Novel : Iman Firdaus 9

2 June 2011 
Kategori: Novel

2,131 bacaan 6 Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne Aus seperti biasa akan terjaga awal pagi disebabkan daddynya yang selalunya akan mengetuk pintu bilik setiap kali azan subuh berkumandang. Apasal senyap je pagi ni? Daddy tak bangun tidur lagi ke? Ada chance bangun lewat ni. Gumam Aus dalam hati. Belum lagi dia menutup kembali matanya, pantas anak matanya tertumpu pada satu kepala yang berada di dadanya. “Apa benda alah…”... [Teruskan bacaan]

Novel : Iman Firdaus 8

26 May 2011 
Kategori: Novel

1,615 bacaan 3 Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne Dari kejauhan Iman pandang muka tok kadi. Kepala digaru seketika kemudian muka Iman dan Aus dipandangnya silih berganti. “Kenapa tok? Lambat lagi ke kita nak mula ni?” tanya Dato’ Ashari Irfan dekat di telinga tok kadi. “Tak ada apa-apa. Tak pernah kejadian macam ni berlaku. Pelik sekejap,” jawab tok kadi selamba dengan senyuman nipisnya. Macam main-main... [Teruskan bacaan]

Novel : Iman Firdaus 7

18 May 2011 
Kategori: Novel

1,398 bacaan 2 Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne “Iman,” gumam Aus sambil sengaja menyenggol sedikit lengan Iman yang duduk kaku membeku di sebelahnya. “Hah?” Iman menoleh pantas, memandang muka Aus. Matanya membulat. “Kau… Okey ke tidak?” tanya Aus lagi. Nak tanya macam tak nak tanya je gayanya. “Kenapanya yang kau tanya macam tu?” Iman kembali memandang jalan yang dilalui... [Teruskan bacaan]

Novel : Iman Firdaus 6

21 April 2011 
Kategori: Novel

1,334 bacaan 6 Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne “Kalau macam tu, bolehlah saya ambil awak berkerja. Bila nak start?” tanya pengurus kedai kek itu dengan senyuman habis manis. Wajah Iman dipandang menyeluruh. Tak juga tertumpu pada satu-satu tempat. “Okey. Hari ni pun boleh.” Semangat habis dia nak berkerja. Ni berkat aku jumpa makhluk sama nama dengan aku tulah. Apa agaknya Aus buat hari ni eh? Berangan... [Teruskan bacaan]

Novel : Iman Firdaus 5

2 March 2011 
Kategori: Novel

1,223 bacaan 4 Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne Di satu tempat yang Iman tak ketahui. “Mana pergi? Ish budak ni. Aku belasah sekali kau karang. Baru tahu. Melencong sampai jauh macam ni. Aku ingatkan dah tak nak balik tadi.” Mustafa Ali mula membebel sambil sesekali wajah Aus yang duduk di tempat duduk belakang dikerlingnya dari cermin tengah. Aus sekadar buat tidak mengerti dengan bebelan Mus, PAnya. “Kau,... [Teruskan bacaan]

Novel : Inikah Hidup 2

1 March 2011 
Kategori: Novel

358 bacaan Catat Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne Dalam asyik aku tengah mentelaah buku dalam bilik, mesej masuk menggetar-getarkan telefon bimbit aku yang aku campak entah ke mana aku pun tak pasti. Yang aku dengar sekarang ni dia menjerit tak nak berhenti. Cari punya cari, dalam beg rupanya dia duduk. Buka je, kawan baik aku rupanya yang mesej. -Wa, kau nak teman aku pergi makan KFC tak? +Kenapa? -Tension tak boleh nak study. +Boleh... [Teruskan bacaan]

Novel : Iman Firdaus 4

22 February 2011 
Kategori: Novel

1,305 bacaan 8 Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne Iman terus melulu pergi dapur. Duduk mencangkung dekat pintu belakang. Pening kepala dibuatnya dengan kerenah adik-adiknya. Seringgit tadi aku tak guna. Dapat rasanya 4 biji telur. Hatinya mula berkira-kira hendak menyediakan makan tengah hari untuk 6 mulut termasuk yang satu tu, baru datang tadi Dalam dia meleleh tak tentu pasal, suara Aus menyapa, “Iman.” Air mata... [Teruskan bacaan]

