Novel : Suratan atau Kebetulan 17

23 March 2011 
Kategori: Novel

2,308 bacaan 4 Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis Bab 17 “Maaf pak cik, saya tak sengaja,” syafira mohon maaf pada seorang lelaki tua. Dia tidak sengaja terlanggar lelaki tua itu. Dek mahu cepat, dia telah cuai. Nasib baik lelaki tua itu tidak apa-apa. “Tak apa. Bukan salah anak pun. Pak cik ni yang cuai. Nak sangat mendapatkan ice-cream tu, sampai berebut-rebut, macam budak-budak pulak,” balas lelaki... [Teruskan bacaan]

Novel : Suratan atau Kebetulan 16

25 February 2011 
Kategori: Novel

1,795 bacaan Catat Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis Bab 16 Jefry Adam duduk beristirehat di beranda. Sunguh nyaman. Angin pantai di waktu pagi begitu mendamaikan. Dia memandang sekilas, melihat susuk tubuh yang masih nyenyak tidur. Dia tersenyum. Tidak sia-sia dia mengertak isterinya supaya ikut sama. Walaupun mereka tidak menjalani kehidupan sebagai suami isteri sebenar, namun dia gembira dengan penerimaan syafira terhadapnya.Dia... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Suratan atau kebetulan?

16 January 2011 
Kategori: Cerpen

6,732 bacaan 20 Ulasan

Oleh : arisa miza Langit yang membiru serta angin di pagi hari cukup mebuatkan aku rasa tenang dan damai. Ku melangkah sedikit demi sedikit menuruni anak tangga ke stor alat ukur tanah. Hari ini berbeza dari hari lain kerana kuliah bukan di dalam kelas tetapi di luar kelas. Pengalaman baru juga bakal ditimba di minggu pertama di UiTM tanpa ramai kawan yang aku kenali. “Eh, kau dah ada ahli group... [Teruskan bacaan]

Novel : Suratan atau Kebetulan 15

29 October 2010 
Kategori: Novel

1,957 bacaan 2 Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis Bab 15 Hampir dua minggu lebih Syafira tidak dapat tidur lena. Tapi semalam, dia akhirnya dapat tidur dengan lena selepas dia berjumpa dengan ustaz kamal. Pagi ini dia bangun dengan penuh semangat. Seperti satu suntikan semangat baru dalam hidupnya. Selepas bangun dari tidur, dia terus ke bilik air dan membersihkan diri. Memandangkan hari ini dia keuzuran, jadi dia tidak tergesa-gesa... [Teruskan bacaan]

Novel : Suratan atau Kebetulan 14

25 June 2010 
Kategori: Novel

1,838 bacaan 3 Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis Bab 14 “Arghh!!!” Jeritan Syafira mengganggu tidur Jefry Adam. Terpisat-pisat dia menggosok mata. Masih mamai lagi dengan jeritan isterinya. “Kenapa ni? Sayang mimpi buruk ke?,”soal Jefry Adam. Dia masih menggosok matanya. Syafira mengangguk kepala. Mimpi yang sama lagi.Tapi kali ini dia rasakan seperti dia yang berada dalam mimpi itu. Dia terjerit... [Teruskan bacaan]

Novel : Suratan atau Kebetulan 13

15 June 2010 
Kategori: Novel

1,675 bacaan 3 Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis Bab 13 Syafira duduk di birai katil. Baju persandingannya sudah berganti. Dia segera mengesat air matanya apabila mendengar pintu bilik di buka. “Assalamualaikum,”salam diberi. “Waalaikummussalam,”jawab Syafira. “Boleh abang masuk?,”tersenyum Jefry memandang Syafira. “Dah masuk baru nak minta izin,”sinis Syafira. Jerfy tersenyum... [Teruskan bacaan]

Novel : Suratan atau Kebetulan 12

4 June 2010 
Kategori: Novel

1,454 bacaan 3 Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis Bab 12 “Cepat…serah kan semua sekali. Jika tidak nyawa anak dan isteri kau melayang,” “Baik…baik la. Kau ambik semuanya. Asal jangan kau apa-apakan aku dan keluarga aku,” “Bagus…aku tahu kau akan dengar cakap aku.,” Tiba-tiba terdengar bunyi telefon di dalam poket seluar lelaki yang memegang pistol. “Hello, bos..ya,... [Teruskan bacaan]

Novel : Suratan atau Kebetulan 11

26 May 2010 
Kategori: Novel

2,695 bacaan 5 Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis Sesampai di rumah, Puan Kalsom mengamuk. Bermacam-macam yang dibebelkan kepada Jefry. Dia masih belum berpuas hati. Dia sangat berkenan dengan Maira. Mungkin Jefry ada buat salah. Kalau tidak tak kan Maira lari. “Jeff ada buat salah ke kat Maira?,” “Buat salah?Bila masa pulak Jeff buat salah. Kalau dia tu ada la. Dah la ibu, Jeff tak nak dengar lagi nama... [Teruskan bacaan]

