Masih Aku Sayang

23 December 2014 
Kategori: Novel Di Pasaran

“Tak ada masa aku nak bercinta dengan kau. Daripada bercinta dengan kau, baik aku bercinta dengan anak kucing dekat rumah aku. – FARAH “Kau jangan menyesal pilih kucing daripada aku! Kau tak tahu, kucing tu sayang semata-mata kau bagi Whiskas dekat dia. Kalau aku, kau tak bagi apa pun aku tetap sayang tau!”- KAMAL FARAH FIRDAUS terus membiarkan kenangan lama memenjara jiwanya. Dia tidak... [Teruskan bacaan]

Kampung Girl

28 October 2014 
Kategori: Novel Di Pasaran

PERKAHWINAN diaturkan oleh keluarga? Ashraf langsung tidak menyangka! Lebih memeningkan kepala, apabila dia mengetahui nama calon yang disebutkan oleh mummynya, Puan Mazlin. Ainnur! Si budak kampung itu?! Tidak mungkin. “Orang tak nak kahwin dengan budak kampung tu… mummy jangan paksa Ash!” – Ashraf Khairi. “Ain akan kahwin deng an abang Ash!” – Ainnur. Dan jawapan itu cukup untuk... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Suka Awak, Sayang Awak

5 March 2013 
Kategori: Cerpen

Oleh : Umi Kalsom TEGAK dudukku apabila mendengar jeritan kuat dari luar rumah. Kepala sakit. Terasa bingung seketika. Entah sudah pukul berapa sekarang ini? Mindaku mula berfikir sudah pukul berapa? Aku masih lagi mamai. Mata dengan perlahan bergerak mencari jam. Mana pula hilangnya jam ini? Aku sudah gadaikan ke semua jam dalam rumah ini? Apa yang singgah di ruang mataku secara tiba-tiba... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Hati Ini

10 December 2011 
Kategori: Cerpen

Oleh : Umi Kalsom “NAMA?” soalnya sambil memandang gadis di hadapannya. “Suzana. Panggil Ana je!” Matanya tidak beralih lagi dari wajah gadis itu. Segarit senyuman sinis dihadiahkan buat insan bernama Suzana itu. “Kenapa nak kerja kat sini?” soalnya lagi. Suzana pandang saja wajah pemuda yang sedang menemuduga dirinya di saat ini. ‘Muka... [Teruskan bacaan]

Novel : Tuan ‘Singa’ Milikku 15

14 November 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Umi Kalsom 15 “PERLU ke kita jumpa parents dia bang?” buat kesekian kalinya, soalan itu aku ajukan pada Asad. Tapi suami aku nampaknya lebih senang tersenyum. Sesekali tanganku digenggam erat seolah mengalirkan semangat. Tahu benar Asad, aku sangat cuak di saat ini. Entah kenapa, aku rasa tak sedap hati pula. Macam kalau parents Elisa itu sebenarnya tidak kisah pun anaknya menjadi... [Teruskan bacaan]

Novel : Tuan ‘Singa’ Milikku 13, 14

3 November 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Umi Kalsom 13 AKU terus melangkah ke dalam lif, tak tengok kiri dan kanan. Tangan aku laju sahaja menekan butang ke tingkat 10. Sementara menunggu lif naik, aku sandarkan badan pada dinding lif. Saat itu, tergamam aku melihat jasad yang turut berdiri bersama aku di situ. Dia! Jantung aku yang tadinya berdegup dengan normal, terus rasa macam nak pergi lari marathon. Aku nampak jelingan... [Teruskan bacaan]

Novel : Tuan ‘Singa’ Milikku 11, 12

21 October 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Umi Kalsom 11 “KENAPA tercegat dekat depan pintu? Masuklah… meeting dah nak mula!” tegas sekali kata-kata yang meluncur dari bibir si dia yang bermata tajam itu. Sampai terkedu aku. Muka dah handsome. Tapi garangnya… macam singa! Sempat lagi aku mengumpulkan komen untuk diri dia dalam hati ini. Sebab tak nak kena ‘sound’ buat kali yang kedua, aku laju saja melangkah.... [Teruskan bacaan]