Novel : Inikah Hidup 1

21 February 2011 
Kategori: Novel

566 bacaan 1 Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne Biasanya tika hendak memperkenalkan diri pada orang, aku terasa malas. Bukannya kenapa. Cuma malas hendak bercerita panjang lebar. Nama aku pun dah panjang kalau nak menyebutnya. Aku pun tak tahu kenapa ayah dengan ibu aku bagi aku nama panjang-panjang ni. Aleena Shirin Mawar binti Ahmad Zulkarnain. Itulah nama aku dan aku hanya nak orang panggil aku ringkas dan senang diingat,... [Teruskan bacaan]

Novel : Iman Firdaus 3

15 February 2011 
Kategori: Novel

1,198 bacaan 1 Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne “Bro. Sampai tak tu?” Jari telunjuk ditudingkan pada punat merah menyala di dinding atas bas. Rumahnya dah nak dekat. “Kenapa?” “Tekan. Nanti terlepas.” “Dah sampai ke?” “Yelah. Cepat tekan.” Sungguh-sungguh Iman menyuruh. Sampaikan pak cik pemandu bas dah agak dia nak berhenti dekat perhentian di hadapan sana. Nasib... [Teruskan bacaan]

Novel : Qammal & Qaseh 1

24 January 2011 
Kategori: Novel

236 bacaan 1 Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne Hei si hantu raya Jembalang angin Aku tahu asalmu Engkau dari bulu hidung Nabi Adam Makanan engkau telur ayam Mari engkau Mari makan benda-benda ini Hei si hantu raya Mari kau bersahabat Mari menjaga diriku Engkau taat perintahku Ikut segala perintahku Hei si hantu raya Menyerupa engkau serupa aku Menyerupa engkau dalam diriku Jangan engkau langgar perintahku Jikalau engkau engkar Aku... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Gadis Lynn Ayu

23 January 2011 
Kategori: Cerpen

6,369 bacaan 19 Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne “Gadis! Bangun! Dah pagi ni! Nak pergi sekolah!” teriak Puan Syani dari arah dapur. Lantang suara ibu itu hendak mengejutkan anak perempuannya yang satu itu. “Ma… Dahlah jeritnya. Bernanah telinga abang dengar ma tiap-tiap pagi menjerit.” Arjuna Zain menjongol di pintu dapur. Dia sudah lengkap beruniform. Tali leher dililit rapi ke koler baju. “Pandailah... [Teruskan bacaan]

Novel : Sedetik Cinta Akhir 1

17 January 2011 
Kategori: Novel

5,041 bacaan 2 Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne Aiman Dani membuka perlahan matanya. Kepala yang terasa berat mendesak dirinya untuk tidak melakukannya. Namun, ditegarkan juga. Terasa asing sekali dengan keadaan dirinya. Jelas sahaja pandangan matanya, dia meneliti tali sebesar ibu jari yang meliliti tubuhnya. Dari paras bahu sehinggalah ke perutnya. Sempat matanya mengerling ke kiri dan kanan. “Shark… Arril…”... [Teruskan bacaan]

Novel : She’s my maid 20

13 January 2011 
Kategori: Novel

19,638 bacaan 53 Ulasan

Oleh : oRkId eDyliYnE Asha meniup-niup hujung rambutnya yang terjuntai di dahi. Terasa bahang wajahnya tiba-tiba. Dia terus sahaja melangkah ke arah tangga. “Tak… Aku tak nampak apa-apa. Okey… Tak nampak apa-apa. Erica… Erica tak nampak apa-apa, kan?” Untuk menghilangkan rasa janggal dalam benaknya, dia mula membebel tak berhenti. Erica masih lagi tidak sudah menghisap... [Teruskan bacaan]

Novel : Thanks For Everyting 1

10 January 2011 
Kategori: Novel

389 bacaan 2 Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne “Dato’ orang yang nak datang interview hari tu dah datang,” kata Hida, setiausaha Dato’ Ismal yang baru sahaja masuk ke dalam pejabatnya. “Panggil dia masuk,” suruh Dato’ Ismal tanpa memandang kepada setiausahanya. Beberapa minit Hida keluar, masuk saorang lelaki berumur akhir 20-an dengan lengkap berbaju formal berserta kot hitam. “Assalamualaikum... [Teruskan bacaan]