Novel : Suratan atau Kebetulan 10

6 May 2010 
Kategori: Novel

1,495 bacaan 3 Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis Dalam kesibukkan tetamu menjamu selera, Puan Kalsom masih mundar-mandir mencari sahabatnya, Puan Maria. Setelah puas mencari, akhirnya dapat juga dia berjumpa. “Maria, akak nak tanya sikit, boleh?”Puan Kalsom berbisik di telinga Puan Maria seraya dia menghampirinya. Puan Kalsom, ibu kepada Jefry adam. Dia hairan apabila nama syafira tidak berbinti Idris. Dari awal... [Teruskan bacaan]

Novel : Suratan atau Kebetulan 9

28 April 2010 
Kategori: Novel

1,667 bacaan 4 Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis “Aku terima nikahnya Nur Syafira Binti Sulaiman dengan mas kahwin sebanyak 80 ringgit tunai,”ucap Jefry. “Sah?”soal tok kadi “Sah,”serentak para saksi-saksi menjawab Kini sudah sah secara rasminya Syafira menjadi isteri kepada Jefry Adam. Bekas abang ipar merangkap suaminya kini. Dia hanya mendengar sahaja lafaz keramat dari suaminya. Tidak... [Teruskan bacaan]

Novel : Suratan atau Kebetulan 8

22 April 2010 
Kategori: Novel

1,222 bacaan 6 Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis Bab 8 Syafira mendail nombor telefon Dayana. Sudah agak lama sahabatnya itu menyepi sejak menyambung semula pelajarannya. Dia perlu mengkhabarkan berita tentang perkahwinannya. Pada Dayana la tempat dia meluahkan segala masalah sejak mengenalinya lima tahun lalu. Dia naik geram, Dayana tidak dapat dihubungi. Balasan mesej juga tidak kelihatan. Dimana pula Dayana pergi. Sibuk... [Teruskan bacaan]

Novel : Suratan atau Kebetulan 7

14 April 2010 
Kategori: Novel

1,233 bacaan 4 Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis Bab 7 “Mama, Fira dah cuba hubungi kawan-kawan kak Maira tapi tak ada response. Fira ingat nak pergi kat tempat kak Maira kursus la. Mana tahu kawan dia kat sana tahu dia ke mana,”terang Syafira. Sudah 2 hari dia mencari Maira. Semalam dia mencari Maira di rumah sewanya tapi juga tiada. Rumah itu sudah di kosongkan. Dia hampa. Dia cuba lagi menghubungi kawan Maira... [Teruskan bacaan]

Novel : Suratan atau Kebetulan 6

8 April 2010 
Kategori: Novel

1,514 bacaan 3 Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis Bab 6 “Fira!!Fira!!! laung Puan Maria dari bawah. “Mane pulak budak bertuah ni. Maira entah hilang ke mana. Ni sorang, pun buat perangai jugak. Mane pulak dia pergi ni,”omel Puan Maria. Puan Maria melangkah menuju ke bilik Syafira. Perlahan-lahan dia membuka pintu bilik Syafira. “La..tengah solat rupanya. Patut la dipanggil tak bersahut,”Puan... [Teruskan bacaan]

Novel : Suratan atau Kebetulan 5

19 February 2010 
Kategori: Novel

1,306 bacaan 2 Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis Bab 5 “Assalamualaikum” “Waalaikummussalam” “Fira…aku ni” “Tahu..nape call aku ni?” “Kau datang cepat la kat KLIA ni” “Nak buat apa kat sana?” “Kau tak tahu ke?” “Tahu apa..cakap je la” “Shah nak pergi ke London” “London?Biar betul apa yang kau cakap ni” “Betul….datang... [Teruskan bacaan]

Novel : Suratan atau Kebetulan 4

11 February 2010 
Kategori: Novel

1,757 bacaan 1 Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis Bab 4 Sejak seminggu peristiwa itu berlaku, Jefry masih terbayang wajah wanita yang berlanggar dengannya. Suka dia melihat wajah yang merona merah itu. Sungguh comel, cantik dan cukup asli wajah itu. Dengan solekkan yang nipis sahaja cukup menarik perhatian hati lelakinya. Mata yang galak, hidung yang mancung dan bibir mungil yang nipis dengan senyuman itu cukup menyeksa jiwanya... [Teruskan bacaan]

Novel : Suratan atau Kebetulan 3

8 December 2009 
Kategori: Novel

1,033 bacaan 3 Ulasan

Nama Pena : Zamita Syaqis Bab 3 “Mana pulak Sharul dan Dayana ni. Kata tunggu kat sini. Dah dekat satu jam lebih aku duk menunggu. Batang hidung pun tak nampak,”omel Syafira. “Ini la janji melayu. Kata pukul 10 pagi tapi pukul 11 lebih pun belum juga nampak bayangnya. Eh..jap..tapi orang cina dan India pun lewat juga. Ada juga yang tak tepat janji. Ermm.. sapa la yang letak perkataan... [Teruskan bacaan]

Mukasurat 1 of 11