang itu. Mari sama-sama kita tengok siapakah dia. “Hai… nama saya Ridzuan. Saya tinggal kat sebelah kampung awak... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Hanya Kerana Ais

25 March 2012 
Kategori: Cerpen

Oleh : Noraz Ikha AKU hendak buat macam mana ni? Mak sudah mendesak. Siap ugut-ugut lagi. Kata mak, kalau aku tidak mahu kenalkan teman lelaki aku itu kepada mak dalam tempoh minggu ini juga, mak hendak merajuk lama-lama. Bila aku tanya hendak merajuk berapa lama, mak kata setahun. Apa? Oh tidak! Mak…. tolonglah jangan merajuk lama-lama macam tu. Sudahlah dalam rumah ni hanya ada aku dan mak.... [Teruskan bacaan]

Novel : Anak Panah Cinta 4

10 August 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Noraz Ikha “HAHAHA…. aku tak tahan betullah dengan Afira tu. Kau tau tak, dia terjerit-jerit macam ini, tolong… tolong… aku tak bersalah, aku dianiaya! Ha..ha..ha…!” Tidak sudah-sudah lagi Irfan mentertawakan kelakuan Afira semasa di bilik sakit pada pagi tadi. Sudah setengah jam Irfan bercerita mengenai Afira. Ikram yang merupakan sahabat karib merangkap... [Teruskan bacaan]

Novel : Sudikah Kau Terima? 1

8 August 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Noraz Ikha “Leena, sebenarnya…. saya… saya…” Lama Aleena menunggu Taufiq menghabiskan ayat, namun semakin lama dia menunggu semakin sesak pula nafasnya. Penat Aleena menahan nafas demi mahu mendengar kata-kata Taufiq, tapi kesudahannya kata-kata itu tetap tergantung di situ. “Sebenarnya saya apa, wahai Encik Taufiq?” sengaja Aleena bertanya. “Saya... [Teruskan bacaan]

Novel : Anak Panah Cinta 3

2 August 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Noraz Ikha BUNYI ketukan pintu yang berselang seli dengan bunyi siren pembesar suara kini bergema di seluruh kolej kediaman. Serta-merta tidur Afira yang amat lena itu terganggu. Seperti terkena kejutan elektrik, Afira pantas bangkit daripada katil. Mata yang tadinya terpejam rapat kini sudah terbuka luas tidak berkelip. Begitu juga dengan Hani dan Iza, rakan sebiliknya. Seketika kemudian,... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Kerana Cincin Emas

31 July 2011 
Kategori: Cerpen

Oleh : Noraz Ikha NURI HAZIQ sedang merenung sebentuk cincin yang berada ditangannya. Cincin itu merupakan cincin emas bertatahkan berlian. Ia bukanlah cincin murah, harganya mencecah ribuan ringgit. Tipulah jika ada yang mengatakan cincin itu tidak cantik. Ya… cincin itu sangat cantik hinggakan teman wanitanya, Mahirah melonjak gembira sewaktu Nuri Haziq menghadiahkan cincin itu. Mereka sudah... [Teruskan bacaan]

Novel : Anak Panah Cinta 1, 2

25 July 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Noraz Ikha Bab 1 JANTUNG Afira berdegup pantas. Tidak terungkap perasaan Afira tika ini. Gembira, sedih, blur, dan segala macam lagi perasaan yang berhimpun di dalam hati. Sejak Afira mula menginjakkan kaki di tanah universiti ini, dia berasa amat asing dan kekok. Pelajar baru, ibu bapa, dan pembantu mahasiswa yang bersimpang siur di sekelilingya cukup memeningkan kepala. Tiada seorang pun manusia... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Sudikah Kau Terima?