Novel : She’s my maid 19

8 January 2011 
Kategori: Novel

12,341 bacaan 15 Ulasan

Oleh : oRkId eDyliYnE Inn turun dengan muka bahagia di pagi hari. Biasalah, nak katakan mood bercuti dengan riang gembira. Melangkah je masuk dalam ruang makan, mulut pun mulalah tak reti nak diam. “Hallo everybody… Morning you all… Hoi leleh! Tak kerja hari ni?” Bahu Emir ditepuk selamba. Ches tak sayang mulut sungguhlah tu… Emir bising sendiri dalam hati. Geram je dengan tingkah... [Teruskan bacaan]

Novel : She’s my maid 18

19 November 2010 
Kategori: Novel

14,646 bacaan 15 Ulasan

Oleh : oRkId eDyliYnE Asha duduk berangan sendiri di ruang rehat di hadapan vila. Mengenangkan kepenatannya mencuci mini cooper Emir, hampir sahaja matanya terlelap. Tidak perasan dia dengan kehadiran Emir dari arah belakang. “Asha.” Emir memanggil selamba. Ish Xiah celup ni. Dekat mana aku ada, kat situlah dia nak tunjuk batang hidung dia yang tak mancung tu… Gertu hati Asha. Dia... [Teruskan bacaan]

Novel : Bisikkan Aku Cinta 2

15 November 2010 
Kategori: Novel

406 bacaan Catat Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne Erdia Ayesha kembali mengayuh perlahan basikalnya ketika dia sudah merasa jauh dari rumah. Nafas sedikit tercungap-cungap kerana perlakuannya tadi. Seakan dikejar hantu sahaja gayanya. Dia tidak tahu kenapa perasaan aneh itu tiba-tiba datang. Bukan Arya dan Zayn itu orang asing ataupun orang baru dalam hidupnya. Malah sudah lebih 5 tahun pasangan itu bersama sebagai suami isteri... [Teruskan bacaan]

Novel : She’s my maid 17

11 November 2010 
Kategori: Novel

13,776 bacaan 19 Ulasan

Oleh : oRkId eDyliYnE Emir melangkah turun dari bilik. Disebabkan dia baru sahaja baik dari demamnya yang semalaman membuatkan dia tidak lena tidur, dia terpaksa mengambil cuti hari itu. “Cuaca agak baik hari ni,” katanya sendiri. Dia melangkah perlahan sehingga ke tangga terakhir. Keadaan sunyi dalam ruang besar tempat dia berdiri membuatkan dia berasa sedikit pelik. Matanya melilau mencari... [Teruskan bacaan]

Novel : Bisikkan Aku Cinta 1

8 November 2010 
Kategori: Novel

447 bacaan 1 Ulasan

Oleh : Orkid Edyliyne Malik Aryaki menyusun satu persatu baju dari dalam beg ke dalam almari. Mana yang perlu digantung, disangkutkan ke penyangkut sebelum menggantungkannya ke palang yang berada di dalam almari kayu jati berukir indah motif flora. Bibirnya menarik senyuman setiap kali baju kurung batik sutera dikeluarkannya. Dibelek baju yang masih melekat harumnya itu sebelum satu penyangkut besi... [Teruskan bacaan]

Novel : She’s my maid 16

4 November 2010 
Kategori: Novel

16,300 bacaan 39 Ulasan

Oleh : oRkId eDyliYnE Asha terasa sedikit bosan hari itu. Semua perkara sudah dilakukan. Membasuh pinggan, mengelap pinggan, menyusun pinggan, mengemas ruang tamu, membasuh baju, menyidai baju, menyapu. Rasanya semuanya sudah dilakukan. Hendak berbual, tidak ada siapa-siapa yang tinggal. Hanya dia sendiri di vila empat tingkat itu. Tadi mama keluar ke pasar bersama Mak Ita dan Mak Lina. Hanya disebabkan... [Teruskan bacaan]

Mukasurat 1 of 3123