Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 23

15 June 2012 
Kategori: Novel

4,135 bacaan 5 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 23 “Adik…abah panggil..” beritahu Abang Ngah dengan kepalanya terjengul di muka pintu. Nur yang sedang berbaring-baring di atas katil tersentak lalu terus bangun. Dia sebenarnya baru selesai berinai. Nur berinai dengan daun inai yang dipetik dari belakang rumah abah. Ada sepohon inai yang subur tumbuh di tepi pagar di belakang rumah kerana umi rajin menyiram dan... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 22

8 June 2012 
Kategori: Novel

3,565 bacaan 4 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 22 Tiga buah khemah besar telah tersergam indah di hadapan rumah Pak Teh Yusoff dengan hiasan bertemakan hijau putih. Tiga ekor lembu besar sedang enak menjamu selera di belakang rumahnya. Rumah pak teh juga berwajah baru dengan dindingnya dicat berwarna hijau tua. Daun pintunya pula dicat putih gading. Semuanya serba baru untuk melangsungkan majlis perkahwinan anak bongsu... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 21

2 June 2012 
Kategori: Novel

3,548 bacaan 7 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 21 Pagi itu, Nur bangun dengan keadaan yang tidak bersemangat. Semangatnya kian hilang biarpun dia bakal menjadi ratu sehari dalam tempoh tiga minggu lagi. segala persiapan perkahwinannya langsung tidak dipedulikan. Dia langsung tiada rasa gembira di atas pertunangan ini, apatah lagi majlis perkahwinan tidak lama lagi. Kalau boleh dia tidak ingin keluar dari bilik langsung.... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 20

18 May 2012 
Kategori: Novel

3,390 bacaan 3 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 20 Mereka akhirnya sampai ke kampung lebih kurang jam 10 malam. Sebaik sahaja kereta Hisyam memasuki rumah abahnya, Nur terus menonong keluar tanpa bercakap sepatah kata. Apatah lagi mengucapkan terima kasih di atas kesudian Hisyam dan Nisa menjemputnya dari kolej. Nasib baiklah kedua ibu bapa Nur berada di atas tangga menunggu kepulangan mereka. Nur terus sahaja menerpa... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 19

8 May 2012 
Kategori: Novel

3,108 bacaan 4 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 19 Hisyam memasukkan beg ke dalam bonet kereta. Disusun dan dikemas supaya semuanya muat. Nur masih lagi dengan sikap membisu dan tidak pedulinya. Sedikit pun dia tidak menegur orang yang bersusah payah mengangkat barang-barangnya itu. Dua tiga kali dia dicuit oleh Fatihah dan Zura supaya bercakap sepatah dua dengan tunangnya. Namun begitu dia masih lagi tega dengan wajah... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 18

23 April 2012 
Kategori: Novel

4,121 bacaan 3 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 18 +kami dah ada kat depan kolej kau, kereta Persona warna Maroon. DFA2503. pesanan ringkas diterima oleh Nur 10 minit kemudian. “orang tu dah sampai” beritahu Nur perlahan dan didengari oleh Zura dan Fatihah yang sedang memeriksa buat kali terakhir bilik yang dihuni oleh mereka sejak setahun yang lalu. Ibu bapa mereka sedang di dalam perjalanan ke situ. Jadinya Nurlah... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 17

13 April 2012 
Kategori: Novel

3,618 bacaan 7 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 17 “Hello… Assamualaikum.. Nur..”Nisa memberi salam. Nur di sebelah sana berkerut dahinya. Nama yang tertera di skrin telefon, tunang tetapi kenapa pula suara Nisa yang kedengaran. “Waalaikumussalam.. haaa.. Nisa jadi selama inilah kau yang menjadi hantu hantar sms kat aku pagi dan malam ek” sergah Nur. “Eh bila masa pulak aku kacau kau.. buang kredit aku... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 16

6 April 2012 
Kategori: Novel

3,323 bacaan 4 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 16 “sebenarnya Syam. Nur tak tahu dia bertunang dengan kamu. Terus terang pak Teh bagitahu ni supaya kau tak terkejut kalau dia buat tak tahu dan tak layan kamu nanti” terang pak teh. “habis tu macam mana dia boleh bersetuju pula sedangkan dia tak tahu dengan siapa dia bertunang ni,” dia merasa tak sedap hati. Rasa bersalah pun ada. “yang tu kamu tak perlu tahu.... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 14, 15

27 March 2012 
Kategori: Novel

3,654 bacaan 2 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 14 “Nur, Syafiq kirim salam kat kau” beritahu Fatihah. “Rajin pula dia berkirim-kirim salam ye… lagi beberapa minggu je berada kat sini” “semua orang Nampak gayanya dah mulakan operasi masuk jarum ni” terkekh-kekeh Zura ketawa dengan kata-katanya sendiri. “tak ada maknanya… kau cakap kat Syafiq semula, kirim salam ada... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 13