24 July 2011 
Kategori: Cerpen

Oleh : Noraz Ikha “Leena, aku cintakan kau,” ucap Taufiq di hujung talian. Ucapan Taufiq itu menerbitkan rasa marah di dalam hati aku. Memang nak kena agakya si Taufiq ni. Janganlah kau main-mainkan hati aku, Taufiq. Kalau aku betul-betul terjatuh cinta dengan kau nanti macam mana? “Taufiq!!” Aku menyebut namanya sebagai tanda amaran. “Hahaha…. kau tau aje kalau... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Alang-Alang Menyeluk Pekasam

17 July 2011 
Kategori: Cerpen

Oleh : Noraz Ikha Aku baru sahaja menghabiskan pengajian pada peringkat ijazah sarjana muda di sebuah universiti. Seperti graduan yang lain, aku juga berharap akan mendapat pekerjaan yang baik selepas ini. Tetapi sebelum itu, aku harus bersedia bagi menghadapi cabaran di dalam dunia pekerjaan yang bakal aku tempuhi itu. Antara persediaan yang sudah aku rancangkan ialah pertama, mendapatkan lesen memandu.... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Bangau Oh Bangau

19 June 2011 
Kategori: Cerpen

Oleh : Noraz Ikha TOK! TOK! TOK! Bunyi ketukan pintu bilik Mariana bergema. Hesyy, anak dara seorang ni! Agaknya, mahu tunggu matahari berada tegak di atas kepala baharu dia nak bangun tidur. Di dalam hati, Puan Sally menggumam geram. “Marianaaa, bangun cepat! Mak dah nak keluar ni!” Panggil Puan Sally, kuat nada suaranya. Sementara di dalam bilik itu, Mariana masih berselubung selimut... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Laili Si Tukang Cuci

10 April 2011 
Kategori: Cerpen

Oleh : Noraz Ikha PUAN NANI memerhatikan para pekerjanya yang elok berbaris di hadapan. Beginilah rutin harian yang dilakukan mereka sebelum memulakan tugas. Seketika, pandangan mata Puan Nani jatuh ke wajah Laili. “Laili, hari ini Syafiq cuti kecemasan. Nanti awak tolong bersihkan tempat dia sekali ya!” arah Puan Nani, penyelia bagi kumpulan kerja yang disertai oleh Laili. ... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Alamak! Siti Nurhaliza Lagi!

19 December 2010 
Kategori: Cerpen

Oleh : Noraz Ikha Di hati yang mana Ku temu cinta terindah Kau berikan ku jawapan Tiada lagi persoalan… Mak aiihh! Kuatnya manusia ni buka lagu Siti Nurhaliza. Lagu bertajuk Destinasi Cinta lagi. Terdetik ayat itu di dalam hati Siti Idora. Matanya melilau menjelajahi setiap inci luaran kereta Myvi SE berwarna hitam berkilat di hadapannya itu. Pelekat kartun Transformers yang besar gedabak terlekat... [Teruskan bacaan]

Novel : Opps! Pintu Hatiku! 34, 35

21 August 2010 
Kategori: Novel

Oleh : Noraz Ikha Bab 34 SELAMA ini dia masih boleh bersabar. Namun kali ini, kesabarannya benar-benar tergugat. Sikap Hakimi sudah melampau. Ternyata dia memang hanya dipermain-mainkan oleh Hakimi. Dia tidak dapat menahan rembesan air matanya daripada mengalir keluar. Dia terus berlari dengan air mata yang jatuh berderaian. Dia tidak peduli apa-apa lagi. Semunya telah berakhir di dalam hidupnya. Tergamak... [Teruskan bacaan]

Novel : Opps! Pintu Hatiku! 32, 33

14 August 2010 
Kategori: Novel

Oleh : Noraz Ikha Bab 32 “EIKA… kau tak boleh macam ini tau. Sekurang-kurangnya, kau ambillah dulu surat ini,” nasihat Sheila tanpa jemu. Kelihatannya Eika lebih senang mengambil sikap acuh tidak acuh. ‘Apa lagi yang dia nak? Kalau ya pun nak cakap dengan aku, tak boleh ke jumpa sendiri. Beritahu face to face. Ini… nak berposmen-posmenlah bagai. Pengecut!’ Eika tidak mempedulikan... [Teruskan bacaan]