Novel : Tuan ‘Singa’ Milikku 9, 10

13 October 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Umi Kalsom 9 MULUTKU sudah menyanyi-nyanyi kecil sambil mengacau minuman dalam teko. Senyuman di bibir tidak lekang sejak dari semalam. Kenyang sudah perut dan hatiku dapat menyantap char kuey teow yang begitu enak sekali. Entah di mana Asad beli, aku tidak sempat hendak bertanya. Bila bungkusan sudah ada di depan mata, aku jadi lupa tentang segalanya. Pagi ini, aku rajin sedikit. Aku... [Teruskan bacaan]

Novel : Tuan ‘Singa’ Milikku 7, 8

10 September 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Umi Kalsom 7 BULAN MADU, tiga hari dua malam di Colmar Tropicle terasa sangat istimewa. Ditambah dengan layanan Asad yang sentiasa romantik tidak sudah-sudah, hanya menghangatkan jiwaku. Dengan kehadiran benih kasih sayang ini, terasa makin erat perhubungan aku dengan mama Asad. Senyuman tidak lekang dari bibir aku sejak pagi tadi. Masuk hari ini, sudah dua minggu aku pergi dan pulang... [Teruskan bacaan]

Novel : Tuan ‘Singa’ Milikku 5, 6

24 August 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Umi Kalsom 5 AKU pulang awal hari ini. Tapi tidak terus ke rumah. Fikiranku terganggu. Kata-kata Asad merunsingkan fikiranku. Isteri nombor dua? Sememangnya bukan niat aku untuk menolak hukum agama, tapi aku tidak punya kekuatan untuk berkongsi kesayangan aku itu. Dengan sesiapa sekalipun! Pandangan kuhalakan pada aksi kanak-kanak di taman permainan. Gelak tawa dan jeritan mereka seolah... [Teruskan bacaan]

Novel : Tuan ‘Singa’ Milikku 3, 4

16 August 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Umi Kalsom 3 AKU menggigit bibir untuk menahan sendu. Air mata sudah jatuh membasahi pipi. Sudah aku katakan yang aku akan dikecewakan oleh Tuan singa itu. Tapi aku tidak menyangka pula, kecewanya sebesar ini. “Abang kena pergi ke HQ minggu depan, untuk sebulan.” Kata-kata Asad bergema dalam telinga aku. Itu adalah perkara pertama. Namun aku tidak begitu sedih sangat dengan... [Teruskan bacaan]

Novel : Tuan ‘Singa’ Milikku 1, 2

8 August 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Umi Kalsom 1 “MANA dia pergi???” pekikan itu hanya membuatkan langkahku yang laju menjadi terbantut di balik dinding. “Err… tadi dia ada, sekarang tak ada pulak!” Itu suara Adila. Kalau aku tak ada, yang kena jawab persoalan di manakah aku berada, dialah orangnya. Kasihan. Pasti wajah itu terkulat-kulat menghadap kemarahan singa dalam pejabat kami ini. ... [Teruskan bacaan]

Novel : Kampung Girl 17

22 July 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Umi Kalsom “AMBOI!!!” dengan hanya satu perkataan itu sudah berjaya mematikan senyuman di bibir Ainnur. “Tak sudah-sudah lagi ke berangankan bakal suami yang sekejap lagi sudah nak jadi suami yang sah.” Usikan nakal dari bibir Salmi hanya membuatkan wajah Ainnur merona. Malu! Sejak dua minggu lalu, perasaannya sudah makin berbunga-bunga. Sebaris pesanan... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Lain di-Mulut, Lain di-Hati