5 March 2012 
Kategori: Novel

3,413 bacaan 6 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 13 Masa terus berjalan. Nur kini telah kembali ke kolej dan belajar seperti biasa. Walaupun di dalam hati ada rasa tidak puas hati dan terkilan dengan keputusan abah, namun setelah Umi, Kak Long, Kak Ngah memberi nasihat, dia semakin akur. Ini hasrat abah. Lelaki yang paling disayanginya. Tiada lagi yang lebih berharga selain melihat kegembiraan di wajah abah. Jadi sebelum... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 11, 12

17 January 2012 
Kategori: Novel

3,760 bacaan 3 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 11 “kenapa dengan adik tu mi?” soal Kak Long setelah Cuma tinggal mereka berempat sahaja di dapur. Nur telah membawa dua orang anak saudaranya itu jalan-jalan di tepi pantai setelah Siti Nur Umairah mendesaknya untuk pergi bermain pasir di sana. Siap bawa baju untuk mandi lagi. padahal rumah mak tok dan tok abah dekat je. “tanyalah abah kamu ni, umi tak... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 8, 9, 10

29 December 2011 
Kategori: Novel

3,977 bacaan 4 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 8 “assamualaikum……assamualaikum….” “waalaikumussalam”… jawab Nur sambil menjenguk pintu depan rumahnya itu. “haaahhh siti..naiklah” jemput Nur setelah melihat Siti yang berada di halaman rumahnya itu. “tak naklah. Kat sini dahlah. Kau tengah buat apa?” soalnya. “tak buat apa-apa pun, tengah tengok TV” jawab... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 6, 7

25 August 2011 
Kategori: Novel

3,683 bacaan 2 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 6 Pagi yang hening, awal-awal lagi kokokan ayam jantan abah kedengaran. Bising betullah. Berkokok pula dekat dengan tingkap biliknya. Membebel tak sudah Nur pagi itu. nak sambung tidur pun tak senang. Dahlaa penat menolong kat rumah pak cik Hashim pun tak hilang lagi. ingatkan bolehlah bermalas-malasan kat atas katil pagi nih. Tapi oleh sebab ayam jantan kesayangan abah... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 4, 5

5 July 2011 
Kategori: Novel

3,677 bacaan 4 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 4 Kelihatan ramai orang diperkarangan rumah pak cik hasyim ketika Nur dan umi sampai. Abah awal-awal lagi telah berada di situ untuk menolong memotong daging lembu. Seekor lembu telah ditumbangkan untuk kenduri maulidur Rasul dan doa selamat ini. Salam diberi dan disambut oleh golongan wanita yang berada di situ. Semuanya jiran sekampung. Begitulah adat hidup di kampong... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 2, 3

29 June 2011 
Kategori: Novel

3,738 bacaan 2 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Bab 2 “Assamualaikum pak teh” “waalaikumussalam..eh Hisyam..nak ke mana pagi-pagi ni” jawab Pak Teh sambil bertegur ramah. Hisyam tersenyum. Orang-orang kampung memang memanggilnya dengan nama Hisyam. Pendek dan sedang disebut namanya yang panjang itu. Dan dia sedikit pun tidak kisah, malah suka jika ada yang memanggilnya dengan nama itu, bagaikan mencetuskan... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah 1

29 March 2011 
Kategori: Novel

4,024 bacaan 1 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Balik kampung oh oh… Balik kampung oh oh… Balik kampung oh oh… Hati girang Ho ho… Balik kampong Ho ho… Balik kampong Ho ho… Balik kampung Hati girang Terbayang wajah-wajah yang ku sayang Satu-satu tersemat di kalbu Pasti terubat rindu di hati Menyambut kepulangan ku nanti Mulut Nur tak henti-henti mendendangkan lagu balik kampung.... [Teruskan bacaan]

Novel : Si Adik Manja dengan Menantu Pilihan Abah prolog

28 February 2011 
Kategori: Novel

3,402 bacaan 5 Ulasan

Oleh : shima/hawahashima Prolog 2000 Begitu laju dia mengayuh basikal. Bunyi sahaja loceng terakhir, Nur terus meluru keluar mendapatkan basikalnya. Tidak sabar-sabar untuk pulang ke rumah. Tidak sabar-sabar untuk memberitahu umi tentang keputuran peperiksaan akhir tahunnya. Dia dapat nombor satu dalam kelas. Ah tentunya pasti ada hadiah daripada abah. Abah telah berjanji jika dia mendapat nomor satu... [Teruskan bacaan]

Mukasurat 1 of 11