Novel : Opps! Pintu Hatiku! 30, 31

6 August 2010 
Kategori: Novel

Oleh : Noraz Ikha Bab 30 & 31 Bab 30 SHEILA sedang mengemas fail-fail yang agak bersepah di atas meja pejabat. Sesekali dijelingnya Shahirul Hazami yang sedang duduk di atas sofa. “Zami, kau tahu tak sesuatu telah terjadi?” Tanya Sheila secara tiba-tiba. Shahirul Hazami menoleh ke arah Sheila. Dahinya dikerutkan. “Apa maksud kau? Ada apa-apa yang tak kena ke?” Soal Shahirul... [Teruskan bacaan]

Novel : Opps! Pintu Hatiku! 28, 29

31 July 2010 
Kategori: Novel

Oleh : Noraz Ikha Bab 28 “APA yang bising-bising sangat kat dalam tu?” Eika tertanya-tanya sendiri. Masih awal. Kebiasaannya tidaklah seriuh ini. Pantas dia mempercepatkan langkahan kakinya. Tanpa membuang masa dia terus menolak daun pintu pejabat. Ya Allah….! Kenapa ni?? Segala kertas-kertas kerja, alat tulis dan bunga berselerakan di atas meja dan lantai. Tetapi yang dia hairan,... [Teruskan bacaan]

Novel : Opps! Pintu Hatiku! 26, 27

23 July 2010 
Kategori: Novel

Oleh : Noraz Ikha Bab 26 HAKIMI menggenggam stereng keretanya erat-erat. Memang bosan apabila semua ahli keluarganya out station. Hanya dia yang menghuni rumah mewah milik ayah dan mamanya kini. Mungkin dalam sebulan dua barulah keluarganya itu pulang. Malas dia mahu menurut keluarganya itu. Lagipun, dia punya kerja yang banyak di dalam menguruskan cawangan syarikat milik ayahnya. Hai… bosan…... [Teruskan bacaan]

Novel : Opps! Pintu Hatiku! 24, 25

17 July 2010 
Kategori: Novel

Oleh : Noraz Ikha Bab 24 PEJAM celik…. Pejam celik…! Enam bulan sudah Eika bekerja di Syarikat S.I Sdn. Bhd. Di dalam tempoh itu juga, hati kata lain, mulut cakap lain. Aduhai… susahnya mahu menjadi diri sendiri. Keluh Eika. Ahh… bukan susah sebenarnya. Cuma dia yang enggan mengaku perasaan sendiri. Ego. Meskipun dia meminati Hakimi, namun masanya lebih banyak dihabiskan bersama... [Teruskan bacaan]

Novel : Opps! Pintu Hatiku! 23

7 July 2010 
Kategori: Novel

Oleh : Noraz Ikha Bab 23 SHEILA dan Eika berjalan sambil menceritakan hal masing-masing. Rancak sungguh perbualan mereka. Sesekali mereka ketawa terbahak-bahak hinggakan terlanggar orang lain yang sibuk lalu lalang di pusat membeli belah tersebut. Begitulah mereka apabila sudah bersua. Lupa dunia. Masih kebudak-budakan. Namun bila time matang, terlebih matanglah pula. “Tak sangka nasib kita sama... [Teruskan bacaan]

Novel : Opps! Pintu Hatiku! 21, 22

29 June 2010 
Kategori: Novel

Oleh : Noraz Ikha Bab 21 DUG! DAG….! DUG! DAG….! Jantung Eika berdegup kencang. Setia menanti giliran namanya dipanggil. Hatinya berasa sedikit resah. Entah kenapa, dia merasakan temuduga pada kali ini agak lain sedikit daripada yang lepas-lepas. Sebelum ini, dia tidak pernah berasa risau. Apakah ini hanya mainan perasaannya sahaja? Tetapi untuk apa pula dia risau? Untuk menghilangkan perasaan... [Teruskan bacaan]