17 July 2011 
Kategori: Cerpen

Oleh : Umi Kalsom JAMBANGAN bunga ros yang berada di atas mejanya itu dicapai. Tanpa melihat nama pengirim pun dia sudah boleh meneka, siapa pengirimnya. Terus dengusan tidak senang dilepaskan. Tanpa menunggu sesaat, jambangan bunga itu sudah terhumban ke dalam tong sampah di sudut bilik. Huh! Apa dia fikir aku ni perempuan, nak cair kalau disogokkan dengan bunga. Kalau aku cakap benci, memang... [Teruskan bacaan]

Novel : Cintaku Milik Siapa 25

9 July 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Umi Kalsom WAJAH Puan Melina cemberut sahaja sejak tadi. Nani ma pula seperti biasa, relaks sahaja buat reaksi selamba gila. Bukan dia tidak tahu untuk apa tayangan wajah cemberut itu sepanjang perjalanan mereka dari Melaka ke Pulau Pinang. Semuanya sebab dia dipaksa. Dipaksa untuk terima calon pilihan Hakim. “Kalau Mel tengok, Mel tak berkenan… tak payah teruskan!” degil... [Teruskan bacaan]

Novel : Kampung Girl 15, 16

8 July 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Umi Kalsom Bab 15 “KOMPANG dipalu, pengantin baru… duduk bersanding, tersipu malu.” Ainnur mengetap bibir geram. Tak sudah-sudah lagi si Salmi itu hendak mengusiknya. Sejak balik dari kampung, itu sajalah modal Salmi yang begitu gigih mengusiknya. Lagu pengantin baru kadang-kadang disilih gantikan bersama lagu Bunga Rampai nyanyian Zaleha Hamid. “Sal… baik kau diam... [Teruskan bacaan]

Novel : Cintaku Milik Siapa 24

2 July 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Umi Kalsom “SAYA cemburu dengan awak, Ana.” Diana tersentak. Tidak menyangka ucapan itu akan terbit dari bibir Maria. Matanya terus merenung wajah keruh itu dengan rasa tidak percaya. Kenapa perlu Maria mencemburui dirinya. Apakah kerana Diana terlalu akrab dengan Aunty Zuby? Mungkin juga. Tapi sungguh dia tidak buat itu untuk membuatkan Maria berasa cemburu dengan diri ini. ... [Teruskan bacaan]

Novel : Cintaku Milik Siapa 23

25 June 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Umi Kalsom “ABANG Hakim… bila balik sini? Kenapa tak datang jumpa Nurish pun?” rengekan manja dari suara insan yang tidak disenanginya itu menjengah telinga. Dengusan kasar dilepaskan. Menyesal pula dia pulang ke Melaka. Menyesal pula dia pulang seorang diri. Patutnya ditarik sekali Diana untuk mengikutinya. Biar saja semua ahli keluarga Puan Melina tahu tentang cinta hati... [Teruskan bacaan]

Novel : Kampung Girl 14

24 June 2011 
Kategori: Novel

Oleh : Umi Kalsom CINCIN yang tersarung di jari manisnya dipandang dengan perasaan tidak percaya. Sudah menjadi tunangan orang, bertambah rasa tidak percaya. Tunangan kenapa Ashraf Khairi, fakta ini makin membuatkan dia hendak gelak tergolek saja. Mana tidak, mentah-mentah dia ditolak oleh lelaki itu sebelum ini. Tapi kini, kerana perkataan dari mulut lelaki itu sendiri sudah menyebabkan termeterainya... [Teruskan bacaan]

Cerpen : Hanya Ingin Kau Tahu

19 June 2011 
Kategori: Cerpen

Oleh : Umi Kalsom “NAIMAH!” aku yang sedang duduk di dalam bilik tersentak apabila namaku dilaung oleh Kak Salwa, kakak iparku. Segera aku bangkit dari kerusi dan menjengukkan kepala sedikit di balik tirai bilikku. Mataku meliar mencari wajah kak Salwa namun lain pula yang menyapa. Dia! Serta-merta dadaku melahirkan debaran yang luar biasa. Aku sudah bersandar di balik dinding bilikku.... [Teruskan bacaan]